معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴۲

افزایش قابل توجه صادرات ترکیه

ترکیه علیرغم ریسکهای ژئوپلیتیک و تحولات اخیر منطقه‌ای توانسته است عملکرد قابل‌قبولی در صادرات داشته و حجم صادرات خود را به کشورهای هدف صادرات در جهان و منطقه به تدریج افزایش دهد.

با وجود اختلالات در زنجیره تامین جهانی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر منفی روابط تجاری این کشورها با روسیه، ترکیه همچنان با استراتژی حفظ موازنه و سیاست خارجی موثر، به تجارت خود با روسیه ادامه می دهد.

اگرچه در ابتدای جنگ روسیه با اوکراین سفارشات کالا و مواد مورد نیاز بین دو کشور با تاخیرها و اختلالاتی روبرو شد اما تجارت بین ترکیه و روسیه با رویکرد حفظ و ادامه روند صادرات همچنان رو به افزایش است.

افزایش این روند سبب شد تا ترکیه بتواند رکورد صادرات خود را به روسیه در ماه آگوست بشکند .

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM)، صادرات این کشور در ماه آگوست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.1 درصد افزایش یافته و به 21 میلیارد و 340 میلیون دلار رسیده است.

صادرات ترکیه به روسیه در ماه آگوست به بالاترین رقم ماهانه ۷۳۸ میلیون و ۵۲۷ هزار دلار رسید و در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 87.2 درصد افزایش داشت. سهم روسیه در صادرات ترکیه 3.5 درصد بود.

به این ترتیب روسیه ششمین کشوری است که ترکیه در ماه آگوست بیشترین صادرات را به آن داشته است.

آلمان با یک میلیارد و 504 میلیون دلار، آمریکا با یک میلیارد و 308 میلیون دلار، انگلستان با یک میلیارد و 40 میلیون دلار، عراق با 934 میلیون و 807 هزار دلار و ایتالیا با 819 میلیون و 286 میلیون دلار پنج کشور نخستی هستند که ترکیه بیشترین صادرات را به آنها داشته است.

در ماه آگوست، ترکیه بیشترین افزایش صادرات را بر اساس ارزش به روسیه داشت. صادرات این کشور به روسیه در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل 344 میلیون و 53 هزار دلار افزایش داشته است.

افزایش صادرات ترکیه در آگوست سال جاری میلادی به آمریکا 182 میلیون و 391 هزار دلار، عراق 161 میلیون و 432 هزار دلار، امارات 146 میلیون و 450 هزار دلار و جمهوری آفریقای جنوبی 122 میلیون و 502 هزار دلار بوده است.

در صادرات ترکیه به روسیه، بخش مواد و محصولات شیمیایی بیشترین صادرات را داشت. صادرات این بخش به روسیه در ماه آگوست 167 میلیون دلار بود.

نگاهی به بخشهای مختلف صنفی صادرات ترکیه به روسیه در آگوست سال جاری میلادی نشان می‌دهد که صادرات این کشور در بخشهای ماشین‌آلات و لوازم جانبی  71 میلیون و 311 هزار دلار، صنعت خودروسازی 62 میلیون و 172 هزار دلار، میوه و سبزیجات تازه 61 میلیون و 992 هزار دلار، منسوجات و مواد اولیه 48 میلیون و 598 هزار دلار بوده است.


 

منبع: مجمع صادرکنندگان ترکیه: http://www.tim.gov.tr

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما