معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۸

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته دوم مهر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بسته محرک اقتصادی جدید نخست‌وزیر ژاپن

کیشیدا فومیو، نخست‌وزیر ژاپن، تصمیم دارد در قالب یک بسته محرک اقتصادی که هفته آینده اعلام خواهد شد، ظرف ۵ سال آینده، تقریبا ۷ میلیارد دلار هزینه کند. پایه اصلی این بسته شامل سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی برای کمک به کاریابی افراد در کسب و کارهای رو به رشد است. هدف دولت آن است که با بهره‌گیری از ضعف ین، درآمد سالانه از محل هزینه‌کرد گردشگران خارجی افزایش یافته و به بیش از ۵ تریلیون ین، حدود ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، برسد.دولت ژاپن همچنین تصمیم دارد، برای کمک به کاریابی افراد در کسب و کارهای رو به رشدی مانند شرکت‌های نوپا، ظرف ۵ سال آینده، یک تریلیون ین، تقریبا ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، هزینه کند. این بخشی از تلاش برای کمک به افزایش حقوق و دستمزدها است.

وعده نخست‌وزیر ژاپن برای سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه‌های علمی‌پیشرفته

کیشیدا فومیو، نخست‌وزیر ژاپن، متعهد شده‌است که دولت با بخش خصوصی همکاری خواهد کرد و برای ارتقای امنیت اقتصادی، سرمایه‌گذاری در زمینه‌های علمی‌پیشرفته را تسریع خواهد کرد.کیشیدا در کنفرانس بین‌المللی علم و فناوری که در شهر کیوتو واقع در غرب ژاپن افتتاح شد، به زبان انگلیسی سخنرانی ایراد کرد.

او گفت «دولت من از مفهوم شکل جدیدی از سرمایه‌داری که چالش های اجتماعی مانند تغییرات آب و هوایی را به موتورهای رشد تبدیل می‌کند، حمایت می‌کند.»کیشیدا نوآوری از طریق علم و فناوری را «یک ستون اصلی مفهوم من» نامید.

او گفت که دولت او «قابلیت‌های تحقیقاتی اساسی، از جمله سرمایه‌گذاری روی افراد را به عنوان منبع اصلی نوآوری، تقویت خواهد کرد.»او همچنین افزود «با همکاری کشو‌رهای همفکر که دارای ارزش‌های مشترک هستند، گردش بین‌المللی مغزهای متفکر را ارتقا خواهد داد.»

نخست‌وزیر ژاپن همچنین درباره چگونگی برنامه ریزی دولت برای ارتقای امنیت اقتصادی صحبت کرد. او متعهد شد که «تدوین استراتژی‌های ملی و اهداف ملی را تقویت کند و از طریق مشارکت دولتی و خصوصی در زمینه‌های فناوری کوانتومی، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی، سرمایه گذاری‌ها را تسریع بخشد.»

 وعده کیشیدا برای هزینه یک تریلیون ین برای آموزش مهارت به نیروی کار

نخست‌وزیر ژاپن کیشیدا فومیو طرحی را برای هزینه‌کرد یک تریلیون ین یا حدود ۷ میلیارد دلار برای برنامه‌های آموزش دوباره مهارت به کارکنان انفرادی اعلام کرده است.کیشیدا در جلسه فوق‌العاده پارلمان که روز دوشنبه گشایش یافت سخنرانی خط‌مشی خود را ایراد کرد.کیشیدا قصد خود را برای کاهش فشار مالی بر خانوارها و کسب و کارها به دلیل قبض برق که بیم آن می‌رود در ماههای آینده به طور ناگهانی افزایش یابد، ابراز کرد.دولت همچنین قصد دارد با بهره بردن از ارزش ضعیف ین، هزینه‌کرد سالانه از طریق گردشگران خارجی را به حدود ۳۵ میلیارد دلار افزایش دهد.کیشیدا وعده داد که همراستا با بالا رفتن قیمت‌ها، افزایش درآمد نیز تحقق یابد. دولت همچنین قصد دارد تا ماه ژوئن آینده شیوه‌نامه‌‌ای را تدوین کند که جابجایی نیروی کار را بدون مشکل ممکن می‌سازد. این شیوه‌نامه‌ شامل اقداماتی برای حمایت از کسب آموزش دوباره مهارت و تجدیدنظر در سیستم‌های دستمزد بر پایه ارشدیت می‌شود.

خوش‌بینی تجاری تولیدکنندگان ژاپنی برای سومین فصل متوالی بدتر شد

نظرسنجی «تانکان» که توسط بانک ژاپن انجام شده نشان می‌دهد که برای سومین فصل متوالی خوش‌بینی تجاری در میان تولیدکنندگان بزرگ بدتر شده است. تحلیلگران می‌گویند ارزش ضعیف پول رایج ژاپن به شدت هزینه‌های مواد خام وارداتی شرکت‌ها را افزایش داده است.

بانک ژاپن از اواخر ماه اوت تا پایان ماه سپتامبر از بیش از ۹ هزار شرکت نظرسنجی انجام داد.شاخص تانکان برای تولیدکنندگان بزرگ مثبت ۸ بود که نسبت به نظرسنجی پیش از آن در ماه ژوئن یک واحد کمتر است.یک عدد مثبت در مقایسه با نظر منفی نشان می‌دهد که شرکت‌های بیشتری احساس می‌کنند شرایط تجاری خوب است.در حالی که بالا رفتن قیمت مواد هزینه‌ها را بالا می‌برد، درآمدها کمتر می‌شوند.

در مورد بخش غیرتولیدی، شاخص تانکان یک واحد افزایش داشته و به ۱۴ رسید. این دومین بهبود متوالی است.دولت در واکنش به کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، محدودیت‌های آن را کاهش داده و بدین ترتیب افراد بیشتری را به بیرون رفتن برای تفریح و صرف شام و نوشیدن تشویق می‌کند.

 بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های کوچک در ژاپن با کمبود کارمند روبرو هستند

در حالی که فعالیت‌های اقتصادی در ژاپن به دنبال کاهش محدودیت‌های کووید-۱۹ در حال بازگشت به حالت اولیه است، یک بررسی نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچکتر بیشتری در این کشور با کمبود کارمند مواجه هستند.

در مجموع ۲۸۸۰ شرکت کوچک و متوسط در این نظرسنجی که توسط اتاق بازرگانی و صنایع ژاپن در ماه‌های ژوئیه و اوت انجام شد، شرکت کردند.حدود ۶۵ درصد آنان گفتند که کارمند کافی ندارند. این میزان نزدیک به رقم بی‌سابقه بالا ۴ / ۶۶ درصد در سال ۲۰۱۹ است. انجام این بررسی در سال ۲۰۱۶ آغاز شد.

در صنعت ساختمان سازی این رقم ۶ / ۷۷ درصد و در بخش حمل و نقل ۶ / ۷۶ درصد بود. حتی در بخش هتلداری و رستوران که به شدت تحت تاثیر همه‌گیری جهانی کرونا قرار گرفت این رقم از ۷۰ درصد فراتر رفت.

یک مقام این اتاق بازرگانی می‌گوید شرکت‌های کوچکتر در شرایط دشواری قرار دارند. او می‌گوید این شرکت‌ها به علت بالا رفتن ناگهانی قیمت مواد خام که باعث کم شدن سودشان شده، امکان بالا بردن دستمزدها برای جذب و حفظ کارکنان را ندارند.

 افتتاح هتل‌های جدید در ژاپن برای استقبال از گردشگران خارجی

هتلداران در ژاپن با افتتاح مراکز جدید طی سال جاری و سال آینده، خود را آماده استقبال از گردشگران خارجی و برآورده ساختن نیاز میهمانان بین‌المللی می‌کنند که انتظار می‌رود شمار آنها با افزایش روبرو شود. این اقدامات در پی آن انجام می‌شوند که دولت ژاپن قصد دارد از ۱۱ اکتبر ممنوعیت ورود گردشگران انفرادی را لغو کند و اجازه ورود گردشگران بدون روادید را از سر گیرد.

 هتلی در منطقه نیهون‌باشی توکیو افتتاح شد که هدفش پذیرایی از میهمانان خارجی است که برای مدت طولانی در ژاپن اقامت خواهند داشت.شرکتی که مدیریت این هتل را بر عهده دارد قصد دارد تا پایان سال میلادی جاری چهار هتل مشابه در توکیو و اوساکا افتتاح کند.

رئیس این شرکت می‌گوید بعد از اعلام کاهش ممنوعیت‌های مرزی توسط دولت، رزرو اتاق‌ها چهار تا پنج برابر افزایش یافته است.در همین حال، شرکت راه‌آهن شرق ژاپن قصد دارد سال آینده در استان فوکوشیما در شمال شرق ژاپن و توکیو هتل‌های جدیدی افتتاح کند.این شرکت می‌گوید که این هتل‌ها به گردشگران خارجی خدمات مکالمه متنی و ویدیویی چندزبانه ارائه خواهند داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما