معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۲

برنامه دولت مجارستان برای اجرای طرح توسعه تنها نیروگاه هسته ای خود

"طرح توسعه نیروگاه هسته ای پاکش" بعنوان تنها نیروگاه هسته ای مجارستان از پروژه‌های مهم مشترک این کشور با روسیه است و تامین کننده تقریبا نیمی از برق مصرفی مجارستان می‌باشد.

با عنایت به سپری شدن بیش از شش ماه از جنگ میان روسیه و اوکراین و تاثیرات منفی آن بر مناسبات و همکاری مسکو و اتحادیه اروپا در حوزه‌های مختلف که شاخص ترین آن در حوزه انرژی است و طبق پیش بینی‌های برخی از تحلیلگران اقتصادی  منجر به افزایش حدود 60 درصدی قیمت انرژی در قاره سبز خواهدشد، اختلافات جدی میان کشورهای عضو این اتحادیه بر سر تداوم یا توقف همکاری با روسیه در حوزه انرژی به وجود آمده است. در همین راستا برخی از کشورهای اروپای مرکزی به دلیل وابستگی شدید به  واردات نفت و گاز از  روسیه ، با مشکلات جدی تر بویژه در فصل سرما مواجه خواهند شد. از این رو به تداوم همکاری با روسیه در بخش انرژی نیاز دارند. بطور کلی دولت مجارستان در دو بخش با روسیه به همکاری خود ادامه خواهد داد : 1- واردات نفت و گاز 2-  اجرایی شدن طرح توسعه نیروگاه هسته ای پاکش.

در جریان سفر وزیر امور خارجه مجارستان به مسکو در سال 2021 میلادی، موافقت نامه ی جدیدی با شرکت گاز پروم روسیه برای واردات گاز به میزان 3.5 میلیارد مکعب از  خط لوله بلغارستان- صربستان و همچنین 1 میلیارد متر معکب از خط لوله اتریش برای مدت 15 سال به امضاء رسیده است.  اخیرا آقای زولتان کوواچ ، سخنگوی دولت با اشاره به ضرورت تامین منابع انرژی در کشور اعلام کرد: بر اساس توافق تازه ای که با روسیه داشته ایم ، قرار است روزانه حدود 5.8 میلیون متر مکعب گاز بیشتر از قبل  به مجارستان صادر نمایند.

یکی دیگر از موضوعات اصلی در بستر همکاری دوجانبه دولت مجارستان و روسیه، مساله طرح توسعه نیروگاه هسته ای این کشور موسوم به paks یا پاکش می‌باشد. با وجود توافق میان شرکت روس- اتم و شرکت انرژی اتمی مجارستان در سال 2014 میلادی، مبنی بر احداث 2 راکتور جدید در پاکش به هزینه ی 10 میلیارد یورو (در قالب وام روسیه) ، اجرای این پروژه هنوز انجام نشده است. نیروگاه پاکش واقع در 100 کیلومتری جنوب بوداپست،در دوران شوروی ساخته شده است. در سفر آقای اوربان نخست وزیر مجارستان به مسکو در 24 دی ماه سال 1392، احداث دو واحد نیروگاهی جدید مدلVVER-1200 با کمک روسیه و اعطای اعتبار 10 میلیاردی از سوی روس ها، مورد توافق قرار گرفت. دولت مجارستان اعتقاد دارد "طرح توسعه نیروگاه هسته ای پاکش" بعنوان تنها نیروگاه هسته ای مجارستان از پروژه‌های مهم مشترک دو کشور بوده و تامین کننده تقریبا نیمی از برق مصرفی مجارستان می‌باشد. طبق اعلام آقای سیارتو با اخذ مجوز فنی در اکتبر 2019 میلادی، مرحله بعدی توسعه نیروگاه پاکش یعنی ارائه درخواست اجرایی شدن آن به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه و فاز بعدی آن اجرا می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما