معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸۵

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه دوم شهریور ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

استخراج ذغال سنگ در هرات ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری آژانس باختر ، روزانه 250 نفر در استخراج معدن زغال سنگ بند سبزک هرات مشغول به کار می‌باشند و  فروش ذغال سنگ در داخل افغانستان نسبت به خارج بیشتر شده است . مولوی فضل احمد منیب خاموش رئیس معادن و پطرولیم ولایت گفت : از معدن ذغال سنگ شهرستان کرخ عملا بهره برداری شده و از این معدن ماهانه 4 هزار تن ذغال سنگ بارگیری می‌شود . هرکارگر از 400 افغانی تا 800 افغانی حقوق روزانه دریافت می‌کند . به دلیل اینکه کوره‌های خشت پزی کار خود را در هرات متوقف کرده اند ، در حال حاضر 40 درصد ذغال سنگ از طریق قندهار به پاکستان صادر و 60 درصد در هرات مصرف می‌شود .

استخراج سنگ های قیمتی در استان بادغیس آغاز شد

به گزارش خبرگزاری آژانس باختر ، استخراج اولین معدن سنگ‌های قیمتی به نام سنگ فلورایت درمنطقه چشمه شیرین شهرستان آبکمری بادغیس آغاز شد . مولوی شمس الدین”نظامی”رئیس معادن بادغیس گفت : قرارداد استخراج معدن سنگ فلورایت با شرکت خصوصی عبدالقدیرقندهاری منعقد و برای هر تن استخراج دو میلیون افغانی در قرارداد ذکر شده است . این دومین معدنی است که در استان بادغیس مورد استفاده قرارمی‌گیرد و متاسفانه این سنگ های قیمتی در سال های گذشته به صورت غیر قانونی استخراج می‌شد .

 راه آهن خواف – هرات بازسازی خواهد شود

به گزارش صدای افغان (آوا) ، مولوی بخت الرحمن شرافت ؛ رئیس عمومی خط آهن افغانستان در این باره گفت : این یک پروژه عام المنفعه می‌باشد که با تکمیل آن افغانستان به کشورهای منطقه و فرا منطقه متصل خواهد شد . وی در ادامه افزود : این پروژه یک گام ارزنده و مثبت برای ترقی و پیشرفت افغانستان می‌باشد و ما تلاش می‌کنیم که هرچه زودتر این پروژه به اتمام برسد . همچنین شیخ نوراحمد اسلام جار؛ استاندار هرات طی سخنانی گفت : اداره محلی تمامی امکانات خود را جهت سرعت و پیشرفت این پروژه به کار می‌گیرد . زاهدالله اسماعیل زی ؛ نماینده شرکت ساختمانی سیندرلا که مسئولیت بازسازی تاسیسات ریلی و غیرریلی را  بر عهده گرفته است بیان داشت : این شرکت تلاش می‌کند تا هرچه زودتر و به صورت استاندارد راه آهن هرات - خواف را بازسازی و به بهره برداری برساند . استاندار هرات همچنین خاطرنشان کرد : خط آهن هرات – خواف که طول آن ۶۳ کیلومتر می‌باشد حدود ۱۰ کیلومتر آن نیاز به بازسازی دارد که هزینه ریلی آن ۴۱ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۵۰۰ افغانی و هزینه غیرریلی بازسازی این پروژه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی می‌باشد و به مدت ۲ ماه عملیات تعمیر و بازسازی به پایان خواهد رسید . پروژه خط آهن هرات - خواف در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد و بعد از تحولات اخیر در افغانستان تاسیسات ریلی و غیرریلی آن به صورت جدی آسیب دید که اکنون دوباره بازسازی تاسیسات ریلی و غیرریلی آن با حضور هیاتی از جمهوری اسلامی ایران آغاز شد .

 

پاکستان از افزایش تعرفه گمرکی بر واردات میوه از افغانستان منصرف شد

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) ، سفارت افغانستان در اسلام‌آباد در رشته توئیتی گفت : پس از نشست مسئولان این سفارت با مقامات پاکستانی ، اسلام‌آباد از تصمیم خود‌ در خصوص افزایش تعرفه بر میوه‌های افغانستانی منصرف شده است ، گرچه افزایش مالیات بر میوه‌ها یک تصمیم عمومی از سوی حکومت پاکستان است ، اما افغانستان شامل این تصمیم نخواهد بود . رسانه‌های پاکستانی چند روز قبل گزارش داده‌‌ بودند که بیش از ۲۰۰ کامیون بارگیری ‌شده از میوه‌های تازه و خشک افغانستان به‌دلیل اعتراض واردکنندگان میوه به افزایش تعرفه گمرکی در گمرک چمن پاکستان ( هم مرز با افغانستان و متناظر با گمرک اسپین بولدک افغانستان ) معطل ماندند . به گزارش روزنامه دان پاکستان ، تعرفه‌های گمرکی وضع شده بر میوه‌های افغانستانی از ۲۰ هزار روپیه در هر تُن به ۹۵ هزار روپیه افزایش یافته بود . این در حالی است که اخیرا وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرده بود برای مقابله با افزایش قیمت ، تصمیم به واردات پیاز و گوجه فرنگی از افغانستان و ایران گرفته است .

صنعتگران افغان : بزرگترین مشکل ما نبود برق است

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) ،  کنفرانس مطبوعاتی صنعتگران «پیرامون سرنوشت اتاق صنایع و معادن افغانستان» با حضور ده‌ها تن از صعنتگران افغانستان در کابل برگزار شد . عبدالجبار صافی ؛ رئیس اتاق صنایع و معادن کابل گفت : در ۲۰ سال گذشته میلیون‌ها دلار به افغانستان کمک شد ولی کارهای بنیادی صورت نگرفت صافی افزود : در هرات ، قندهار و مزار شریف پارک های صنعتی ساخته شده و این پارک های صنعتی به حمایت همه جانبه دولت نیاز دارند . وی یکی از مشکلات مهم صنعتکاران را نبود برق کافی در پارک های صنعتی کشور دانست . از سوی دیگر ، شیرباز کمین زاده ؛ رئیس عمومی اتاق صنایع و معادن افغانستان گفت : نیاز برق پارک صنعتی استان کابل ۲۰۰ کیلووات برق است در حالی که ۲۰ کیلووات برقدر اختیار داریم .

 توافقنامه ترانزیت کالا میان افغانستان ، قرقیزستان ، ازبکستان و چین امضاء شد

به گزارش صدای افغان (آوا) ، اداره خط آهن امارت اسلامی‌گفت : بر اساس توافقنامه‌ای که با چین ، ازبکستان و قرقیزستان به امضا رسید انتقال کالا با استفاده از خط آهن از مسیر این کشور‌ها صورت می‌گیرد . اداره خط آهن افغانستان با خط آهن چین ، ازبکستان و قرقیزستان برای ایجاد کریدور اقتصادی مشترک ، توافقنامه‌ای را در پایان نشست دو روزه تاشکند ، امضاء نمود . پس از اجرای این توافقنامه ، مدت زمان انتقال کالا که پیش از این طی دو ماه از چین به افغانستان و بالعکس انجام می‌شد به دو هفته کاهش خواهد یافت . افغانستان علی‌رغم این که فاقد یک شبکه خط آهن منسجم است اما به طور محدود به شبکه راه آهن برخی از کشورها از جمله ترکمنستان، ازبکستان و ایران متصل است .

 مسیر جدید ترانزیتی میان ایران و افغانستان در نیمروز ساخته خواهد شد

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) ، منابع محلی استان نیمروز در غرب افغانستان بیان نمودند : یک مسیر جدید ترانزیتی بین افغانستان و ایران در این استان ساخته خواهد شد . راه جدید ترانزیتی به دلیل کم ‌عرض بودن پل‌ ابریشم در استان نیمروز ، ساخته می‌شود . پل ابریشم تنها راه ارتباطی شهر زرنج با مرز میلک ایران است و نیمی از این پل خاک ایران و نیمی از آن خاک افغانستان محسوب می‌شود .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما