معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۵

فرا رسیدن فصل کاشت برنج در اروگوئه در سال 2022

گزارشی از فرا رسیدن فصل کاشت برنج در اروگوئه در سال 2022 به شرح ذیل ارائه می‌گردد. در این نوشتار به میزان سطح کشت، میزان برداشت احتمالی برنج در سال آینده و مقایسه آن با فصول گذشته اشاره و نیز وضعیت کلی این محصول راهبردی مورد بررسی قرار گرفته است.

در دو سال اخیر بخش تولیدی برنج اروگوئه نسبت به سال های گذشته، شاهد پویایی بالایی بوده و موجب رفع نگرانی بسیاری از  شالیکاران این کشور شده است. در شش ماهه اول سال 2021، معدل برداشت برنج از هر هکتار زمین حدود 9.5 تن بوده است و این یک رکورد تاریخی برای این بخش محسوب می‌شود. در فصل برداشت سال 2022 نیز این میزان با کمی افت به 9.2 تن در هر هکتار رسید که البته این رقم به دومین رکورد تاریخی این کشور تبدیل گردید. تقویت ارزش ارز ملی اروگوئه در مقابل ارز های بین المللی و نیز افزایش تقاضای خرید پایدار این محصول در جهان به دلیل شیوع پاندمی‌کوید 19، موجب گردیده تا هزینه تولید برنج در اروگوئه کاهش یابد و از طرفی دیگر بازار جهانی شاهد افزایش قیمت بین المللی برنج بوده است و مجموعه این عوامل باعث رونق فعالیت در حوزه برنج در این کشور گردید.

اما اکنون فصل کاشت برنج در سراسر اروگوئه فرا رسیده است و طبق پیش بینی‌های "انجمن برنجکاران اروگوئه" این بخش در سال آینده با اندکی مشکل روبرو خواهد بود و بعید به نظر می رسد بتواند نتایج خوب دو فصل گذشته را تکرار نماید. علیرغم فرا رسیدن فصل کاشت، تا کنون تنها 15 درصد از کل زمین‌های برنج منطقه شرقی کشور (که 67 درصد از کل زمین‌های کشت برنج در کشور را به خود اختصاص می دهند) و 7 درصد منطقه شمال کشور (که تولید کننده  18 درصد از کل برنج کشور است) و 6 درصد منطقه مرکزی این کشور (که سهمی‌برابر با 15 درصد کل تولید کشور را به خود اختصاص داده است) زیر کاشت رفته اند. به عبارتی دیگر در حال حاضر تنها در حدود 13 درصد از کل اراضی برنج اروگوئه زیر کشت رفته است.

انجمن برنج‌کاران تخمین زده است در فصل جاری کاشت برنج حدود 159 هزار و 700 هکتار زمین را در بر خواهد گرفت که در مقایسه با سال گذشته که میزان آن 163 هزار و 500 هکتار بوده است، کاهش خواهد داشت. یکی از دلایل اصلی میزان کاهش کاشت برنج، کمبود بارش باران در این کشور و در نتیجه کمبود رطوبت کافی در خاک برای کاشت بذر برنج اعلام شده است.

همچنین میانگین درجه هوا چند درجه پائین تر از حد مورد نیاز بوده است و این امر موجب از بین رفتن بخشی از بذرها خواهد شد. از طرفی دیگر قیمت موقت اعلام شده برنج در فصل جاری به میزان 1.10 دلار کمتر از سال گذشته آن اعلام شده (برای بسته بندی‌های 50 کیلیویی) و با توجه به کاهش قیمت ارزهای رایج جهانی در مقابل پزوی اروگوئه، این بخش شاهد روندی کاهشی نسبت به 2 فصل قبل خواهد بود.

با این وجود، تولید کنندگان اروگوئه امیدوارند در روزها و ماه‌های آینده قیمت جهانی فروش برنج افزایش یافته و بدین ترتیب از میزان ضربات احتمالی به این بخش کاسته شود.

شایان ذکر است اروگوئه یکی از صادرکنندگان اصلی برنج در منطقه آمریکای لاتین بوده و جایگاه هفتم بین صادرکنندگان جهانی را به خود اختصاص داده است. حدود 95٪ از تولید برنج اروگوئه به‌منظور صادرات و مابقی آن برای استفاده بازار داخلی (عمدتاً مصرف انسانی و بذر) در نظر گرفته می‌شود.

طبق جدول کاشت و برداشت برنج در کشور اروگوئه، کشت برنج در بین ماه‌های سپتامبر و نوامبر صورت گرفته و برداشت آن در بین ماه‌های فوریه و پایان آوریل انجام می‌گیرد. تولیدات برنجی اروگوئه بر اساس چرخش مرتع (جهت استراحت خاک)، آبیاری نوع سیلابی و با استفاده حداقلی از مواد شیمیایی، آفت‌کش و کودها می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های تولید برنج اروگوئه که سبب شهرت بین‌المللی این کشور به ‌عنوان تولیدکننده و صادرکننده شده است، استفاده از پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌ها در سراسر زنجیره ارزش این محصول است. از اولویت‌های این حوزه، حفاظت از محیط‌زیست و پایداری سیستم برنج‌کاری است.

در سال 2021 صادرات برنج کشور اروگوئه در حدود 358 میلیون دلار درآمدزایی داشته است که در مقایسه با سال 2020 در حدود 16 درصد کاهش را نشان می دهد. ارزش صادرات برنج در سال 2020 معادل 455 میلیون دلار گزارش شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما