معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۳

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا در هفته دوم مهر ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر رانیل به ژاپن و فیلیپین

رانیل ویکرمسینگه رئیس جمهور سریلانکا در سفر خود به ژاپن به منظور حضور در مراسم نخست‌وزیر فقید این کشور، با برخی از مقامات ژاپن و چند کشور دیگر ملاقات کرد. در ملاقات رئیس جمهوری سریلانکا با وزیر خارجه ژاپن مسئله تغییر ساختار بدهی‌های سریلانکا و آمادگی ژاپن برای رهبری همکاری‌های بین‌المللی جهت انجام این اقدام اعلام شد. رانیل در این ملاقات از توقف پروژه 1.5 میلیارد دلاری ژاپن توسط رئیس جمهوری سابق سریلانکا ابراز تاسف نمود  و برای برقراری مجدد این پروژه اظهار تمایل نمود.

در ادامه رئیس جمهوری سریلانکا با سفر به فیلیپین به منظور حضور در اجلاس سالانه بانک توسعه آسیایی، علاوه بر عهده‌دار شدن ریاست این نشست با رئیس این بانک و رئیس جمهوری فیلیپین نیز دیدار کرد. در دیدار با مارکوس، موضوع لزوم همکاری بیشتر دو کشور به ویژه در ابعاد منطقه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنرانی رئیس جمهوری سریلانکا در اجلاس سالانه بانک توسعه آسیایی

هدف اصلی سفر رئیس جمهوری سریلانکا به فیلیپین، حضور در پنچاه‌وپنجمین نشست سالانه بانک توسعه آسیایی بود. رانیل ویکرمسینگه در سخنرانی خود در این نشست اعلام کرد که در میان فشارهای اقتصادی، سریلانکا به عنوان بخشی از تعهد خود برای پایدارسازی‌ بدهی‌های کشور در حال انجام اصلاحات مالی بی‌سابقه‌ای است. وی ضمن ابراز امیدواری، اظهار کرد که انتظار دارد که طلبکاران و همه ذینفعان از سریلانکا در مسیر بازگرداندن پایداری به وضعیت بدهی‌ها و کمک به بازگرداندن کشور در مسیر رشد اقتصادی فراگیر و پایدار حمایت کنند.

 رئیس جمهور سریلانکا خاطر نشان کرد که دولت در حال حاضر اقدامات متعددی برای اصلاح سیاست‌های کلان اقتصادی انجام داده است که این اقدامات می‌تواند به بازگرداندن پایداری به شرایط مالی عمومی‌کشور و ایجاد تعادل خارجی کمک کند و کشور را در مسیر رشد قرار دهد.

رانیل ویکرمسینگه اعلام کرد که در حالی که سریلانکا در حال اجرای این اصلاحات عمیق و اغلب دشوار است با افزایش بیکاری و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان نیز روبه‌رو است. وی با بیان اینکه دولت از تاثیرات نامطلوب بر آسیب‌پذیرترین افراد جامعه آگاه است، افزود: دولت تمام تلاش خود را برای تخصیص اعتبار و منابع بیشتر در راستای حمایت‌های هدفمند از این اقشار انجام خواهد داد.

رانیل ویکرمسینگه اطمینان داد که دولت سریلانکا وضعیت اقتصادی این کشور را تثبیت کرده اما با توجه به اینکه بحران اقتصادی سریلانکا هم شامل عناصر سیاست داخلی و هم ناشی شوک‌های خارجی است، برای حل کامل بحران علاوه بر تلاش‌های داخلی به حمایت شرکای خارجی نیز نیاز دارد. وی افزود: عوامل موثر بر بحران فعلی، تنها منشأ اقتصادی ندارند بلکه عوامل ژئوپلیتیکی نیز در آن موثر هستند زیرا رقابت کشورهای بزرگ به نابودی کشورهای کوچک ختم می‌شود.

رئیس جمهور سریلانکا تاکید کرد بانک توسعه آسیایی دراستراتژی 2030 خود باید به دنبال پاسخگویی به چالش های جهانی، از جمله تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی، ناامنی غذایی و انرژی باشد، در حالی که فرصت‌ها در اقتصاد دیجیتال، انرژی پایدار و استفاده از فناوری برای آموزش فراگیر و مراقبت های بهداشتی را نیز باید مد نظر داشته باشد.

دیدار رانیل با رئیس بانک توسعه آسیایی

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس جمهوری سریلانکا در سفر به فیلیپین، دیدار با رئیس بانک توسعه آسیایی بود. این بانک به دلیل حمایت‌های متعدد خود از سریلانکا به ویژه در دوران بحران اقتصادی، جایگاه مهمی‌برای سریلانکا دارد. در این دیدار رئیس جمهور سریلانکا پیشنهاد ایجاد یک دانشگاه بین المللی در مورد تغییرات آب و هوایی در سریلانکا را مطرح کرد.

از سوی دیگر رانیل ویکرمسینگه ضمن تشکر از رئیس بانک توسعه آسیایی به خاطر کمک‌های اضطراری ارائه شده به سریلانکا و ارائه گزارشی از آخرین وضعیت همکاری با صندوق بین‌المللی پول، با وی در مورد تقویت بیشتر روابط بین سریلانکا و بانک توسعه آسیایی گفت‌وگو کرد. بر همین اساس رئیس بانک توسعه آسیایی به رانیل ویکرمسینگه اطمینان داد که همکاری با سریلانکا ادامه خواهد داشت.

کاهش قیمت سوخت در سریلانکا

با توجه به حذف یارانه‌ها و اعمال سیاست شناورسازی قیمت‌ها، وزیر انرژی سریلانکا اعلام کرد که با در نظر گرفتن کاهش قیمت‌های جهانی، قیمت سوخت در سریلانکا نیز کاهش خواهد یافت. بر همین اساس قیمت بنزین با اکتان 92 با 40 روپیه کاهش به 410 روپیه رسید و بنزین با اکتان 95 نیز با 30 روپیه کاهش به قیمت 510 روپیه فروخته می‌شود. همچنین گازوئیل نیز با قیمت 430 و گازوئیل سوپر نیز با قیمت530 روپیه به فروش خواهند رسید.

بازگشت فاز سوم نیروگاه نورچولای به مدار سراسری

کانچانا ویجسکرا، وزیر نیرو و انرژی اعلام کرد که با توجه به حل مشکلات واحد 3 نیروگاه نورچولای، برق تولیدی توسط این واحد از اوایل اکتبر وارد مدار سراسری خواهد شد. لازم به ذکر است که واحد 3 این نیروگاه در 27 سپتامبر به دلیل مشکلات فنی از مدار خارج شده بود. البته واحد دوم این نیروگاه همچنان در دست تعمیر بوده و از اواسط اکتبر به شبکه سراسری متصل خواهد شد. باید اشاره کرد که نیروگاه نورچولای یکی از مهم‌ترین نیروگاه‌های تامین کننده برق سریلانکا محسوب می‌شود که با استفاده از سوخت ذغال سنگ، توانایی اسمی‌تولید 900 مگاوات برق را دارد.

دریافت هزینه بلیط قطار به دلار

باندولا گوناواردانا، وزیر حمل و نقل سریلانکااعلام که با توجه به بحران ارزی سریلانکا، این وزارتخانه در حال بررسی فروش بلیط به گردشگران به دلار است تا بتواند پول واردات قطعات یدکی را به دست آورد. او با اعلام اینکه این اقدام در حال حاضر توسط هتل‌ها در حال انجام است گفت که راه‌آهن سریلانکا برای واردات قطعات یدکی موتورهای قدیمی خود با مشکلات بسیاری زیادی روبه‌رو است.

افزایش مجدد تورم در ماه سپتامیر

اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم سریلانکا در پایتخت این کشور از 64.3 درصد در ماه اکتبر به 69.8 درصد در سپتامبر افزایش یافت. از سوی دیگر شاخص های قیمت مصرف کننده در کلمبو نشان می‌دهد که این مقیاس با افزایش 3.8 درصدی به 244.7 واحد در ماه سپتامبر رسید البته باید اشاره کرد که این شاخص در بخش مواد غذایی با رشد 0.9 درصدی به 323.3 واحد افزایش یافت. همچنین قیمت مواد غذایی در 12 ماه منتهی به سپتامبر 2022 با افزایش 94.9 درصدی همراه بوده است.

افزایش صادرات سریلانکا در ماه اوت

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط دفتر توسعه صادرات سریلانکا، صادرات کالاهای این کشور در اوت 2022 با 10.24 درصد رشد نسبت به سال قبل به 1213.7 میلیون دلار رسید. از سوی دیگر در هشت ماه منتهی به اوت، صادرات این کشور با رشد 12.04 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 8.8 میلیارد دلار رسید.

در این بین صادرات پوشاک و منسوجات با 15.03 با درصد رشد به 565.37 میلیون دلار ، چای با 6.52 درصد افزایش به 124.41 میلیون دلار، کائوچو با 8.11 درصد افزایش به 99.83 میلیون دلار رسید. البته باید اشاره کرد که صادرات محصولات مرتبط با نارگیل با 3.71 درصد کاهش به 71.21 میلیون دلار رسید. از منظر مقاصد صادراتی نیز در این مدت، ایالات متحده همچنان بزرگترین خریدار کالاهای سریلانکا، محسوب می‌شود و پس از آن انگلیس و هند قرار دارند.

کمک 800 هزار دلاری JICA به بیماریستان‌های سریلانکا

آژانس همکاری بین المللی ژاپن اعلام کرد که 300 میلیون روپیه (حدود 850 هزار دلار) تدارکات را برای چندین بیمارستان سریلانکا برای مقابله با ویروس کرونا و بیماری‌های عفونی ارسال خواهد کرد.

آژانس کمک‌رسانی ژاپن گفت: «سریلانکا به دلیل بحران جاری همچنان با کمبود جدی دارو مواجه است و برخی از بیمارستان‌ها به دلیل کمبود دارو و تجهیزات جراحی مجبور به تعلیق جراحی شده‌اند.»

کمک 6 میلیون دلاری کره‌جنوبی

بر اساس توافق‌نامه امضا شده بین سریلانکا و آژانس همکاری بین المللی کره (KOICA)، این آژانس اقدام به ارسال کمک‌های به استان‌های مرکزی و Uva برای تقویت تاب آوری اجتماعی-اقتصادی مردم این مناطق که تحت تأثیر همه گیریCOVID-19 قرار گرفته اند، خواهد کرد.

هدف این پروژه شش میلیون دلاری و سه ساله که از سال 2022 تا 2025 اجرایی خواهد شد ارائه تسهیلات آب آشامیدنی، تأسیسات بهداشتی، ایمنی شخصی، امکانات مراقبت های بهداشتی اولیه و همچنین افزایش امنیت غذایی و درآمد خانوار می‌باشد.بر این اساس، 72 هزار و 400 خانواده در مناطق نور الیا و 19 هزار و 350 خانواده در استان Uva از این امر بهره مند خواهند شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما