معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم شهریور ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

شراکت قطر در تونل اوراسیای استانبول

قطری‌ها در تونل اوراسیای ترکیه شریک شدند. سازمان سرمایه گذاری قطر بعنوان یکی از دو صندوق بزرگ دولتی این کشور، با خرید بخشی از سهام شرکت کره ای SK Group، که شریک تونل اوراسیا می‌باشد در واقع به شریک تونل اوراسیا تبدیل شد. میزان مشارکت صندوق قطری در تونل اوراسیا که تا به امروز بالغ بر 90 میلیون وسیله نقلیه از آن عبور کرده است، فاش نشده است.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی کسری 3.7 میلیارد دلاری حساب جاری در ماه جولای را کرده بودند

همچنین در بررسی تراز حساب جاری منتشر شده توسط بانک مرکزی ترکیه مشخص گردید که در ماه جولای بالغ بر 5 میلیارد و 473 میلیون دلار پول بدون آنکه منشاء آن مشخص باشد وارد خزانه داری گردیده است. ورودی‌های تعریف شده به عنوان خالص اشتباهات و حذفیات  در تراز حساب جاری در 7 ماهه سالجاری به 24 میلیارد و 347 میلیون دلار رسیده است.(در واقع معنی آن این است که طی 7 ماه 24.3 میلیارد دلار بدون آنکه منشاء ان مشخص بوده باشد وارد خزانه داری ترکیه شده است)

برگزاری نشست کمیته نظارت و ارزیابی بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی ترکیه

نشست کمیته نظارت و  ارزیابی بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی ترکیه با حضور نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی، محمت موش وزیر تجارت، وحید کرشچی وزیر کشاورزی و جنگلداری، شهاب کاواجی اوغلو، رئیس کل بانک مرکزی ترکیه برگزار شد.

نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی در ارتباط با نتایج این نشست اظهار نمود: کمیته نظارت و ارزیابی بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی در نشست خود، تحولات اخیر در عرضه داخلی و بین المللی و  موضوع افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی را به طور جامع مورد بررسی قرار داد. در این نشست همچنین مقرر گردید تا کمیته فرعی برای بررسی و ارائه راهکار در خصوص شکاف بین قیمت تولید کننده، بازار و خرده فروشی محصولات کشاورزی تشکیل گردد.

هفتمین مجمع جهانی همکاری‌های بین بخشی در آنکارا آغاز به کار کرد

هفتمین مجمع جهانی همکاری بین بخشی (WCI) با حضور نمایندگان شرکتهایی از 41 کشور آفریقایی و شرکت های ترکیه ای در تاریخ 14 تا 15 سپتامبر سالجاری در آنکارا برگزار گردید. در این نشست،یاووز سلیم کران، معاون وزیر امور خارجه ترکیه، اوتکو بنگیسو موسس مراکز تجاری آفریقا، حسن فهمی یلماز رئیس انجمن بازرگانان موسیاد و گورسل باران رئیس اتاق بازرگانی آنکارا  حضور داشتند

هدف از برگزاری این همایش، آشنایی شرکت‌های تجاری و بازرگانان کشورهای آفریقایی با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط  ترکیه اعلام شده است.

در این مراسم یاووز سلیم  معاون وزیر خارجه ترکیه طی سخنانی با تاکید بر اینکه میزان سرمایه گذاری شرکتهای ترکیه ای در آفریقا از مرز 80 میلیارد دلار عبور کرده است اظهار نمود: امروزه سرمایه گذاران ترک در آفریقا بیش از 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند. آیا سرمایه گذاری در کشور دیگری برای یک سرمایه گذار آسان است، مخصوصاً در قاره ای که توسط دنیا به حاشیه رفته و در گوشه ای محدود شده است؟ سرمایه گذاران ترک ظرفیت کشورهای آفریقایی را پیش بینی کردند، اراده قوی برای آزادسازی این پتانسیل از خود نشان دادند و به آینده آفریقا اعتقاد داشتند. آیا سرمایه‌گذاری در قاره‌ای که نمی‌توان آینده آن را پیش‌بینی کرد و یا در تصاویر مختلف دنیا ارائه می‌شود برای سرمایه‌گذار آسان است؟ سرمایه گذار ما هرگز تصاویر تحمیل شده توسط دیگران را باور نکرد. وی افزود: ما به عنوان جمهوری ترکیه هرگز تسلیم این درک نشدیم که قدرت‌های سلطه‌گر تلاش می‌کنند جامعه بین‌المللی را زندانی کنند.

در ادامه این مراسم، اوتکو بنگیسو، موسس مراکز تجاری آفریقا طی سخنانی اظهار داشت: حجم تجارت بین ترکیه و آفریقا 35.5 میلیارد دلار است. آمارها نشان می دهد تا این رقم تا پایان امسال به 40 میلیارد دلار افزایش یابد. با این حال، در حالی که حجم تجارت دوجانبه ترکیه با کشورهای آفریقایی که در سال 2005 بالغ بر 5.4 میلیارد دلار بود، در آن سال حجم تجارت دوجانبه آفریقا با هند 6 میلیارد دلار بود. اما امروز هند به 62 میلیارد دلار رسیده است.

توضیحات رئیس سازمان انبوه سازی مسکن ترکیه در خصوص طرح مسکن اجتماعی

عمر بولوت، رئیس سازمان انبوه سازی مسکن ترکیه (توکی) قیمت های اعلام شده واحدهای مسکونی در طرح مسکن اجتماعی توسط رئیس جمهور را برای شهرهای کوچک عنوان کرد.

وی افزود، قیمت واحدهای مسکونی در کلان شهرها بیش از نرخ های اعلامی‌توسط رئیس جمهور می‌باشد. بولوت قیمت واحدهای مسکونی دو خوابه برای کلان شهرها از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر را 770 هزار لیر و برای واحدهای سه خوابه را 950 هزار لیر اعلام کرد. این در حالی است که اردوغان رئیس جمهور ترکیه قیمت این واحدهای مسکونی را به ترتیب 608 هزار و 850 هزار لیر اعلام کرده بود.

آزمایش خودروی ملی ترکیه در نزدیکترین منطقه به قطب شمال

آزمایشات خودروی ملی ترکیه (توگ) همچنان ادامه دارد. شرکت خودروسازی ترکیه این بار خودروی تولید شده خود را در شهری در کشور آرژانتین، نزدیکترین منطقه به قطب شمال برده تا عملکرد آن را در سرما و یخبندان آزمایش کند. هنوز نتایج تست اعلام نشده است.

کارخانه تولید خودروی ملی ترکیه در تاریخ 29 اکتبر توسط اردوغان، رئیس جمهور ترکیه افتتاح خواهد شد. قرار است تا در سال 2023 تولید انبوده این خودرو آغاز شود.

افزایش 42 درصدی سرمایه گذاری خارجی در بخش اموال غیرمنقول ترکیه

بررسی تراز حساب جاری ترکیه که توسط بانک مرکزی این کشور منتشر شده است، نشان می دهد، میزان سرمایه گذاری اتباع خارجی در املاک و مستغلات ترکیه در حال افزایش است، در دوره ژانویه تا ژوئیه 2022، سرمایه گذاری اتباع خارجی در بخش املاک و مستغلات ترکیه با 41.9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 3.8 میلیارد دلار رسید. پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به بیش از 6 میلیارد دلار برسد.

افزایش پیش بینی رشد اقتصادی ترکیه توسط موسسه اعتبار سنجی بین المللی فیچ

موسسه اعتبار سنجی بین المللی فیج در آخرین گزارش خود پیش بینی کرد تا نرخ رشد اقتصادی ترکیه در پایان سالجاری به 5.2 درصد برسد. این موسسه قبلا پیش بینی رشد 4.5 درصدی را برای اقتصاد ترکیه کرده بود. فیچ علت این اقدام خود را افزایش صادرات ترکیه و نرخ رشد بالای ترکیه در سه ماهه دوم اعلام کرده است.

پیش بینی افزایش 100 درصدی تجارت الکترونیکی ترکیه در سالجاری

نایب رئیس انجمن تجارت الکترونیکی ترکیه  ضمن اشاره به استقبال شهروندان ترک از تجارت الکترونیک اظهار داشت : براوردها نشان می دهد، حجم تجارت الکترونیک در ترکیه طی سالجاری نسبت به سال قبل 100 درصد افزایش خواهد داشت. وی همچنین افزود، تجارت الکترونیک بعد از شیوع ویروس کرونا رشد بسیار بالایی داشته آنچنانکه میزان رشد این بخش در سال 2021 نیز نسبت به سال 2020 بالغ بر 100 درصد رشد داشته است. وی در ادامه افزود: تجارت الکترونیک در سال های اخیر در جهان وارد روند افزایشی شده است و این امر در ترکیه نیز در حال وقوع است. وی در تشریح اهمیت تجارت الکترونیک گفت: بر اساس گزارشات منتشر شده رتبه ترکیه در تجارت الکترونیک در دنیا از 94 به 23 ارتقاء یافته است. تعداد شرکت‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ترکیه در سال 2021 بالغ بر 484 هزار عدد اعلام شده است.

افزایش 40 درصدی صادرات شیلات ترکیه

بنابر اعلام اتحادیه صادر کنندگان ترکیه میزان صادرات شیلات این کشور در هشت ماه سالجاری با  40 درصد افزایش به 78 میلیون و 466 هزار و 238 دلار رسیده است. بیشترین میزان  صادرات محصولات دریایی ترکیه از منطقه دریای سیاه بویژه شهر طرابوزان صورت گر فته است. ترکیه به 19 کشور دنیا از جمله ویتنام، ژاپن وچین صادرات شیلات دارد.

آمادگی شرکت بایننس بزرگترین صرافی رمز ارز دنیا برای سرمایه گذاری د رترکیه

مجاهد دونمز مدیر شرکت بایننس ترکیه اظهار داشت:  شرکت بایننس از بزرگترین صرافی رمزارز جهان قصد دارد تا میزان فعالیتها و سرمایه گذاری‌های خود را در ترکیه افزایش دهد. وی افزود،  پیشرفتها و نوآوریهای شرکت  بایننس زمینه را جهت حضور فعال‌تر در کشورهای مختلف دنیا از جمله ترکیه فراهم می‌کند. وی افزود: شرکت بایننس ترکیه از سال تاسیس بیش از 200 برابر رشد داشته‌ و به همین دلیل این کشور یکی از اولویت‌های شرکت بایننس می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما