معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۸

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم شهریور1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اقتصاددانان یک تورم قوی برای روسیه پیش بینی کردند

به گفته تحلیلگران مرکز تحلیل های اقتصاد کلان و پیش بینی‌های کوتاه مدت روسیه (CMASF)، روسیه در سال 2023 با یک دوره تورم "کشدار" و نسبتا بالا مواجه خواهد شد.روسیه منتظر تورم "کشدار" و نسبتاً بالا (تا 7٪ در سال 2023) است. این پیش بینی توسط تحلیلگران CMASF ارائه شد و به ماهیت غیرپولی تورم اشاره کرد که ابزارهای پولی در برابر آن ناکارآمد هستند.

در پایان سال جاری، تورم در روسیه ممکن است به 11 تا 14 درصد برسد و سپس در سطح متوسطی یعنی 6 تا 7 درصد در سال 2023 با کاهش به 4/5 تا 5 درصد در سال‌های 2024 تا 2025 باقی بماند. مرکز پیش بینی کوتاه مدت تحلیل اقتصاد کلان (TSMAKP) در یادداشت تحلیلی جدید خود به نقل از دمیتری بلوسوف، رئیس تحلیل و پیش بینی اقتصاد کلان در TsMASF، چنین ارزش های تورمی را "قوی" می خواند.

بازگشت تورم

پس از جهش شدید قیمت ها در اواخر فوریه تا اوایل آوریل، به دلیل تأثیر شوک تضعیف روبل و وحشت مصرف کننده، نرخ تورم به طور مداوم شروع به کاهش کرد. برای یک ماه و نیم از 26 فوریه تا 8 آوریل، افزایش قیمت ها به 9.4٪ رسید، پس از 3.5 ماه از 14 می تا 29 آگوست، کاهش تورم که در سطح 1٪ قبلاً ثبت شده بود، در آنجا محاسبه شد.

نظرات بانک مرکزی

در ماه آگوست، برای سومین ماه متوالی، سرویس آمار ایالتی فدرال (Rosstat) تا ماه جولای 0.52 درصد کاهش قیمت را ثبت کرد. تحلیلگران بانک مرکزی در آخرین شماره بولتن با عنوان «روندها چه می‌گویند»، کاهش قیمت ها را ناشی از عملکرد یکباره عوامل از جمله تعدیل «جبرانی» پس از افزایش قیمت ها در ماه مارس تا آوریل دانستند. در عین حال، آنها نگران سطح بالای انتظارات تورمی مردم هستند و هشدار می‌دهند که موازنه ریسک‌ها در میان‌مدت همچنان به سمت ریسک‌های تورمی متمایل است. آنها بر این باورند که یکی از عوامل کلیدی برای تسریع رشد قیمت، افزایش عرضه پول به حداکثر سطح خود از سال 2012 (19.3 درصد در شرایط سالانه در جولای) در شرایط احیای وام دهی و تقویت حرکت مالی به سمت عرضه با ادامه محدودیت ها است. و تجدید ساختار اقتصاد و سازگاری آن با شرایط جدید خارجی، از جمله تغییر در قیمت‌های نسبی، زمان می‌برد. بانک روسیه هنگام پیگیری سیاست پولی با هدف بازگرداندن تورم به هدف، این موضوع را در نظر می‌گیرد. در نتیجه، تورم سالانه به تدریج کاهش می یابد و به 5 تا 7 درصد در سال 2023 و 4 درصد در سال 2024 می رسد..

https://www.rbc.ru/economics/10/09/2022/631b38ad9a79479baefa0100?from=newsfeed

 

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد بخش های امیدوار کننده اقتصاد روسیه

ناتالیا سافینا، رئیس بخش "تحلیل اقتصاد کلان و بازارهای مالی" مرکز تحقیقات استراتژیک در حاشیه مجمع مالی مسکو (MFF) گفته بود: «در روسیه، تحول اقتصاد با کاهش نقش بخش مواد خام ادامه خواهد یافت و نقش سایر حوزه‌ها افزایش خواهد یافت.»  این کارشناس در مصاحبه ای با پرایم در 10 سپتامبر گفت: «به عنوان بخشی از سیاست جایگزینی واردات، نقش صنایع با فناوری پیشرفته مانند تولید الکترونیک، بخش فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک و ماشین ابزارسازی باید افزایش یابد.» به گفته وی، رشد تجارت با کشورهای آسیایی مستلزم افزایش ظرفیت زیرساخت های حمل و نقل است. به نظر وی، مشکلات قابل توجهی در بخش تولید وسایل نقلیه موتوری، مهندسی مکانیک و فرآوری چوب باقی خواهد ماند. در 9 سپتامبر، گزارش شد که AvtoVAZ قبلاً برخی از قطعات خودروی خود را با واردات جایگزین کرده است. سازنده مراحل طولانی اما ضروری را انجام می دهد تا کیفیت خودروها را کاهش ندهد. در همان روز وزارت صنعت و تجارت از تامین قطعات صنعت متالورژی خبر داد. در اوایل این هفته، گزارش شد که متالورژی روسیه به تجهیزات خارجی وابسته است، زیرا تمام فناوری مورد نیاز برای تولید از کشورهای غیر دوست خریداری می‌شود.

در اول آگوست امسال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته بود که استراتژی توسعه متالورژی در روسیه تا سال 2030 باید نه تنها برای غلبه بر مشکلات فعلی، بلکه برای تعیین دستورالعمل هایی برای آینده طراحی شود. وی همچنین خاطرنشان کرده بود که روسیه بدون در نظر گرفتن هرگونه "مشکلات سیاسی امروز" همیشه تامین کننده مسئول محصولات متالورژی برای خریداران خارج از کشور خواهد بود.

https://iz.ru/1393419/2022-09-10/ekspert-nazvala-perspektivnye-otrasli-rossiiskoi-ekonomiki

تثبیت روبل تا اواسط سپتامبر ادامه خواهد داشت

ولادیسلاو آنتونوف، تحلیلگر مالی BitRiver نوشت: «از ابتدای هفته، روبل پویایی متفاوتی را نشان داده است. ضرر در برابر دلار به 0.25 درصد رسیده و نیز روبل در برابر یورو 0.76 درصد و در برابر یوان 0.84 درصد افزایش یافته است. روبل در محدوده محدود باقی می ماند، زیرا فعالان بازار پس زمینه خارجی و کاهش 0.44 درصدی قیمت نفت برنت را نادیده می‌گیرند. طی چهار روز گذشته وضعیت بازار ارز داخلی روسیه تغییری نکرده است. با وجود کاهش قیمت نفت در روز چهارشنبه، تحریم های جدید و احتمال تعیین سقف قیمت نفت و گاز، روبل در برابر ارزهای خارجی مقاوم است. حجم معاملات به دلیل کاهش فعالیت فعالان بازار تقریباً نصف شد. احتمالاً معامله گران منتظر جزئیات در مورد پارامترهای قانون مالی بودند. یا انتظار روشن شدن وضعیت از سوی بانک هایی که موقعیت های ارزی باز دارند را داشتند. در نیمه اول سال 2022، نتیجه مالی خالص بانک ها منفی بود (منهای 1.5 تریلیون روبل). با توجه به خطرات تحریم‌ها علیه مرکز ملی تسویه وجوه، بانک‌ها تلاش می‌کنند تا قبل از پایان سال از شر دارایی‌های سمی خلاص شوند. اکنون آنها کمیسیون‌هایی را برای حساب های ارزی ایجاد می‌کنند تا اشخاص حقوقی و حقیقی ارز را به روبل تبدیل کنند. هر چه وضعیت بدتر باشد، کارمزد ذخیره و نقل و انتقال ارز بیشتر می‌شود.

https://1prime.ru/experts/20220910/838070184.html

سخنان پوتین در خصوص افزایش تعداد روس‌هایی که در خطر اخراج از کار هستند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشستی درباره مسائل اقتصادی گفت: «وضعیت در بازار کار روسیه "بیش از ثبات" است، نرخ بیکاری در پایین ترین سطح تاریخی است، اما تعداد افرادی که در معرض خطر اخراج از کار هستند رو به افزایش است. مایلم توجه شما را به این واقعیت جلب کنم که تقریباً 234000 کارگر در حال حاضر به اصطلاح در تعطیلات، مرخصی اجباری یا مشاغل پاره وقت هستند. این رقم تقریبا دو برابر ابتدای سال است. واضح است که در مقیاس ملی این تعداد هنوز اندک است، اما برای صنایع خاص، برای شرکت ها و شهرک ها، مشکلات جدی وجود دارد.» این متن توسط سرویس مطبوعاتی کرملین منتشر شده است.

وی در عین حال به وضعیت باثبات در بازار کار اشاره کرد. او گفت: « نرخ بیکاری در پایین ترین سطح تاریخی است. در ماه‌های می تا جولای تنها 3.9 درصد بود.» پوتین اظهار داشت که روسیه تحت فشار خارجی و "تهاجم مالی و اقتصادی" برخی کشورها قرار دارد، اما اقدامات حفاظتی به سرعت اجرا شده و مکانیسم هایی برای حمایت از صنایع کلیدی، شرکت های اصلی، کسب و کارهای کوچک و متوسط راه اندازی شده است. در نتیجه امکان جلوگیری از رکود شدید در اقتصاد و تثبیت سریع تورم وجود دارد. همچنین به گفته وی؛ رشد قیمت مصرف کننده پس از رسیدن به 17.8 درصد در آوریل، تاکنون به 14.1 درصد کاهش یافته است و تورم در پایان سال حدود 12 درصد خواهد بود.

در ماه ژوئن، وزارت دارایی گزارش داد که تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم 4 درصد کاهش یافت (در سه ماهه اول رشد 3.5 درصد بود) و این کاهش برای ماه ژوئن 4.9 درصد بود. اقتصاد در آوریل 2.8 درصد و در ماه مه 4.3 درصد سقوط کرد. بر اساس پیش‌نویس پیش‌بینی توسعه اجتماعی و اقتصادی که توسط وزارت اقتصاد تهیه شده است، تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2022 به میزان 4.2 درصد و در سال 2023 ، 2.7 درصد کاهش می‌یابد. در این سند آمده است که اقتصاد در سال 2024 با افزایش 3.7 درصدی به رشد باز خواهد گشت.

نویسنده: کریل سوکولوف

https://www.rbc.ru/economics/12/09/2022/631f19379a79470bacbded50

3 عامل تعیین کننده «نقطه عطف» بحران و تاثیرآن‌ها بر توسعه اقتصاد

مرکز تحلیل های اقتصاد کلان و پیش بینی‌های کوتاه مدت (CMASF) پیش بینی می‌کند که خطرات اصلی بحران تحریم ها برای اقتصاد روسیه در سه ماهه سوم یا چهارم سال 2022 محقق می‌شود که عمده آنها را می‌توان در تورم، مشکلات تجارت خارجی و بیکاری بیان کرد. بر اساس یادداشت تحلیلی این مرکز، «نقطه عطف» در توسعه بحران تحریم‌ها در روسیه هنوز در راه است و اوج آن هنوز نرسیده است. دیمیتری بلوسوف، رئیس تحلیل و پیش‌بینی فرآیندهای اقتصاد کلان CMASF و یکی از نویسندگان این تحلیل، گفت: بحران‌های اصلی با درجه احتمال بالا در سه ماهه سوم یا چهارم سال 2022 محقق می‌شوند.

چه چیزی بر توسعه بحران تأثیر می‌گذارد؟

CMASF معتقد است که تغییرات بیشتر در پارامترهای وضعیت اقتصاد روسیه تحت تأثیر چندین عامل رخ خواهد داد. از جمله:

  • وضعیت تراز پرداخت ها و همچنین زمان و مقیاس بهبود فعالیت تجارت خارجی (صادرات و واردات)

بلوسوف خاطرنشان کرد: «امروز تراز پرداخت ها بر اساس این واقعیت شکل می‌گیرد که حجم فیزیکی صادرات به شدت در حال کاهش است و نمی‌توان بلافاصله حجم منابع انرژی را که به طور سنتی به اتحادیه اروپا می رفت به سمت های دیگر هدایت کرد.» به گفته وی، به موازات آن، قیمت ها هم برای فلزات و هم برای مواد خام هیدروکربنی افزایش یافته است.

 در 11 جولای، بانک روسیه اعلام کرد که مازاد حساب جاری در تراز پرداخت ها در نیمه اول سال 2022 به 138.5 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.5 برابر افزایش داشته است. رکورد سال 2021 برای مازاد تراز پرداخت ها (120 میلیارد دلار) قبلاً فراتر رفته است. رگولاتوری این نتایج را ناشی از افزایش قابل توجه صادرات به دلیل فضای مناسب قیمت و در عین حال کاهش واردات دانست. بر اساس اعلام بانک مرکزی، صادرات کالا و خدمات در نیمه اول سال به 319.5 میلیارد دلار رسید که 37 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود.

  • مقیاس "تورم واردات" از بازارهای مواد غذایی و کالا

در گزارش CMASF آمده است، چنین ریسکی ممکن است با باز شدن جزئی بازارها ایجاد شود که منجر به تحمیل "تورم واردات" بر تضعیف احتمالی روبل و گسترش تقاضا خواهد شد.

یورواستات گزارش داد، در ماه ژوئن، تورم سالانه در یورو به بالاترین حد خود در مقایسه با 8.1 درصد در ماه می، به 8.6 درصد رسید. در ایالات متحده آمریکا، نرخ رشد قیمت در این دوره شتاب بیشتری گرفت و از 8.6٪ در ماه می (یک رکورد برای چهار دهه) به 9.1٪ در شرایط سالانه رسید. در روسیه، تورم ماه ژوئن در مقایسه با ماه می‌که به 17.1 درصد افزایش یافت، 15.9 درصد بود.

  • رفتار شرکت های روسی در شرایط پایان یا طولانی شدن تدریجی بحران

صحبت در این بخش در مورد نسبت بین هزینه‌های شرکت ها برای سرمایه گذاری یا نیروی کار و در مورد دوم درخصوص حفظ دستمزد واقعی یا اشتغال است. بلوسوف خاطرنشان کرد: «تاکنون وضعیت عادی است و در روسیه هیچ تعدیل نیرویی وجود ندارد که بر نتیجه کلان تأثیر بگذارد. با این حال، تولید در بخش‌های غیرنظامی اقتصاد در حال کاهش است و در آینده یک معضل پیش خواهد آمد.» این اقتصاددان معتقد است که یا دولت به اشتغال یارانه می‌دهد یا شرکت‌ها دست‌کم پرسنل صنعتی انبوه را اخراج خواهند کرد. به طور سنتی، در طول بحران در روسیه، شرکت ها به طور کلی حقوق خود را کاهش می دهند، اما کارگران را تعدیل نمی‌کنند. نرخ بیکاری در روسیه در می 2022، به 3.9 درصد در مقایسه با 4 درصد در ماه قبل، کاهش یافت که یک پایین‌ترین رقم تاریخی بود، اما در ژوئن، وزیر کار و حمایت اجتماعی آنتون کوتیاکوف از افزایش تنش در بازار کار خبر داد. بلوسوف افزود: «ترکیب همه این عوامل با درجه احتمال بالایی می‌تواند در سه ماهه سوم یا چهارم سال 2022 تحقق یابد و آنها را بسیار دشوارتر از سه ماهه دوم کند که ما آن را به خوبی پشت سر گذاشتیم. این پیش‌بینی مجموع فرضیه‌ها و ایده‌های مورد توافق دوجانبه درباره نحوه عملکرد اقتصاد است.»

نویسنده: اکاترینا وینوگرادوا

https://www.rbc.ru/economics/14/07/2022/62ceaa089a79478d5e6c21b8

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما