معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

گام های ویژه دولت خیبرپختونخوا برای توسعه گردشگری و ورزش ها

پاکستان به ویژه خیبرپختونخوا از نظر گردشگری از موقعیت بسیار ویژه طبیعی برخوردار است. همزمان با گردشگری در رابطه با ورزش نیز سهم خیبرپختونخوا نسبت به سایر ایالت ها و بخش های کشور بیشتر است.

گردشگری و ورزش در هر کشور و منطقه جهان برای توسعه و شادمانی یک امر مهمی تلقی می‌شود و با آن می‌توان آرامش و آسودگی کلی آن کشور یا منطقه را ارزیابی نمود. پاکستان به ویژه خیبرپختونخوا از نظر گردشگری از موقعیت بسیار ویژه طبیعی برخوردار است. همزمان با گردشگری در رابطه با ورزش نیز سهم خیبرپختونخوا نسبت به سایر ایالت ها و بخش های کشور بیشتر است.

دولت ایالتی خیبرپختونخوا توسعه بخش گردشگری و ورزش ها را جزو مهم اولویت های دولتی خود قرار داده است. برای رواج دادن و توسعه آن گام های ویژه ای را برداشته است. بروز ثمرات آن نیز قابل مشاهده می‌باشد . توسعه ورزش ها و گردشگری نه تنها باعث افزایش فعالیت های مثمرثمر و مثبت می‌شود بلکه باعث تثبیت  اقتصاد کشور نیز می‌شود.

براساس گزارش های رسیده از سوی رسانه‌ها، طبق برنامه‌های توسعه ای ایالتی سال جاری یکصد و بیست و چهار پروژه ورزشی، گردشگری، باستان شناسی، امور جوانان و فرهنگ اعلام شده که نود (90 ) پروژه آن در سالجاری در حال تکمیل می‌باشد  و سی و چهار پروژه جدید می‌باشند. هزینه کلی این پروژه‌ها حدود نوزده و نیم میلیارد روپیه پیش بینی شده است. پروژه‌های توسعه حوزه‌های جدید قبایلی نیز از جمله این پروژه‌ها به شمار می روند. هزینه آن بیش از دو و نیم میلیارد روپیه است.

در این امر هیچگونه شکی وجود ندارد که دولت ایالتی خیبرپختونخوا از روز اول بدست گیری قدرت در ایالت براساس پیش نویس و دستور کار خود در بخش گردشگری و ورزش های ایالتی گام های ویژه ای بر می دارد. در برنامه جاری توسعه، پروژه‌های احداث مجتمع های ورزشی در چترال، دیر پایین، هنگو و ایبت آباد شامل برنامه توسعه سالیانه شده اند.

علاوه بر این کار بهبود و بازسازی مجتمع ها و سایر مراکز تسهیلات ورزشی نیز ادامه دارد. این در حالیست که پروژه ای برای تاسیس آکادمی آموزش کریکت در مجتمع ورزشی کوهات نیز به زودی آغاز خواهد شد.

 همچنین در بخش گردشگری نیز پروژه‌های جدیدی آغاز می می‌شوند که افزایش صلاحیت و توان بنیاد توسعه کاغان و احداث مسیرهای جیب در مناطق گردشگری نیز از جمله آن می‌باشند. در طول چهار سال گذشته اقدامات دولت خیبرپختونخوا در این بخش قابل ذکر می‌باشند. بدون شک برای توسعه بخش ورزش ها و گردشگری در این ایالت گام های جدی برداشته شده است.

 برای توسعه گردشگری ایالت در سطح بین المللی نیز بنیاد فرهنگ و گردشگری خیبرپختونخوا تشکیل گردیده تا گردشگری را بتوان توسعه داد. علاوه از این در ایالت سه بنیاد جدید توسعه برای مناطق کیلاش، کمرات و سوات بالا تشکیل و برنامه عملی نیز برای حفاظت از گردشگران  توسط اداره پلیس گردشگری (توارزم) نیز اجرا گردیده است.

در فرمانداری‌های هزاره و مالاکند کار احداث و بازسازی جاده‌های گردشگری در دست اجراست وارائه تسهیلات و کمک به گردشگران، در مناطق مختلف گردشگری نیز جزو اقدامات مهمی است که دولت در دستور کار داشته و دارد .

همچنین پروژه احداث چهار منطقه بزرگ گردشگری  دیگر نیز آغاز گردیده و با تکمیل آن توسعه گردشگری بیش از پیش  خواهد شد . به گفته دولت ایالتی خیبرپختونخوا همزمان با تامین تسهیلات در مناطق کنونی گردشگری کار توسعه و دریافت مناطق جدید گردشگری نیز بطور جدی ادامه دارد.

در بخش ورزشی نیز گام های  خوبی برداشته شده است مثلا" پس از احداث میدان‌های ورزشی در سطح حوزه و بخشداری‌ها ، در سطح شوراهای محلی  نیز اقدام  به احداث میدان‌های ورزشی مثل گسترش مجتمع ورزشی حیات آباد و سایر پروژه‌ها شده است. کار باشگاه کریکت ارباب نیاز در مراحل پایانی تکمیل قرار دارد.

در تاریخ ایالت خیبرپختونخوا برای نخستین بار پیشرفت درباره باشگاه کریکت کالام دارای اهمیت بین المللی است.  و احداث  نخستین مرکز فنی و حرفه ای ورزشی در کوهات  برای آموزش ورزش هاکی و ژیمیناستیک تامین شده است. این امر همزمان با توسعه ورزش ها در ایالت، فعالیت های مثمرثمر و مثبتی است که  نشاط و شادمانی را در جوانان افزایش و برخورداری از یک  جامعه مملو از صلاحیت ها ، پتانسیل ها توام با آرامش ، رفاه و شادابی را نوید می دهد.

 منبع:  روزنامه آوازِخیبر (اردو) چاپ پیشاور - 14 سپتامبر سال 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما