معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

تلاش ترکیه برای تامین گاز زمستان

در حالی که روسیه در واکنش به تحریمهای اعمال‌شده از سوی اروپا و آمریکا جریان گاز طبیعی خود را به اروپا قطع کرده، ترکیه برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی ناشی از مصرف گاز طبیعی در ماههای زمستان، سعی دارد بخشی را به خرید گاز طبیعی مایع LNG اختصالص دهد.

ترکیه در زمستان سال گذشته بر اثر مصرف بیش از حد دچار مشکلاتی در تامین گاز طبیعی شد لذا این بار برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی خصوصا با توجه به بحران گازی ایجادشده در اثر توقف صاددات گاز روسیه به اروپا، به فکر راههای جایگزین در تامین گاز مورد نیاز است. آمریکا یکی از بازارهای جهانی تامین گاز طبیعی مایع (LNG) است و ترکیه مایل است با مذاکرات و تبیین مدل خرید با ضمانت خرانه (ارائه ضمانت دولتی) نسبت به تامین گاز مایع مورد نیاز از این کشور اقدام کند.

از طرفی کمبود احتمالی گاز طبیعی در اروپا، افزایش قیمتهای حامل انرژی در این قاره و افزایش قابل‌توجه برابری نرخ دلار و یورو در مقابل ارز سبب افزایش تمایل بازنشستگان اروپایی در سپری‌کردن فصل زمستان در ترکیه شده است. فروش بسته ‌های سیاحتی 22 روزه ترکیه به قیمت 599 یورو در آلمان از سوی آژانسهای سیاحتی و مسافرتی یکی از نشانه‌های افزایش تقاضا جهت ورود به ترکیه از سوی شهروندان اروپایی است و بر همین اساس نیز پیش‌بینی می‌شود که برخلاف سالهای قبل، در فصل زمستان تعداد گردشگران ورودی به ترکیه افزایش چشمگیری داشته باشد.

افزایش تمایل ورود اتباع اروپایی به ترکیه در فصل سرما فرصتی برای بخش گردشگری ایجاد خواهد کرد تا این بخش بتواند بر خلاف سالهای گذشته تا پایان سال جاری میلادی درآمد خود را افزایش دهد.افزایش تقاضا برای خانه‌های ویلایی، آپارتمانها، پانسیونها و هتلها سبب شده است که علیرغم به پایان رسیدن فصل گردشگری در ترکیه، همچنان اجاره‌بهای اینگونه مکانها در کشور سیر صعودی خود را حفظ کند.

از سوی دیگر، قیمت گاز و برق در ترکیه نیز در حال افزایش است و دولت برای کاهش فشار ناشی از افزایش قیمتها و کمک به قشر نیازمند جامعه در پرداخت قبوض گاز و برق اقدام به ارائه کمکهای مالی جهت پرداخت این نوع قبوض نموده و شهروندان بی بضاعت با ورود به سامانه دولت الکترونیک می‌توانند نسبت به تکمیل فرم دریافت یارانه پرداخت قبوض گاز و برق خود اقدام نمایند.

     شرکت بوتاش BOTAŞ نیز که مسئولیت خرید و توزیع گاز در کشور را بر عهده دارد، گاز مورد نیاز را با قیمت بالا خریده و با قیمت کمتری به مشتری عرضه و کسری مالی خود را با استفاده از استقراض از بودجه جبران می‌کند. تا پایان جولای سال جاری میلادی بدهی ارائه‌شده از سوی دولت به بوتاش BOTAŞ از مرز 70 میلیارد و 860 میلیون لیر ترک گذشت. به همین دلیل کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که دولت به جای این که در ارائه گاز مورد نیاز به شهروندان سوبسید دهد و موجب افزایش کسری بودجه در کشور شود بهتر است با یک قیمت گذاری واقع‌بینانه‌تر نسبت به فروش و توزیع گاز اقدام نموده و در عوض به طور نقدی حمایت مالی خود را به شهروندان در ارائه قبوض برق و گاز ادامه دهد. 

  توسعه شبکه توزیع گاز طبیعی در دور افتاده‌ترین نقطه کشور سبب افزایش قابل توجه تقاضا برای گاز در ترکیه شده است و این کشور سعی می‌کند تا با خرید گاز مایع با قیمت مناسبتر بتواند نیاز داخلی را به ویژه جهت مصرف در واحدهای مسکونی تامین نماید. خرید گاز با قیمتهای بالا موجب افزایش هزینه‌ها شده که تنها این قیمتها را می‌توان در بخشهای صنعت و تولید برق لحاظ نمود و انعکاس آن به هزینه‌های قبوض واحدهای مسکونی و محل کسب و کار با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی میسر نمی‌باشد.

بر هین اساس، دولت ترکیه به دنبال تامین گاز طبیعی مایع با قیمت مناسب از بازارهای آزاد در جهان است و مسئولان عالی رتبه بخش انرژی کشور با تبیین مدل ارائه ضمانت دولتی در خرید گاز سعی دارند تا فروشندگان در بازارهای جهانی را ترغیب به عقد قراردادهای بلندمدت فروش گاز به ترکیه نماید.تلاش کشورهای اروپایی برای خرید گاز مایع از بازارهای دور از جمله بازارهای آزاد در کشورهای آسیایی و آغاز مذاکره ترکیه با امریکا در خصوص خرید گاز مایع از این کشور در چارچوب فوق صورت گرفته و احتمالا با آغاز فصل سرما این روند از سوی کشورهای اروپایی و ترکیه همچنان ادامه خواهد یافت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما