معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۶

صادرات محصولات کشاورزی ترکیه در 8 ماه نخست سال‌جاری میلادی

کل صادرات کشور در 8 ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال قبل با 18.3 درصد افزایش به 165.7 میلیارد دلار رسید.

مجمع صادرکنندگان ترکیه در در گزارشی به بررسی وضعیت صادرات بخش کشاورزی کشور پرداخت که اهم نکات آن به شرح ذیل می‌باشد.

کل صادرات کشور در 8 ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال قبل با 18.3 درصد افزایش به 165.7 میلیارد دلار رسید.

علیرغم تحولات اخیر منطقه‌ای و وجود مشکلات در دسترسی به مواد غذایی به دلیل خطرات ژئوپلیتیکی، ترکیه توانسته است صادرات محصولات کشاورزی را به بازارهای جهانی افزایش دهد.

صادرات محصولات کشاورزی این کشور در 8 ماه نخست سال جاری میلادی به بیش از 21 میلیارد و 516 میلیون دلار رسید. صادرات بخش کشاورزی ترکیه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش یافت و 13 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داد.

نگاهی به وضعیت صادرات محصولات کشاورزی در زیرگروههای این بخش نشان می‌دهد 5 زیر گروه  غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، میوه و صیفی‌جات، میوه‌های خشک، محصولات آبزی و فرآورده‌های دامی، محصولات جنگلی، مبل و کاغذ توانستند بالاترین میزان رشد صادرات در 8 ماه نخست سال جاری میلادی را داشته باشند.

در بازه زمانی ژانویه الی آگوست سال جاری صادرات غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌های آن 7.2 میلیارد دلار، محصولات میوه و سبزی 1.5 میلیارد دلار، خشکبار و فرآورده‌های آن 935.9 میلیون دلار، محصولات آبزی و فرآورده‌های دامی 2.7 میلیارد دلار، مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی با 5.5 میلیارد دلار بوده است.

در این مدت، صادرات غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌های آن 30.3 درصد، محصولات میوه و سبزی 22.3 درصد، میوه‌ها و فرآورده‌های خشک 7.7 درصد، محصولات آبزی و فرآورده‌های دامی 29.5 درصد، مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی 26.4 درصد افزایش یافته است.

رشد صادرات محصولات کشاورزی در بخشهای یاد شده بیشتر به کشور عراق بوده و صادرات لبنیات و محصولات دامی‌به این کشور بیش از 50 درصد افزایش داشته است. صادرات ترکیه به عراق در 8 ماه نخست سال جاری میلادی در غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی 1.5 میلیارد دلار، محصولات آبزی و فرآورده‌های دامی 509.3 میلیون دلار، مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی 639.5 میلیون دلار بوده است. صادرات میوه و صیفی‌جات ترکیه به امریکا 224.3 میلیون دلار و صادرات میوه‌های خشک به آلمان 120.9 میلیون دلار بوده است.

رشد صادرات ترکیه به عراق در محصولاتی مانند غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و آبزیان 51.8 درصد و مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی 7.6 درصد می‌باشد. صادرات میوه و صیفی جات ترکیه به آمریکا 42.1 درصد و میوه‌های خشک به آلمان نیز 6.4 درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش انجمن صادر کنندگان شیلات و فرآورده‌های دامی استانبول، در آگوست سال جاری میلادی سهم صادرات محصولات آبزی و دامی ترکیه از کل صادرات کشور 1.74 درصد بوده است.

 در 8 ماه نخست سال جاری میلادی، صادرات محصولات آبزی با 20.2 درصد افزایش به 1.1 میلیارد دلار، گوشت سفید با 48.1 درصد افزایش به 742 میلیون دلار و لبنیات با 47.3 درصد افزایش به 394 میلیون دلار رسید. ترکیه در این مدت، بیشترین صادرات خود را به ترتیب به کشورهای عراق با 509 میلیون دلار، روسیه با 189 میلیون دلار و ایتالیا با 130 میلیون دلار داشته است.

افزایش حجم صادرات ترکیه تنها به دلیل افزایش باروری در برداشت نبوده، بلکه فرآوری و صادرات محصولاتی که در این کشور تولید نمی‌شود نیز نقش فزاینده‌ای در رشد صادرات محصولات کشاورزی ترکیه داشته است.

به عنوان نمونه ماهیانه 7.5 میلیون تن گندم در این کشور فرآوری شده و به بازارهای بین‌المللی صادر میشود.

باز شدن کریدور دریایی و حمل غلات به بازارهای جهانی سبب کاهش قیمت غلات در بازارهای نزدیک به این کشور شد و ترکیه توانست با قیمت مناسب نسبت به تهیه غلات از این بازارها اقدام نموده و با فرآوری غلات نسبت به صادرات آن با ارزش افزوده بالا اقدام کند. 

مزیت لجستیکی، قابلیت تولید منعطف، محصولات با کیفیت و قیمت مناسب از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش روند صادرات محصولات کشاورزی ترکیه با ارزش افزوده بالا در سال جاری میلادی به شمار می‌روند.

افزایش صادرات محصولات باکیفیت این کشور در این حوزه سبب هر چه بهتر شدن ذهنیت مشتریان بازارهای خارجی به برند ترک شده است. هر چند که هم اکنون ترکیه در سطح رقابت با چین و ایتالیا در این زمینه نیست اما این کشور آرام آرام به این سمت می رود.

افزایش صادرات ترکیه توانسته است این اعتماد را در بازارهای جهانی ایجاد کند که فروشندگان ترک میتوانند خیلی سریع پاسخگوی سفارشات بوده و نسبت به صدور محصول باکیفیت با قیمت مناسب اقدام کنند.

منبع: مجمع صادرکنندگان ترکیه: http://www.tim.org.tr

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما