معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۸

نگرانی از تولید غذا و انرژی در اروپا در آستانه زمستان

سایت اقتصادی بلغارستان با انتشار مقاله ای نوشت امسال اروپا با خشکسالی مواجه شد که در 500 سال گذشته بی سابقه بود. امسال، برهی رودخانه‌های اروپا پس از یک دوره طولانی هوای گرم و بی سابقه خشک شدند. در زمانی که قیمت ها در نتیجه جنگ در اوکراین سر به فلک کشیده است، این خشکسالی ترس از تولید مواد غذایی و انرژی را افزایش داده است.

بخش هایی از مقاله:

کمبود شدید باران و موج های گرما از ماه می تاکنون رودخانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.  در فرانسه، در چندین مکان می‌توانید با خیال راحت از رود Loire با پای پیاده عبور کنید. وضعیت یکی از آبراه‌های کلیدی اروپا، رودخانه راین، نیز نگران کننده است. سطح رودخانه پو در ایتالیا به حدی کاهش یافت که آثاری از جنگ جهانی دوم در بستر آن ظاهر شده است.چنین خشکسالی برای مدتهای طولانی مشاهده نشده است. سطح آب در برخی از رودخانه‌ها بگونه ای است که کشتیرانی در آنها متوقف شده است. در صورتی که این خشکسالی برای مدتی طولانی ادامه یابد تأثیر قابل توجهی بر فعالیت های اقتصادی و انسانی خواهد داشت.

امسال اروپا با خشکسالی مواجه شد که در 500 سال گذشته دیده نشده بود. در اوایل آگوست، گزارشی توسط رصدخانه جهانی خشکسالی نشان داد که تقریباً دو سوم اروپا تحت نوعی هشدار خشکسالی قرار دارند، به این معنی که خاک خشک شده و پوشش گیاهی "نشانه‌هایی از استرس را نشان می دهد".این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که تقریباً تمام رودخانه‌های اروپا تا حدی کم آب شده‌اند و تنش آب و گرما به طور قابل‌توجهی عملکرد محصولات تابستانی را کاهش می‌دهد.

پیش بینی می‌شود محصول ذرت،  سویا و آفتابگردان به ترتیب 16، 15 و 12 درصد کمتر از میانگین 5 ساله قبلی باشد. خبر بد این است که این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که قیمت مواد غذایی در نتیجه جنگ روسیه با اوکراین، که تولید کننده عمده کالاهایی مانند گندم، ذرت و روغن آفتابگردان است، افزایش یافته است.

پیش بینی هوا برای ماه‌های آینده نیز مساعد نیست. گزارش اتحادیه اروپا هشدار می دهد که غرب اروپا و دریای مدیترانه احتمالا تا ماه نوامبر گرمتر و خشک تر از حد معمول خواهند بود.افرادی که در اروپای مرکزی بزرگ شده‌اند معمولاً خورشید را دوست دارند. اما اکنون آنها به باران امیدوارند. اکسل برونسترت، استاد هیدرولوژی و اقلیم شناسی در دانشگاه پوتسدام در آلمان، گفت که قبلاً غیرقابل شنیدن بود که برخی رودخانه‌های کوچکتر در منطقه در این زمان از سال به طور کامل خشک شوند.

به گفته برونسترت، بدون بارندگی شدید در چند هفته آینده، احتمال کاهش بیشتر سطح آب رودخانه‌ها وجود دارد.در کنار اثرات زیست محیطی و بهداشتی، این استاد تاکید می‌کند که شرایط خشک منجر به برداشت بسیار ضعیف برای بسیاری از محصولات مختلف در آلمان شده است. افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی باعث افزایش شدید تورم شد و قیمت مصرف کننده در 19 کشور منطقه یورو به رکورد جدید 9.1 درصد در ماه اوت رسید.

متیو آکسنفورد از EIU پیش‌بینی می‌کند که ناهنجاری‌هایی مانند این در آینده رایج‌تر خواهند شد. این به احتمال خشکسالی، طوفان، موج گرما و سیل شدیدتر در اروپا اشاره دارد. اما راه حلی هم ارائه می دهد.این کارشناس می‌گوید: کشورها باید برای آماده‌سازی برای چیزهایی که قبلاً بسیار غیرعادی بودند، سرمایه‌گذاری بیشتری کنند، اما اکنون بسیار رایج‌تر خواهند شد زیرا تغییرات آب و هوایی بسیاری از مدل‌های تجاری ساخته شده در طول قرن‌ها را زیر و رو می‌کند.

رقابت برای تامین ذخایر انرژی

کاهش سطح آبراه‌های قاره کهن پیامدهای چندوجهی دارد. چشم انداز تعلیق حمل و نقل در راین از جمله آنهاست و یکی از اصلی ترین خطرات است. رود راین یکی از طولانی ترین (1320 کیلومتر) و مهم ترین رودهای اروپا است. بندر اصلی روتردام در هلند را به مرکز صنعتی آلمان و در جنوب با سوئیس متصل می‌کند. در هفته‌های اخیر سطح آب رودخانه بالاتر از حد بحرانی تثبیت شده است. با این حال، پیش‌بینی تداوم دماهای بالا و بارندگی کم نگرانی‌ها را تشدید می‌کند. حمل و نقل غذا، مواد شیمیایی، انرژی و بسیاری موارد دیگر می‌تواند متوقف شود.

در همین حال، بر اساس داده‌های دولت آلمان، انتظار می رود سطح آب در Kaub - ایستگاه سنجش در غرب فرانکفورت و نقطه کلیدی برای حمل و نقل آب - تا پایان هفته به 86 سانتی متر کاهش یابد. سطح آب معمولاً باید حدود 200 سانتی متر باشد. در طول خشکسالی سال 2018، سطح رودخانه راین در نقاطی به 30 سانتی متر کاهش یافت که منجر به توقف موقت تردد کشتی‌های باری شد.اندرو کانینگهام، اقتصاددان ارشد اروپا در موسسه مشاوره کپیتال اکونومیکس گفت: اگر کاهش سطح آب راین ادامه یابد، می‌تواند 0.2 درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان در سه ماهه سوم و چهارم سال جاری را از بین ببرد.به گفته وی، کاهش سطح آب راین در مقایسه با تشدید بحران گاز در منطقه، مشکل نسبتا کمی‌برای صنعت آلمان است.

در جاهای دیگر، افزایش دما در رودخانه‌های فرانسه در هفته‌های اخیر تهدیدی برای نیروگاههای هسته ای این کشور بوده است. موج‌های گرمای تابستان بیشتر رودخانه‌هایی مانند رون و گارون را گرم کردند، که شرکت تامین کننده انرژی ایالتی EDF از آنها برای خنک کردن راکتورهای نیروگاه‌های هسته‌ای خود استفاده می‌کند. رویترز گزارش داد که این امر باعث شد تنظیم کننده هسته ای فرانسه معافیت های موقت را تمدید کند تا به پنج نیروگاه اجازه دهد تا پیش از بحران انرژی در آینده به ریختن آب گرم به رودخانه‌ها ادامه دهند.

در نروژ، که به شدت به برق آبی متکی است، کمبود باران به این معنی است که میزان برق تولید شده توسط سدها به شدت کاهش یافته است. در نتیجه، دولت نروژ قصد دارد صادرات برق را محدود کند.بنابراین دولت های اروپایی خود را در تلاش برای پر کردن ذخایر زیرزمینی گاز برای داشتن سوخت کافی برای گرم نگه داشتن خانه‌ها در ماه‌های آینده می‌بینند.در هفته‌های اخیر، روسیه که سال گذشته تقریباً 40 درصد گاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کرد...، به طور چشمگیری جریان گاز به اروپا را کاهش داده است.

 

منبع: https://www.economic.bg/bg/a/view/na-praga-na-zimata-haos-v-proizvodstvoto-na-hrana-i-energija-v-evropa

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما