معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

برنامه دولت مجارستان برای اجرای طرح توسعه تنها نیروگاه هسته ای خود

"طرح توسعه نیروگاه هسته ای پاکش" بعنوان تنها نیروگاه هسته ای مجارستان از پروژه‌های مهم مشترک این کشور با روسیه است و تامین کننده تقریبا نیمی از برق مصرفی مجارستان می‌باشد.

شکل گیری محور جدید همکاری های اقتصادی مجارستان با روسیه و ترکیه

حزب سیاسی حاکم فیدس مجارستان با کسب مجدد قدرت در سال 2010 میلادی وتشکیل دولت ، اولویت اصلی خود را بهبود اقتصاد و وضعیت کار و اشتغال از طریق مشارکت و جذب سرمایه گذاری خارجی تعریف و بر این اساس بتدریج بسترهای قانونی لازم برای حضور شرکت ها جهت سرمایه گذاری بویژه در واحدهای صنعتی را فراهم ساخت. بنابراین میتوان گفت اولویت اصلی در سیاست خارجی مجارستان ، توسعه مناسبات اقتصادی با طرف های خارجی در راستای حفظ و تداوم رشد اقتصادی و جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی است.

چشم انداز همکاری مجارستان و روسیه در حوزه انرژی

اولویت اصلی توسعه مناسبات مجارستان با روسیه همکاری در حوزه انرژی است. مجارستان بعنوان یکی از کشورهای واقع در بلوک شرق اروپا ، یکی از مشتریان مستمر و قدیمی‌گاز و نفت ( شوروری) بوده و این داد و ستد در دوران نظام سیاسی جدید (روسیه) تداوم یافته است.نیازمندی این کشور به انرژی موجب شده تا دولت مجارستان بعضاً با رویکرد و مواضع متمایز  در تبعیت از تحریم کشورهای غربی علیه روسیه به نوعی واگرایی از خود نشان دهد. این گونه استنباط می‌شود دولت مجارستان، برای توسعه و  رشد اقتصادی کشورش که مستلزم آن تامین منابع انرژی است، در توسعه مناسبات با روسیه در قیاس با سایر کشورهای اروپایی بی پرده تر رفتار می‌کند.  مشارکت روسها درطرح  توسعه نیروگاه هسته ای پاکش، که  بیش از نیمی از برق داخلی مجارستان را تامین می‌کند، در کنار واردات گاز از این کشور ، شالوده اصلی همکاری مجارستان با روسیه  محسوب می‌گردد. بطور کلی  مناسبات و همکاری اقتصادی دوکشور در محورهای ذیل قابل بررسی است: