معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

پروژه جدید روسیه، ایران و آذربایجان، مقاوم در برابر موانع

مطلب پیش رو، برگردان مقاله منتشر شده در پایگاه اینترنتی شبکه اسپوتنیک به زبان صربی در رابطه با موافقت‌نامه سه‌جانبه امضا شده بین روسیه، ایران و آذربایجان برای ایجاد کریدور حمل و نقل شمال-جنوب تحت عنوان "پروژه جدید روسیه، ایران و آذربایجان، مقاوم در برابر موانع" به قلم سرگی سوبوتین خبرنگار این شبکه می‌باشد.

روسیه، ایران و آذربایجان در تهران موافقت‌نامه‌ای را در خصوص تسهیل تردد ترانزیت امضا کردند که به گفته کارشناسان، موجب بهبود روابط تجاری بین سه کشور و توسعه فعالیت‌های لجستیک به سمت قاره اروپا می‌شود.

این مرحله بسیار مهمی در تحقق کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب است که 7200 کیلومتر طول دارد و جایگزین کوتاه‌تری برای مسیر از طریق کانال سوئز است. در مقایسه با مسیر دریایی از طریق کانال سوئز، مسافت نصف شده که باعث کاهش حدود 30 درصدی زمان و هزینه حمل و نقل خواهد شد.

کریدور شمال-جنوب در واقع یک شبکه حمل و نقل چندوجهی حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای بین روسیه و هند است که مرکز حمل و نقل آن در ایران بوده و مشمول تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و ایران و تحت تاثیر کشورهای غربی نیست. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که این کریدور یک شریان جهانی است که به روند یکپارچگی بین کشورها و اقتصاد آنها کمک کرده و امکان توسعه و تقویت بیشتر  روابط را فراهم می‌آورد.

پیش‌بینی می‌شود سالانه بالغ بر 30 میلیون تن کالا از طریق این کریدور جابه‌جا شود. از این نظر، این مسیر برای تجارت بین‌المللی بسیار جالب خواهد بود.

ایگور کووالف، کارشناس روس می‌گوید، سند امضا شده نه تنها برای تجارت دوجانبه روسیه با جمهوری آذربایجان و ایران مهم بوده، بلکه اینجا صحبت از یک کریدور حمل و نقل است که روسیه را با کشورهای حوزه خلیج فارس، هند و سایر کشورها مرتبط می‌کند.

کووالیوف گفت: «این تفاهم نامه نه تنها از نظر تجارت دوجانبه، با حجم رو به رشد مهم بوده که فکر می‌کنم این روند ادامه خواهد داشت، اما در اینجا مهمترین واژه «ترانزیت» است. کریدور به اصطلاح جنوبی موضوع بسیار مهمی است. در شرایط تحریم، بسته شدن بنادر اروپا برای کشتی‌های روسیه و عدم امکان دریافت کالا از اروپای غربی که سال‌ها شریک تجاری اصلی روسیه بوده و همچنین در شرایط رو آوردن به سوی شرق، ایجاد مسیر‌های حمل و نقل جایگزین بسیار مهم است. کریدور جنوب فرصتی برای تجارت نه تنها با ایران، بلکه با کشورهای خاورمیانه و نزدیک و حتی با کشورهای جنوب آسیا است.

 

روسیه در حال سرعت بخشیدن به توسعه کریدورهای بین‌المللی است

کارشناسان می‌افزایند، با امضای این موافقت‌نامه، سه کشور فرآیند ایجاد کریدور مشترک برای تحویل کالاهای مختلف را آغاز کردند و تشکیل نظام واحد لجستیک و گمرکی را برای ارسال سهل، پایدار و سریع کالا آغاز کردند. این امر پروسه‌های لجستیک بین کشورها را بهبود می‌بخشد و برای مردم عادی روسیه به معنای قدرت انتخاب بیشتر محصولات و کالاها خواهد بود. یکی از مزایا کاهش قیمت حجم عظیمی از محصولات است، زیرا چنین کالاهایی در مقایسه با محصولات غربی هزینه کمتری خواهند داشت. به عنوان مثال، ایران تولید کننده بزرگ محصولات کشاورزی و غذایی و با قیمت قابل رقابت است.

کریدور «شمال-جنوب» به طول 7200 کیلومتر، در واقع یک شبکه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای بین روسیه و هند است که یک قطب حمل و نقل و ترانزیت بار در ایران دارد.بنابراین باید منتظر ظهور اجناس جدید از ایران و آذربایجان در فروشگاه‌های روسیه بود و همچنین کالاهای جدیدی از روسیه در فروشگاه‌های باکو و تهران وارد خواهد شد. همچنین پیش بینی می‌شود که این کریدور حمل و نقل موجب تشویق توسعه برندهای داخلی شود.برای روسیه، این یک پروژه بزرگ است که میلیاردها درآمد را به همراه دارد و همچنین موقعیت‌های ژئوپلیتیکی فدراسیون روسیه را تقویت می‌کند.بر اساس ارزیابی مسکو، سیاست تحریم‌های کشورهای دشمن منجر به اختلال در زنجیره‌های تجاری لجستیکی در سراسر جهان شده و بر این باور است که اکنون لازم است توسعه زیرساخت‌هایی که بخشی از کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی در جهت «شرق-غرب» و «شمال-جنوب» می‌شود تسریع شود.

 

دلار در معرض ضربه قرار دارد

در پی تحریم‌های ضد روسی اعمال شده توسط غرب، مسکو در حال تقویت همکاری‌های تجاری با بسیاری از کشورها از جمله ایران، هند و آذربایجان است. مبادلات تجاری روسیه و ایران در سال گذشته بیش از 81 درصد افزایش یافت و به 4.1 میلیارد دلار رسید، با هند با 62.7 درصد افزایش تقریبا بالغ بر 4.5 میلیارد دلار و با آذربایجان 12.1 درصد و به مجموع تقریباً سه میلیارد دلار رسیده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اخیرا اعلام کرد، روسیه و ایران قصد دارند از دلار در مبادلات تجاری متقابل استفاده نکنند و در توضیح تحریم‌های غرب خاطرنشان کرد که دو کشور فرصت ایجاد همکاری خوبی دارند که پیامدهای تحریم‌ها را به حداقل برساند. به گفته وی، این اولین دهه نیست که ایران تحت تحریم قرار دارد، به خوبی با آن هماهنگ شده و به مردم ایران اجازه می‌دهد تا زندگی عادی داشته باشند، در حالی که روسیه نیز به تحریم ها عادت کرده است. وی افزود: محدودیت‌ها در زمان اتحاد جماهیر شوروی علیه کشورش دوباره اعمال شد.

از سوی دیگر، ایگور کووالیوف خاطرنشان می‌کند، روسیه به طور روزافزون از ارزهای ملی در تجارت با سایر کشورها استفاده می‌کند. بر این اساس، ارزش دلار به عنوان یک ارز جهانی ضعیف می‌شود.

او می‌گوید: «البته آمریکا به این سادگی تسلیم نخواهد شد و ما هم اکنون شاهد آن هستیم. آمریکا مدتهاست که به طور فعال و بسیار سودآور از این واقعیت استفاده می‌کند که دلار واحد پولی جهان است. به یاد بیاوریم که چگونه مشکل بحران عالم‌گیر کرونا را حل کردند. آنها مقادیر عظیمی دلار چاپ و توزیع کردند. به عبارت دیگر مشکلات اقتصادی را با دلار دفن کردند. علاوه بر این، تقریباً غیرممکن است که واقعاً محاسبه شود که چه مقدار از این دلارها توسط کالاها، خدمات، طلا و ذخایر ارز خارجی پشتیبانی می‌شود. به همین دلیل است که آنها به طور فعال از این ابزار استفاده می‌کنند. اما، به نظر من، هرچه بیشتر از آن استفاده کنند، با توجه به اینکه نظم جهانی در حال تغییر است و توازن قوا نیز تغییر می‌یابد، فرصت کمتری برای استفاده از آن ابزار خواهند داشت. رهبران اقتصادی و ارزهای جهانی امروز در حال تغییر هستند. روند بدین صورت است که ارزش دلار به عنوان یک ارز جهانی به تدریج تضعیف می‌شود.»

منبع: پایگاه اینترنتی شبکه اسپوتنیک به زبان صربی مورخ 2022/8/27

https://lat.sputnikportal.rs/20220827/nice-novi-juzni-koridor--kraci-jeftiniji-i-otporan-na-sankcije-olivera-ikodinovic-1141496821.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما