معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا درهفته اول مهر ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

همکاری با صندوق بین‌المللی پول و تغییر ساختار بدهی‌ها

بدون شک یکی از مهم‌ترین تحولات اقتصادی و حتی سیاسی اخیر سریلانکا، موضوع همکاری این کشور با صندوق بین‌المللی پول است که از مسیر تغییر ساختار بدهی‌های این کشور عبور می‌کند. این موضوع همکاری کشورهای طلبکار با سریلانکا را به مسئله‌ای حیاتی برای این کشور تبدیل کرده است. همچنین دو موسسه مالی و حقوقی لازاد و کلیفورد چنس که در مسیر تغییر ساختار بدهی‌ها با سریلانکا همکاری می‌کنند، از روز جمعه 31 شهریورماه، اطلاع‌رسانی به طلبکاران در خصوص آخرین وضعیت بدهی‌های این کشور را آغاز کردند.

اعلام آمار دقیق بدهی‌های سریلانکا

بر اساس گزارش ارائه شده توسط وزارت دارایی و بانک مرکزی سریلانکا بدهی‌های ارزی این کشور برابر با 46.6 میلیارد دلار و بدهی‌های روپیه‌ای این کشور معادل 34 میلیارد دلار می‌باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که در پایان دسامبر 2022، بدهی‌های روپیه‌ای سریلانکا برابر با 50.5 میلیارد دلار بوده است و در پایان شش‌ماهه اول سال جاری به 34 میلیارد دلار کاهش یافته که این موضوع را می‌توان ناشی از کاهش ارزش روپیه سریلانکا دانست.

به هر صورت بر این اساس و با توجه به گزارش منتشر شده نهادهای پولی و مالی سریلانکا، کل بدهی‌های این کشور برابر با 80.6 میلیارد دلار بود. این به معنای آن است که بدهی‌های سریلانکا تا پایان شش ماهه اول سال 2022 برابر با 122 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور می‌باشد. از سوی دیگر کشورهای چین، ژاپن، هند، فرانسه،کره جنوبی،اتریش، آلمان، انگلیس، عربستان سعودی و آمریکا، 10 کشور اول طلبکار سریلانکا هستند.

تغییر ساختار بدهی‌های داخلی

یکی از موضوعات مهم در مسیر تغییر ساختار بدهی‌ها سریلانکا، نحوه برخورد با بدهی‌های داخلی این کشور است در حالی که هنوز مقامات مالی و پولی این کشور به جمع‌بندی مشخص برای مدیریت این موضوع نرسیده اند. البته باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که به دلیل کاهش ارزش روپیه، معادل ارزی بدهی‌های روپیه‌ای این کشور حدود 16 میلیارد دلار کاهش یافته است.

در همین زمینه مقامات سریلانکا به طلبکاران گفته اند: «به ویژه با توجه به تأثیری که ممکن است بر ثبات ‌بخش بانکی و چارچوب کلی کلان مالی داشته باشد، موضوع بدهی داخلی با دقت بسیار مورد بررسی قرار می‌گیرد.» بر همین اساس می‌توان نگرانی در خصوص تغییر ساختار بدهی‌های داخلی را به طور مشخص مشاهده کرد. زیرا دولت نگران است با تغییر ساختار بدهی‌های داخلی، ثبات سیستم بانکی به دلیل کاهش اعتماد عمومی‌به شکل معناداری لطمه ببینند و موجب سقوط نظام بانکی این کشور شود. از سوی دیگر عدم اطمینان در مورد شفافیت اولیه در مورد بازسازی یا عدم تجدید ساختار بدهی داخلی، موجب افزایش سود اوراق قرضه منتشر شده به حدود 30 درصد شد.

انتظار نهایی شدن توافق با صندوق بین‌المللی پول در اوایل سال 2023

دولت سریلانکا امیدوار است که با دریافت موافقت طلبکاران این کشور با برنامه تغییر ساختار بدهی‌ها، بتواند تأییدیه‌ هیئت‌مدیره صندوق بین‌المللی پول را برای ژانویه 2023 دریافت کند.

البته سریلانکا همچنین باید یک سری از اقدامات اولیه را انجام داده تا تأییدیه هیئت‌مدیره صندوق بین‌المللی پول را دریافت کند. در همین مسیر سریلانکا قبلاً مالیات‌ها و قیمت انرژی را افزایش داده و بودجه موقت را نیز ارائه کرده است. این کشور همچنین باید بودجه سال 2023 را برای دریافت تأییدیه هیئت‌مدیره صندوق بین‌المللی پول ارائه کند، موضوعی که معمولاً در ماه نوامبر اتفاق می‌افتد. همچنین قانون جدید بانک مرکزی باید به صندوق بین‌المللی پول ارائه شود.

آغاز مذاکرات تغییر ساختار بدهی‌ با هند

هند اعلام کرد که مذاکرات با سریلانکا را در مورد بازسازی بدهی‌های این کشور آغاز کرده و قول داده است که پس از ارائه نزدیک به 4 میلیارد دلار کمک مالی در طول بحران مالی سریلانکا، از همسایه خود از طریق سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت حمایت کند.

سفیر هند در سریلانکا گفت: «مذاکراتی که در یک فضای صمیمانه برگزار شد، نماد حمایت هند از طرح اولیه و تصویب برنامه صندوق بین‌المللی پول برای سریلانکا است. دهلی‌نو به حمایت از کلمبو به هر طریق ممکن، به ویژه با ترویج سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بخش‌های کلیدی اقتصادی ادامه خواهد داد.»

با توجه به اینکه هند یکی از مهم‌ترین طلبکاران سریلانکا محسوب‌ می‌شود، توافق با این کشور برای نهایی کردن همکاری با صندوق بین‌المللی پول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر چند با توجه به رویکردهای اخیر هند در خصوص سریلانکا، به نظر نمی‌رسد مشکل جدی در این بین وجود داشته باشد.

کمک 3.5 میلیون دلاری ژاپن

ژاپن در راستای کمک‌های اخیر خود به سریلانکا 3.5 میلیون دلار دیگر نیز به منظور ارائه کمک‌های اضطراری به این کشور اختصاص داد. از این میزان 2 میلیون دلار آن از طریق برنامه جهانی غذا به تأمین کمک‌های غذایی اختصاص داده خواهد شد. 1 میلیون دلار آن از طریق صلیب سرخ به کمک‌های درمانی و بهداشتی و 500 هزار دلار آن نیز برای کودکان خواهد بود. با احتساب این کمک، میزان کمک‌های ژاپن به سریلانکا در طول بحران اقتصادی این کشور به بیش از 37 میلیون دلار رسید.

از سوی دیگر در سفر رئیس حزب لیبرال دموکرات ژاپن به سریلانکا و در ملاقات با نخست‌وزیر این کشور،طرفین ضمن اشاره به حضور بیش از 80 شرکت ژاپنی در سریلانکا، افزایش همکاری‌های شرکت‌های ژاپنی به منظور سرمایه‌گذاری در سریلانکا در موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار دادند.

درخواست نمایندگی سازمان ملل برای کمک به سریلانکا

هماهنگ‌کننده سازمان ملل در سریلانکا، اعلام کرد که سریلانکا به دوستانش نیاز دارد تا برای رفع کمبود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی همبستگی خود را نشان دهند، زیرا سریلانکا با یک بحران اجتماعی-اقتصادی شدید مواجه است که همه شهروندانش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. او گفت که دستاوردهای سریلانکا در مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و کاهش فقر به دلیل بحران فعلی در معرض تهدید قرار گرفته است. و این کشور برای تأمین امنیت غذایی و دارو برای افراد آسیب‌پذیر به حمایت نیاز دارد.

لازم به ذکر است که بر اساس گزارش یونیسف، 70 درصد از خانوارها مصرف غذای خود را کاهش داده‌اند و 73 درصد از خانوارها درآمدشان کاهش یافته است.

امضا تفاهم‌نامه با سازمان بین‌المللی کشاورزی

ویملندرا شاران، نماینده فائو در سریلانکا و ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی، یادداشت تفاهمی را در رابطه با توزیع کود دامی‌به کشاورزان امضا کردند. بر اساس این یادداشت تفاهم سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، از طریق حمایت شرکای خود، کودهای اوره و سوپر فسفات را برای بهبود تولید در فصل‌های کشت آتی و تقویت امنیت غذایی در سریلانکا، در اختیار دولت قرار خواهد داد.

تصویب 10 هزار فرصت شغلی برای شهروندان سریلانکایی در مالزی

با توجه به درخواست سریلانکا برای افزایش فرصت‌های شغلی در مالزی، کابینه این کشور با تصویب لایحه‌ای اختصاص 10 هزار فرصت شغلی برای کارگران سریلانکایی را تصویب کرد. این در حالی است که در تحولی دیگر با توجه به مشکلات پیش آمده در سرزمین‌های اشغالی، بر اساس اعلام وزارت کار این رژیم تا مرتفع شدن این مشکلات از جمله ارائه گزارش از دریافت وجوه قابل توجه از متقاضیان و عدم بازگشت تعداد قابل توجهی از آن‌ها به سریلانکا، ارائه فرصت‌های شغلی به سریلانکایی‌ها متوقف خواهد شد.

از سرگیری پروازهای شرکت‌های روسی

توقف هواپیمایی شرکت ایرفلوت در ماه ژوئن، یکی از مهم‌ترین بازارهای گردشگری روسیه را تحت تأثیر قرار داد. اکنون و بعد از مصاحبه سخنگوی کابینه با شبکه اسپوتنیک و عذرخواهی از این اقدام و وعده عدم تکرار آن، به نظر می‌رسد که شرکت‌ روسی دوباره نسبت به برقراری پرواز مستقیم اقدام خواهد کرد. علاوه بر این، رسانه‌های سریلانکا گزارش داده‌اند که قرار است یک شرکت هواپیمایی دیگر روسی نیز نسبت به برقراری پرواز مستقیم در این مسیر اقدام کند.

مناقصه سریلانکا برای خرید زغال‌سنگ

پس از لغو قرارداد مناقصه با شرکت Black Sand Commodities مستقر در امارات متحده عربی در پی تشکیل پرونده حقوقی ، شرکت دولتی زغال‌سنگ سریلانکا یک مناقصه بین‌المللی دیگر را برای تأمین این محصول اعلام کرد.

کانچانا ویجسکرا، وزیر نیرو و انرژی گفت: شرکت زغال‌سنگ لانکا یک مناقصه رقابتی باز بین‌المللی را منتشر خواهد کرد که به هر تأمین‌کننده‌ای که توانایی ارائه زغال‌سنگ بر اساس اعتبار بلندمدت را دارد، اجازه می‌دهد که در آن شرکت کند.

البته در این بین به دلیل نگرانی از دسترسی به زغال‌سنگ برای تأمین برق، جاناکا راتنایاکه، رئیس کمیسیون تنظیم کننده برق سریلانکا  گفت: «خطر تمدید قطع برق تا 10 تا 12 ساعت وجود دارد، زیرا ما 30 تا 35 درصد برق را از زغال‌سنگ تولید می‌کنیم.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما