معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۳

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم شهریور1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گمانه زنی‌های یک اقتصاددان روسی در خصوص ذخایر نفت روسیه

سرگئی کولوبانوف، معاون رئیس بخش اقتصاد بخش سوخت و انرژی مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: «تا هر سالی که تقاضا باشد، به اندازه کافی نفت در روسیه وجود خواهد داشت.»

ریانووستی به نقل از وی نوشت: «در یک حالت شدید، هنوز فناوری‌هایی برای به دست آوردن سوخت‌های مایع مصنوعی از منابع دیگر (گاز، زغال‌سنگ) وجود دارد که در شرایط اقتصادی کنونی غیررقابتی هستند، اما ممکن است به خوبی مورد استفاده قرار گیرند.»

به گفته این کارشناس، مصرف کننده اصلی فرآورده‌های نفتی خودروهای دارای موتور احتراق داخلی هستند و هم اکنون نیز در دنیا روند جایگزینی آنها با خودروهای برقی وجود دارد. با حفظ سطح فعلی تولید نفت در حدود 500 میلیون تن در سال، مواد خام روسیه ممکن است حداقل 20 سال و حداکثر تا 40 سال دوام بیاورد.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد: «علاوه بر این، روش های جدید افزایش ظرفیت تولید برای احیای ضریب بازیافت نفت پیش بینی شده و افزایش ذخایر قابل بازیافت میادین توسعه یافته قبلی بدون اکتشاف میادین جدید در حال توسعه است.»

به گفته کولوبانوف، گاز طبیعی چشم انداز بلندمدت خوش بینانه تری نسبت به نفت دارد، زیرا به عنوان یک سوخت انتقالی در نظر گرفته می‌شود. از نظر گاز، روسیه دارای ذخایر و منابع بیشتری است و بیش از 74 تریلیون متر مکعب ذخایر قابل بازیافت و حدود 190 تریلیون متر مکعب منابع احتمالی دارد. اعتقاد بر این است که این حجم برای 80-100 سال تولید کافی خواهد بود. این کارشناس اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد که در عین حال، گاز یکی از سوخت های اصلی تولید برق است که تقاضا برای آن به دلیل توسعه خودروهای برقی افزایش خواهد یافت.

پیش از این، در ماه می، الکساندر کوزلوف، رئیس وزارت منابع طبیعی روسیه، ذخایر نفت روسیه را 59 سال و گاز طبیعی را 103 سال برآورد کرده بود.

بانک مرکزی روسیه آمادگی خود جهت قانونی کردن پرداخت های برون مرزی با استفاده از ارزهای دیجیتال را اعلام کرد

خبر گزاری اکسپرت به نقل ز ریانووستی نوشته است: سرویس مطبوعاتی بانک مرکزی به ریانووستی گزارش داده است که؛ بانک روسیه همچنان با قانونی کردن صرافی‌های رمزنگاری، مبادلات و تسویه ارزهای دیجیتال در داخل کشور روسیه مخالف است، اکنون فقط تراکنش های فرامرزی مورد بحث قرار می‌گیرد.

پیش از این معاون وزیر دارایی گفته بود که بانک مرکزی و وزارت دارایی به تفاهم رسیده اند که در شرایط کنونی کشور نمی‌تواند بدون نقل و انتقالات فرامرزی در ارزهای دیجیتال انجام شود.

بانک روسیه در حال حاضر با وزارت دارایی و وزارت اقتصاد روی این موضوع کار می‌کند. در عین حال، صحبتی درخصوص قانونی کردن ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت در کشور روسیه و همچنین قانونی کردن صرافی‌های رمزنگاری در داخل خاک روسیه وجود ندارد. سرویس مطبوعاتی در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر در مورد اظهارات الکسی مویزف معاون وزیر دارایی مبنی بر اینکه بانک روسیه و وزارت دارایی به این تفاهم رسیده‌اند که «در شرایط فعلی، در تسویه‌حساب‌های فرامرزی ارزهای دیجیتال را نمی‌توان کنار گذاشت. " موسیف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیا 24 گفت که مواضع وزارت دارایی و بانک مرکزی نیز در مورد مقررات استخراج معدن همگرایی دارند و ابراز امیدواری کرد که دومای دولتی بتواند قانونی را در این زمینه تصویب کند.

درآمدهای نفت و گاز در ماه آگوست بیشتر از حد انتظار بود

وزارت دارایی فدراسیون روسیه گزارش داده است که حجم واقعی درآمدهای اضافی نفت و گاز بودجه فدرال در ماه آگوست 85.9 میلیارد روبل بیشتر از رقم پیش بینی شده (359.5 میلیارد روبل) می‌باشد. به گفته این وزارتخانه، در ماه سپتامبر، بودجه فدرال باید بیش از 403 میلیارد روبل درآمد اضافی نفت و گاز دریافت کند.

وزارت دارایی همچنین خاطرنشان کرد که به دلیل تعلیق موقت برخی از احکام قوانین بودجه برای سال 2022، این وجوه برای خرید ارز و طلا استفاده نخواهد شد.

نخست وزیر مغولستان در مجمع اقتصادی شرق روسیه با رئیس شرکت گازپروم دیدار کرد

لووساننامسراین اویون اردن، نخست وزیر مغولستان در روز چهارشنبه، هشتم سپتامبر، در مجمع اقتصادی شرق (2022) اعلام کرد که؛ مطالعات امکان سنجی اولیه برای ساخت خط لوله گاز قدرت سیبری-2 ("Power of Siberia-2") از طریق خاک مغولستان آماده است و این پروژه به زودی به پارلمان این کشور ارائه می‌شود. وی اظهار داشت: «من با مدیریت گازپروم ملاقات کردم. گفت‌وگو کردیم که امکان‌سنجی اولیه برای احداث خط لوله گاز «Power of Siberia-2» از خاک مغولستان آماده  است و آمادگی داریم در آینده نزدیک این پروژه را به پارلمان این کشور ارائه کنیم.»

قبل از نشست عمومی مجمع، رئیس دولت مغولستان با الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم دیدار کرده بود. آنها در مورد ساخت یک خط لوله گاز برای تامین گاز از طریق مغولستان به چین گفتگو کردند. این پروژه در سال 2019 ، زمانی که گازپروم و دولت مغولستان تفاهم نامه ای را امضا کردند، راه اندازی شد. در ابتدای سال 2022، طرفین پروتکلی را در خصوص نتایج بررسی امکان سنجی (FS) برای ساخت خط لوله گاز سایوز وستوک امضا کردند. این ادامه خط لوله گاز روسیه "قدرت سیبری - 2" برای تامین 50 میلیارد متر مکعب گاز در سال به چین از طریق خاک مغولستان است. بخش مغولی خط لوله گاز حدود 960 کیلومتر طول خواهد داشت و انتظار می رود پنج ایستگاه کمپرسور در آن مستقر شود. ساخت این پروژه  قرار است در سال 2024 کلید بخورد.

به گفته میشوستین درآمدهای نفت و گاز روسیه با وجود محدودیت ها 50 درصد رشد داشته است

میخائیل میشوستین، نخست وزیرروسیه، در سخنرانی خود در مجمع مالی مسکو اذعان داشت: «تمام اقدامات غرب، با هدف محدود کردن صادرات منابع انرژی از روسیه، منجر به افزایش درآمد نفت و گاز بودجه روسیه تا حدود 50٪ شد.» میشوستین به نقل از سرویس مطبوعاتی دولت گفت: «تلاش برای محدود کردن صادرات انرژی منجر به افزایش طبیعی درآمد نفت و گاز بودجه ما شد.»

او همچنین خاطرنشان کرد که؛ گسترش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب ها بخشی از کار برای دستیابی به حاکمیت مالی روسیه است. اگرچه خود فرآیند دلارزدایی مدت‌هاست که آغاز شده است، تحریم‌ها تنها علاقه به آن را تقویت کرده است. ما اکنون در بورس مسکو  با ارزهای کشورهای دوست معامله صورت می‌گیرد. به گفته وی، اگر در ژانویه تا فوریه متوسط حجم روزانه معاملات نقدی در چنین واحدهای پولی 1.7 میلیارد روبل بود، در ژوئیه تا آگوست این رقم در حال حاضر از 60 میلیارد فراتر رفته است. میشوستین کاهش استفاده از دلار را یک روند بلندمدت خواند که مستلزم کار طولانی مدت و مداوم است. وی افزود: « بر اساس نتایج این حرکت، در صورت پیوستن سایر کشورها به آن، امکان تشکیل یک سیستم چند قطبی از شهرک‌های بین‌المللی وجود دارد.»

مقامات روسی گزینه‌هایی برای جبران دارایی‌های مسدود شده روس ها پیدا کردند

الکسی مویزف معاون وزیر دارایی در حاشیه مجمع مالی مسکو بیان کرد: «وزارت دارایی در حال بررسی چندین گزینه برای رفع انسداد دارایی‌های خارجی روس ها است. از جمله، این امکان وجود دارد که به افراد غیر مقیمی‌که دارای وجوهی در حساب های نوع C هستند اجازه داده شود تا اوراق بهادار مسدود شده را از روس ها بازخرید کنند.» پیش از این نیز، آندری کوستین، رئیس بانک VTB، چنین ایده ای را مطرح کرده بود. الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی نیز، طی سخنرانی خود در این مجمع، از ایده ایجاد صندوق جبران خسارت برای سرمایه گذارانی که متحمل ضرر و زیان شده ند،  خبر داد.

کوستین در مصاحبه با روزنامه Vedomosti گفته بود که، تقریباً همان مقدار وجوه در حال حاضر از هر دو طرف مسدود شده است، بنابراین می‌توان "به دارندگان حساب های خارجی نوع C اجازه داد تا از وجوه آنها برای بازخرید اوراق بهادار خارجی استفاده کنند."

نابیولینا خاطر نشان کرد: «مردم ما که در بازارهای مالی سرمایه گذاری کرده اند، اکثر دارایی‌هایشان مسدود شده است. و ما اکنون در حال بحث در مورد ایده، از جمله، ایجاد چنین صندوق جبران خسارتی، احتمالاً بر اساس DIA (آژانس بیمه سپرده) هستیم تا درآمد حاصل از وجوه غیر مقیم، بتواند این بخش را برای سرمایه گذاران کلان جبران کند."

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما