معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۶

رونمایی از بسته حمایتی پنج میلیارد یورویی برای مقابله با گرانی و تورم در یونان

نخست وزیر یونان بسته اقتصادی حمایتی از خانوارهای یونانی را برای زمستان سخت رونمایی کرد. وی در مراسم اقتتاحیه نمایشگاه بین المللی تسالونیکی 14 اقدام اقتصادی و مالی به ارزش پنج و نیم میلیارد یورو ارائه کرد. در قالب این بسته، مشوق ها و یارانه‌هایی تحت عنوان "یارانه گرانی" به اقشار کم درآمد یونانی اعطا خواهد شد. همچنین نخست وزیر یونان حداقل مبلغ سرمایه گذاری برای اخذروادید طلایی از طریق خرید ملک در یونان برای اتباع خارجی را از 250 هزار یورو کنونی به 500 هزار یورو افزایش داد.

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان طی سخنانی در مراسم افتتاحیه هشتاد و ششمین نمایشگاه بین المللی تسالونیکی در روز شنبه 10 سپتامبر، بسته حاوی اقدامات دولت برای پشتیبانی از شهروندان را معرفی کرد. وی با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی یونان که در سال جاری به بالای 5 درصد خواهد رسید (در حالیکه در بودجه 3.1 درصد پیش بینی شده است) از یک سو و افزایش درآمدهای مالیاتی کشور بر اثر افزایش قیمت انرژی از سوی دیگر، بسته ای را جهت حمایت از خانوارهای یونانی برای مقابله با گرانی و تورم بویژه در حوزه انرژی اعلام کرد که ارزش آن به 5.5 میلیارد یورو می رسد.

مهمترین تدابیری که توسط آقای میچوتاکیس اعلام گردید به شرح ذیل است:

  • پرداخت 250 یورو تحت عنوان "یارانه گرانی" به 2.3 میلیون نفر شهروند کم درآمد در ماه دسامبر.
  • افزایش یارانه کرایه مسکن برای دانشجویان از 1000 به 1500 یورو. این یارانه برای هر کدام از دانشجویانی که تصمیم گرفته با دانشجوی دیگری بطور مشترک خانه کرایه کنند، به مبلغ 2000 یورو می رسد.
  • افزایش بودجه یارانه گازوئیل خانگی از 174 میلیون یورو در زمستان گذشته به 300 میلیون یورو برای زمستان امسال. 1.3 میلیون خانوار به یارانه مورد نظر دسترسی پیدا خواهند کرد. برای خانوارهایی که سیستم گرمایشی خود را از برقی به گازوئیلی تبدیل کنند مشوق هایی در نظر گرفته شده است.
  • ارائه مشوق به شرکت های خصوصی جهت تبدیل قراردادهای پاره وقتی کارکنان خود به قراردادهای تمام وقت با تامین 40 درصد هزینه بیمه کارکنان توسط دولت.
  • کاهش هزینه بیمه کارکنان از ابتدای سال آینده میلادی.
  • لغو "مالیات همبستگی" برای تمامی‌کارکنان بخش دولتی، خصوصی و بازنشستگان.
  • افزایش 6 درصدی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال آینده میلادی.
  • افزایش حقوق کارکنان نیروهای مسلح از ابتدای سال آینده میلادی.
  • افزایش 10 درصدی پزشکان نظام بهداشت و درمان (20 هزار نفر) از ابتدای سال آینده میلادی.
  • آغاز بررسی افزایش حقوق سایر کارکنان بخش دولتی (600 هزار نفر) از ابتدای سال آینده میلادی.
  • افزایش مدت مرخصی با حقوق زنان شاغل باردار بخش خصوصی از 6 به 9 ماه.
  • ادامه تعلیق مالیات بر ارزش افزوده بر ساختمان‌های جدید تا پایان سال 2024.
  • ارائه وام مسکن ارزان برای زوج های جوان و ایجاد انگیزه به آنها برای نوسازی ساختمان‌های قدیمی و ارائه مشوق های مالی به صاحبان واحدهای مسکونی قدیمی جهت بازسازی واحدهای مسکونی خود مشروط به کرایه دراز مدت آنها (در این صورت دولت 40 درصد هزینه را تامین خواهد کرد).
  • در راستای جلوگیری از افزایش تقاضا برای خرید مسکن در یونان و با هدف ارائه فرصت های بیشتر برای خرید مسکن توسط شهروندان یونانی، حداقل مبلغ سرمایه گذاری برای کسب ویزای طلایی از طریق خرید ملک برای اتباع خارجی، از 250 هزار یورو به 500 هزار یورو افزایش می یابد.

جزئیات بیشتر در مورد بسته اعلام شده توسط نخست وزیر، توسط وزرای دولت طی روزهای آتی معرفی خواهد شد.

نخست وزیر یونان ضمن اشاره به بحران اقتصادی ناشی از بحران انرژی گفت که هیچ دولتی به تنهایی نمی‌توانند بر مشکلات ناشی از بحران انرژی غلبه کند و به سیاست مشترک اروپایی نیاز است. نخست وزیر یونان با اشاره به برنامه صرفه جویی انرژی ادارات دولتی که اخیرا اعلام گردید، تاکید کرد که در ماه اکتبر برنامه ای حاوی مشوق ها و جریمه‌های مالی برای صرفه جویی انرژی توسط شهروندان، خانوارها و شرکت ها معرفی خواهد شد.  

نخست وزیر یونان همچنین خواستار راه حل اروپایی برای قیمت گاز گردید. وی گفت "مشتاقانه در انتظار تصمیمات اروپا هستیم. یونان از ابتدای بحران خواستار تعیین سقف برای قیمت TTF نه فقط قیمت گاز روسیه شد. بر اساس چارچوبی که یونان در تابستان تعیین کرد، تا کنون یک میلیارد یورو از شرکت های انرژی به دولت به عنوان مالیات پرداخت شده است و بنظر مکانیزم پیشنهادی کمیسیون اروپا نیز در همین چارچوب قرار دارد". آقای میچوتاکیس در مورد چرخش یونان به ذغال سنگ برای تولید برق، از آن به عنوان اقدام موقتی بعلت افزایش قیمت گاز یاد کرد و تاکید نمود عبور از ذغال سنگ و چرخش به انرژی سبز تغییر ناپذیر است.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما