معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

افزایش نرخ برابری دلار در بازارهای جهانی و کاهش میزان سود حاصل از صادرات ترکیه

افزایش تدریجی نرخ برابری دلار در برابر یورو و لیر ترک موجب نگرانی مسئولان و فعالان اقتصادی ترکیه در بخشهای مختلف اقتصادی به ویژه صادر کنندگان کشور شده است.

بر اساس آمار و ارقام منتشره ، ترکیه 72 درصد از واردات خود را به دلار و 48 درصد از صادرات را به یورو انجام میدهد. لذا افزایش قابل توجه نرخ برابری دلار در مقابل یورو و لیر در روزهای اخیر، سبب ذوب کاهش ملموس سود شرکتهای تولیدی و صادراتی شده و این روند میتواند در نهایت تاثیری منفی بر اقتصاد در حال رشد ترکیه پس از پاندمی‌کرونا بگذارد.

اقدام اخیر فدرال رزرو آمریکا در افزایش نرخ بهره بانکی سبب شد تا شاخص دلار به بالاترین سطح خود در طول 20 سال گذشته رسیده و برابری یورو / دلار به 0.95 درصد کاهش یابد.

افزایش میزان نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو در ماه مارس سال جاری، تاکنون سبب کاهش 15 درصدی میزان برابری یورو به دلارشد که شکنندگی وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی را بیش از پیش کرد.

کاهش 15 درصدی برابری یورو / دلار در بازارهای جهانی، میتواند همچون کشورهای اروپایی بر اقتصاد صادرات محور ترکیه که بیش از نیمی از صادرات خود را به اروپا انجام می دهد تاثیر گذار بوده و موجب کندی پویایی اقتصاد این کشور شود.

شرکتهای فعال در بخشهای مختلف اقتصادی ترکیه بر این باورند که کاهش برابری یورو و لیر در مقابل دلار تاکنون 10 میلیارد دلار از درآمد اقتصادی ترکیه کم کرده است و چنانچه روند به همین منوال ادامه یابد صادر کنندگان این کشور در میزان سود ناشی از صادرات دچار کاهش قابل توجهی خواهند شد.

ادامه جنگ اوکراین و روسیه و آغاز فصل سرما افزایش نرخ حامل های انرژی در بازارهای جهانی را به دنبال داشته و کشورهای با اقتصاد نوظهور مانند ترکیه که بخش قابل توجهی از اقتصاد آن بر پایه تولید و صادرات است را در مهار تورم دچار مشکل کرده است.

بانک مرکزی اروپا تا کنون دو بار نرخ بهره بانکی  را 50 واحد در 21 جولای و 75 واحد در 8 سپتامبر سال جاری میلادی افزایش داد و کاهش برابری یورو در برابر دلار از ماه جولای تاکنون را به 7 درصد رساند.

اقدام دولتها در مبارزه با نرخ تورم و اعمال سیاستهای انقباضی پولی توسط بانک های مرکزی و افزایش نرخ بهره بانکی برای مقابله با نوسانات اقتصادی از سوی کشورهای اروپایی سبب کاهش مصرف در بین شهروندان اروپایی شده که در نهایت موجب کاهش تقاضا و کاهش میزان واردات از کشورهای تولید کننده می‌شود.

کاهش میزان تقاضا از سوی کشورهای اروپایی که بازار اصلی صادرات کالاهای ترک  بوده و بیش از نیمی از صادرات ترکیه را شامل می‌شود، میتواند منجر به کاهش سرعت چرخ تولید شده و موجب تضعیف ساختار مالی شرکتهای تولیدی و صادر کننده ترکیه گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما