معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۸

تورم اسپانیا و منطقه یورو در ماه اوت

بر اساس گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا «یورواستات»، تورم منطقه یورو در ماه اوت با دو دهم واحد درصد افزایش نسبت به ماه ژوئیه به9.1 درصد رسید. بدین ترتیب، نرخ تورم در منطقه یورو در ماه اوت رکورد جدیدی در 25 سال اخیر ثبت کرده است.

تورم منطقه یورو از آغاز سال 2022

ژانویه

فوریه

مارس

آوریل

مه

ژوئن

ژوئیه

اوت

5.1 درصد

5.9 درصد

7.4 درصد

7.4 درصد

8.1 درصد

8.6 درصد

8.9 درصد

9.1 درصد

منبع: اداره آمار اتحادیه اروپا «یورواستات»

آلمان اولین قدرت اروپایی از نظر تولید ناخالص داخلی، تورم سالانه 8.8 درصدی را در ماه اوت ثبت کرد. کشور فرانسه، دومین اقتصاد اروپا، با تورم 6.5 درصدی، کمترین تورم در قاره اروپا در ماه اوت می‌باشد.

ایتالیا، سومین اقتصاد اروپا، افزایش 9 درصدی قیمت ها را تجربه نمود. در اسپانیا، چهارمین قدرت اقتصادی اروپا میزان تورم با چهار دهم واحد درصد کاهش نسبت به ماه ژوئیه (تورم ماه ژوئیه: 10.7 درصد)، به 10.3 درصد رسید و در هلند پنجمین اقتصاد قاره اورپا به 13.6 درصد افزایش یافت. هلند تنها کشوری بود که در بین پنج اقتصاد بزرگ اروپایی از اسپانیا پیشی گرفت.

اگرچه اسپانیا به دلیل تورم بالا در مقایسه با همتایان اروپایی خود متمایز است، اما هشت کشور دیگر مانند استونی (25.2 درصد)، لیتوانی (21.1 درصد)، لتونی (20.8 درصد)، هلند ( 13.6 درصد)،اسلواکی (13.3 درصد)،اسلوونی (11.5درصد)،یونان (11.1 درصد) و بلژیک (10.5 درصد)، از نظر نرخ افزایش قیمت از اسپانیا فراتر می‌باشند.

طبق توضیحات «یورواستات»، بیشترین عامل تعیین کننده افزایش قیمت در ماه اوت انرژی بوده است که قیمت آن در هشتمین ماه سال 38.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. پس از انرژی، مواد غذایی، الکل و دخانیات (10.6 درصد)، محصولات صنعتی غیر انرژی (5 درصد) و خدمات (3.3 درصد) از سایر عوامل افزایش تورم در منطقه یورو در ماه اوت بودند. این افزایش عمومی قیمت همه کالاها و خدمات نشان دهنده سرایتی است که از افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی به بقیه اجزای سبد مصرفی در حال وقوع می‌باشد.

تورم اصلی که شامل مواد غذایی و انرژی نمی‌شود، در منطقه یورو در ماه اوت با افزایش سه دهم واحد درصدی به 4.3 درصد رسید. در مورد اسپانیا تورم اصلی در هشتمین ماه سال 2022 با سه دهم واحد درصد افزایش نسبت به ماه ژوئیه به 6.4 درصد رسید که این میزان افزایش بالاترین سطح خود از ماه ژانویه سال 1993 می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما