معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا درهفته سوم شهریور ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روند تجارت خارجی سریلانکا در هفت ماه اول سال 2022

با توجه به انتشار گزارش بانک مرکزی از وضعیت تجارت خارجی سریلانکا در ماه جولای 2022، روند کاهش واردات این کشور در این ماه ناشی از سیاست‌های دولت برای محدودسازی واردات با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور و نبود منابع خارجی مناسب بود که به کمترین میزان در 11 سال اخیر کاهش یافت. بر اساس گزارش بانک مرکزی سریلانکا، واردات این کشور در ماه جولای با ثبت رقم 1.287 میلیارد دلار به کمترین میزان واردات ماهانه سریلانکا از رقم 1.236 میلیارد دلار ثبت شده در ماه فوریه 2011 رسید.

از سوی دیگر صادرات در ماه جولای نیز برابر با 1.164 میلیارد دلار بود. لذا با توجه به رشد 5.4 درصدی صادرات نسبت به ماه قبل و همچنین کاهش واردات به میزان 24.8- درصد در این ماه نسبت به ماه قبل، تزار تجاری سریلانکا در ماه جولای از رقم منفی 606 میلیون دلاری ماه ژوئن به منفی 123 میلیون دلار کاهش یافت.

از سوی دیگر در بررسی هفت ماه اول سال نیز می‌توان دریافت که صادرات این کشور تا پایان ماه جولای برابر با 7.678 میلیارد دلار بوده  و واردات سریلانکا نیز در مدت مشابه برابر با 11.315 میلیارد دلار محاسبه شده است. به این ترتیب تراز تجاری سریلانکا تا پایان ماه هفتم سال 2022 به رقم منفی 3.637 میلیارد دلار رسیده است که کاهش بسیار خوبی را نسبت به کسری تراز تجاری منفی 4.922 میلیارد دلاری ثبت شده در مدت مشابه سال 2021 نشان می‌دهد.

همچنین نگاه به دیگر منابع درآمدی سریلانکا نیز نشان می‌دهد که درآمدهای حاصل از گردشگری در این مدت برابر با 825 میلیون دلار بوده و  سریلانکا از محل حواله‌های ارزی نیز توانسته درآمد 1.889 میلیارد دلاری را به دست آورد. البته باید اشاره کرد که سریلانکا با وجود تمامی اقدامات انجام شده در این بخش توسط بانک مرکزی، همچنان ناموفق بوده و درآمدهای این بخش نسبت به درآمد مدت مشابه در سال گذشته که برابر با 3.778 میلیارد دلار بوده است، کاهش 50 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش تقاضا برای اشتغال خارجی در سال 2022

بر اساس گفته وزیر کار و همچنین آمارهای ارائه شده توسط اداره مهاجرت، میزان خروج از کشور به منظور اشتغال خارجی در سال 2022 با رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. تعداد کارگرانی که از طریق اداره استخدام خارجی سریلانکا برای مشاغل خارجی ثبت نام کرده اند از 200000 نفر فراتر رفته است. در واقع باید اشاره کرد که میزان خروج از کشور برای اشتغال خارجی در هفت ماه اول سال برابر با 163522 نفر بوده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این میزان تنها 37041 نفر بود. 

به گفته وزیر کار هدف‌گذاری انجام شده برای سال 2022 ، اعزام 300 هزار نفر برای اشتغال خارجی بود اما به دلیل تقاضای بالا این میزان به 330 هزار نفر افزایش یافته است.

افزایش درآمد حواله‌های ارزی در ماه اوت

درآمدهای ارزی ارسالی کارگران سریلانکایی شاغل در خارج از کشور که یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی سریلانکا محسوب می‌شود در هفت ماه اول سال جاری از وضعیت مناسبی برخوردار نبود و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 50 درصد کاهش را تجربه کرده بود. اما آمار منتشر شده از وضعیت این درآمدها در ماه اوت نشان از افزایش آن نسبت به ماه جولای دارد.

درآمدهای ارزی حاصل از حواله‌های ارسالی در ماه اوت به رقم 325.4 میلیون دلار رسید که رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به چند ماه پیش از آن است اما همچنان نسبت به درآمد 446.6 میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته کاهش حدود 30 درصدی را نشان می‌دهد.

سریلانکا به دنبال خرید نفت از روسیه

بر اساس گفته وزیر انرژی سریلانکا، با وجود اینکه این کشور امکان خرید مستقیم نفت از روسیه را ندارد ، در حال مذاکره با چندین شرکت روسی برای بررسی راهکارهای خرید نفت از این کشور است. از سوی دیگر این شرکت‌ها که عملاً شرکت‌های خصوصی محسوب می‌شوند تاکنون در مناقصه‌ها شرکت نکرده و به دنبال قرارداد بلندمدت با سریلانکا هستند. اما با وجود نیاز سریلانکا، شرکت نفت سیلان به دلیل قوانین دولتی اجازه امضای قرارداد بلند مدت و خارج از مناقصه را ندارد و برای این کار مجوز مجلس امری ضروری است. 

نگرانی موسسه Fitch در خصوص وضعیت اوراق قرضه سریلانکا

موسسه اعتباری سنجی و اقتصادی Fitch اعلام کرد که سریلانکا با ریسک بالای نکول در اوراق قرضه محلی روبه‌رو است. مدیر دفتر این موسسه در هنگ‌کنگ، در بیانیه‌ای نوشت: «رتبه‌بندی «CCC» Fitch  در مورد بدهی‌های بلندمدت روپیه‌ای سریلانکا منعکس‌کننده بالا بودن ریسک تغییر ساختار این بدهی‌ها است.» در همین‌جا باید اشاره کرد که از کل بدهی‌های سریلانکا حدود 34 میلیارد دلار آن‌ها را بدهی‌های داخلی تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر با توجه به ضرورت تغییر ساختار بدهی‌های سریلانکا که پیش‌شرط همکاری این کشور و صندوق‌ بین‌المللی پول محسوب می‌شود، سؤال اساسی که در این زمینه مطرح می‌شود آن است که آیا بدهی‌های داخلی نیز در این تغییر ساختار لحاظ خواهند شد. موضوعی که موسسه Fitch ریسک آن را بسیار بالا می‌داند.

در این زمینه نشانه‌های متفاوتی از سوی دولت وجود دارد. رئیس‌جمهور رانیل ویکرمسینگه در ماه اوت گفت که دولت به دنبال گنجاندن اوراق قرضه محلی در بازسازی بدهی است. در همین حال، ناندالال ویراسینگه، رئیس بانک مرکزی گفته است که مطمئن است بدهی کشور را می‌توان بدون تغییر ساختار بدهی داخلی پایدار کرد.

عقب ماندن افزایش دستمزدها از تورم

یکی از مهم‌ترین عوارض بحران اقتصادی سریلانکا در بیش از یک سال گذشته، افزایش افسارگسیخته تورم به صورت مداوم بوده است. به طوری که تورم کلی در ماه‌های گذشته به حدود 70 درصد و تورم مواد غذایی به بیش از 90 درصد رسیده است. در این بین اما تغییر چندانی نکرده است.

دستمزدها در بخش کشاورزی در طول 12 ماه گذشته تنها 28 درصد افزایش یافته‌اند اما با در نظر گرفتن تورم، می‌توان اعلام کرد که دستمزدها در واقع 11 درصد کاهش ارزش داشته‌اند. در بخش صنعت و خدمات نیز دستمزدها به صورت غیر رسمی‌به ترتیب 26 و 30 درصد افزایش یافته‌اند، اما در واقع با در نظر گرفتن کاهش ارزش پول ملی باید اعلام کرد که دستمزدها در این دو بخش با کاهش 20 و 18 درصدی رو‌به‌رو بوده‌اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما