معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۶

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته دوم شهریورماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دیاز کانل تمدید قانون تحریم های کوبا را مردود اعلام کرد

میگوئل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا در حساب توئیتری خود بار دیگر بر اراده کوبا برای مقاومت در برابر محاصره اقتصادی، تجاری و مالی که ایالات متحده آمریکا برای بیش از شش دهه علیه این جزیره اعمال کرده است، تأکید کرد. دیاز کانل از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به دلیل تمدید قانون تجارت با دشمن، قانون 1917 ، که از تحریم اقتصادی علیه این جزیره حمایت می‌کند انتقاد نمود. رهبر کوبا با اشاره به متنی که این سیاست را تا 14 سپتامبر 2023 تمدید می‌کند در توئیتر نوشت: «بایدن جرأت گرفتن بهانه از ما را نداشت به همین دلیل ادامه تحریم ها را برگزید. جنایت سال ها به طول انجامیده است اما انقلاب کوبا از آن جان سالم به در خواهد برد».

سرمایه گذاری خارجی در تجارت عمده فروشی و خرده فروشی در کوبا ارتقا می یابد

مدیران نهادهای کوبایی و نمایندگان شرکت های خارجی مستقر در کوبا، فرصت های سرمایه گذاری خارجی در تجارت عمده فروشی و خرده فروشی را بررسی کردند. با توجه به مصوبه اخیر در خصوص تسهیل فعالیت های تجاری در جزیره، شرکت کنندگان از گستره فعالیت هایی که برای احیای اقتصاد ملی اتخاذ شده، مطلع شدند.

آلخاندرو خیل معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و برنامه ریزی در این نشست، پیرامون فرایند احیای اقتصادی کوبا که 18 ماه به دلیل تشدید تحریم های اقتصادی دولت دونالد ترامپ و نیز همه گیری کرونا دچار وقفه شده بود، صحبت کرد. وی تصریح نمود که در این روند بهبود تدریجی، تقاضای فزاینده ای از سوی فعالان دولتی و همچنین خصوصی به منظور تولید و عرضه کالاها و خدمات به وجود آمده است. بنابراین یکی از الزامات حرکت سریع تر به سمت جلو، افزایش عرضه گسترده نیروی کار و نیز مواد اولیه می‌باشد. خیل خاطر نشان کرد هدف از سرمایه گذاری خارجی کمک به راه اندازی زیرساخت های موجود در کشور (انبارها، صنایع و کارخانجات) است که در حال حاضر به دلیل کمبود منابع به دلیل محدودیت های مالی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. وی افزود: سرمایه گذاران خارجی کالاهای واسطه ای و نیروی کار خود را با بهره گیری از فناوری، تجربه و دانش در قلمروی ملی قرار می دهند تا آن‌ها را بطور مستقیم به فعالان دولتی و بخش خصوصی ارائه دهند با این هدف که به واردات متکی نباشند.

وزیر اقتصاد گفت این مشاغل می‌توانند با روش های مصوب قانون سرمایه گذاری خارجی اعم از سرمایه گذاری مشترک یا شرکت هایی با سرمایه کاملاً خارجی انجام شوند. با این حال او گفت که برای تجارت خرده فروشی برنامه اصلی، سرمایه گذاری مشترک برای پیش تأمین مالی صنعت ملی، خرید محصولات آن و بازاریابی آن‌ها در کشور است.

وی همچنین خاطر نشان کرد که این فرصت های جدید سرمایه گذاری خارجی به صورت ارزی عمل می‌کنند و بنابراین با همان ارزها در بازار خرده فروشی و عمده فروشی ارائه خواهند شد. او یادآور شد که هدف آن است که اقتصاد ملی کاملاً با ارز ملی پزو عمل کند البته با نرخ ارزی که قابلیت تبدیل پذیری همیشگی آن را تضمین کند. بتسی دیاز و ادواردو رودریگز وزرای تجارت داخلی و حمل و نقل و همچنین آنا ترسیتا گونزالس معاون اول وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی نیز در این گردهمایی تجاری و سرمایه گذاری خارجی حضور داشتند.

رئیس جمهور کوبا بر بهره وری در برداشت شکر تأکید کرد

میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا از مدیران صنعت شکر خواست تا برای کارایی و تضمین ثبات در تولید محصول شکر در سال 2023-2022 در این جزیره که از اواسط نوامبر آغاز می‌شود، تلاش کنند. رئیس جمهور کوبا در دیداری در کاخ انقلاب برای ارزیابی پیشرفت مقدمات این کار از جزئیات اقدامات انجام شده برای آغاز احیای تولید نیشکر در کشور مطلع شد. در این تبادل نظر که از طریق ویدئو کنفرانس با 13 منطقه درگیر در برداشت نیشکر انجام گردید ، شرکت کنندگان اجرای مفهوم جدید برای برنامه ریزی در برداشت را بررسی کردند. بنا به گفته خولیو آندرس گارسیا رئیس گروه شکر ( آزکوبا ) ایده اصلی در واقع، هدفمند کردن برداشت، انعطاف‌پذیر کردن در عین کوچک بودن اما انجام اقداماتی درست به منظور به کار بردن منابع کمتر با هدف دستیابی به کارایی بیشتر است.

سیستم برق کوبا: وضعیت بغرنج دستکم تا دسامبر 2022

وزیر انرژی و معادن لیوان آررونته، در یک برنامه تلویزیونی که مدیران و متخصصان اتحادیه ملی برق نیز او را همراهی می‌کردند، تأکید کرد که حوادث در نیروگاه‌های ترموالکتریک مانع از تضمین خدمات برق در تابستان شده است، زیرا حداقل ذخیره لازم برای پوشش تقاضا از بین رفته است که بر اساس گزارش خبرگزاری Prensa Latina  باعث خاموشی‌های آزاردهنده می‌شود.وزیر انرژی و معادن کوبا اطمینان داد که در این خصوص "سهل انگاری و عمدی" صورت نگرفته است، بنابراین وضعیت فعلی "نتیجه عدم تعمیر و نگهداری و عدم امکان حل مشکلات تکنولوژیکی موجود است".

به این کمبود، ساعات طولانی بدون برق که امروز مردم کوبا از آن رنج می‌برند، محدودیت های خرید سوخت با توجه به افزایش قابل توجه قیمت ها در بازار بین المللی و مشکلات ناشی از محاصره اقتصادی ایالات متحده برای بدست آوردن آنها نیز اضافه شده است. و همچنین مشکلاتی که این سیاست برای دسترسی به تجهیزات و قطعات ایجاد می‌کند. این وزیر در گفتگو با خبرگزاری کوبا عنوان کرد: کمبود در تولید برق که در بحبوحه بحران اقتصادی کوبا که بواسطه همه گیری کرونا تشدید شده است به وجود آمده خاموشی‌های آزاردهنده ای را در پی داشته که بر مردم و نیز صنایع پرمصرف تأثیر گذاشته است و روند احیای اقتصادی را عقب انداخته است 

اتحادیه برق حداکثر بار 650 مگاوات را برای روز پیش بینی می‌کند

اتحادیه برق کوبا اعلام کرد که در روزهای گذشته با کمبود تولید برق در ساعات اوج مصرف مواجه بوده است. بیشترین میزان بار مصرف به میزان 876 مگاوات و مربوط به ساعت 8:30 شب بوده است. بیشترین بار مصرف برای ساعات روز نیز 650 مگاوات به ثبت رسیده است. واحد های 5، 6 و 7 CT Mariel، واحد CTE Otto Parellada، واحد CTE Guiteras، واحد 4 CTE Nuevitas، واحد 2 و 5 CTE Felton به دلیل خرابی قادر به سرویس دهی نیستند. واحد 3 CTE Rent در حال تعمیر بوده و از سرویس دهی خارج می‌باشد.

دومین مورد ابتلا به آبله میمون در کوبا شناسایی شد

وزارت بهداشت کوبا گزارش داد که یک کوبایی ساکن در ایالات متحده به آبله میمون مبتلا شده و این دومین مورد از ابتلا به این بیماری در جزیره است. پیشتر در تاریخ 20 آگوست یک بیمار ایتالیایی در این خصوص شناسایی شد که به شدت دچار عفونت شده بود و در 22 آگوست درگذشت. وزارت بهداشت کوبا گزارش داد که مورد فعلی یک مرد 60 ساله است که در تاریخ 26 آگوست و از میامی آمریکا وارد کوبا شده است. او در مبادی ورودی کشور علائم خود را کتمان کرده بود. در تاریخ 28 آگوست علائمی همچون سردرد، سرفه، تب و زخم های پوستی در وی ظاهر می‌شود و سپس در 30 آگوست به مراکز درمانی مراجعه می‌کند. وی اکنون برای درمان و مطالعه بستری شده است. آزمایشات بعمل آمده از وی ابتلای او به آبله میمون را تأیید کرده است.

کوبا در دسترس بودن شغل برای توسعه خود را تضمین می‌کند

مارتا اِلِنا فیتو، وزیر کار و امنیت اجتماعی گفت: کوبا در دسترس بودن شغل برای هر شخصی که خواستار آن باشد را تضمین می‌کند، در غیر اینصورت اجرای اقدامات مصوب اقتصادی و اجتماعی غیرممکن خواهد بود. فیتو در برنامه مسا ردوندا در مورد مسئولیت بالای این کشور در زمینه کاریابی برای جوانان فارغ التحصیل از آموزش فنی و عالی، جوانانی که از کار و تحصیل جدا شده اند، زنان، افراد دارای معلولیت و سایر بخش های جمعیت توضیح داد. او همچنین به اصول مندرج در قانون کار کوبا اشاره کرد که از جمله آن‌ها می‌توان رعایت حداقل دستمزد، برابری و عدم تبعیض بر اساس سن، جنس، گرایش جنسی یا اعتقادی را درنظر گرفت. این احکام شامل حق ارتقای شغلی ، استراحت با حقوق، امنیت اجتماعی و تمامی مزایای آن است.

 دولت های کوبا و آنگولا روابط اقتصادی و همکاری را تقویت می‌کنند

نمایندگان دولت های آنگولا و کوبا در لواندا در مورد روابط دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و همکاری گفتگو کردند. وزارت امور خارجه در هاوانا و طی بیانیه ای تأکید کرد که رؤسای مشترک کمیسیون بین دولتی کوبا و آنگولا، ریکاردو کابریساس معاون نخست وزیر در شورای وزیران و آدائو کوریرا رئیس مجلس شهروندی ریاست جمهوری آنگولا جلسه کاری سازنده ای برگزار کردند. این دیدار امکان بررسی روابط اقتصادی و همکاری بین دو کشور و توافق بر سر برنامه کاری را قبل از برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون بین دولتی که برای سه ماهه آخر سال 2022 در لواندا برنامه ریزی شده بود، ممکن ساخت.

اسپانیا منبع اصلی اروپایی گردشگران به کوبا

سایت اینترنتی اکسپرسو (Expreso) گزارش داد که اسپانیا منبع اصلی ارسال گردشگران از اروپا به کوبا بوده است. تا پایان ماه جولای سال جاری، 42.057 نفر از این کشور به کوبا سفر کرده اند. بر اساس اطلاعات دفتر آمار ملی کوبا در هفت ماهه اول سال 2022 میزان ورود گردشگران اسپانیایی به کوبا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تنها 4 هزار گردشگر از این کشور وارد شدند، 900 درصد افزایش داشته است. کوبا از ژانویه تا ژوئیه سال جاری 1.200.580 نفر گردشگر دریافت کرده است که از این تعداد، 834.891 نفر بازدیدکننده بین المللی بودند که به ترتیب تعداد گردشگران اعزامی عبارتند از کشورهای کانادا، ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و مکزیک سفر کرده بودند. در مورد اسپانیا این افزایش به دلیل بیشتر شدن تعداد خطوط پروازی بین مادرید و هاوانا بوده است.

رائول کاسترو و دیاز کانل از نیروگاه برق در شرق کوبا بازدید کردند

رهبر انقلاب کوبا، ژنرال ارتش رائول کاسترو و دیاز کانل رئیس جمهور کوبا از نیروگاه "لیدیو رامون پرز" (Lidio Ramón Pérez) در فلتون (Felton) در شرق شهرداری مایاری (Mayarí) در استان هولگین دیدن کردند. آن‌ها با مدیران و کارگران صحبت کرده و اطلاعات دقیقی در مورد اقدامات انجام شده در تنظیم و اندازه گیری بار در موتورهای توربین آسیب دیده در بلوک 1 و همچنین راه اندازی اسپینر آن بدست آوردند . آن‌ها همچنین در مورد راهبرد ترمیم و توان بخشی مجدد به واحد 2 که در تاریخ 8 جولای در آتش سوزی مهیب آسیب دیده بود اطلاعات کسب کردند. این متخصصان توضیح دادند که اولویت این اقدامات تمرکز بر ورود ایمن ماشین بلوک 1 و انجام بررسی‌های ضروری قبل از مطابقت با شبکه برق سراسری ملی است که می‌بایست طی چند روز آتی محقق شود.

بذر: ستون اصلی تولید کشاورزی خوب

قانون 388 منابع گیاهی برای غذا، کشاورزی و بذر، منابع مذکور را به عنوان هر ماده ژنتیکی با منشاء گیاهی که ارزش واقعی یا بالقوه برای غذا و کشاورزی دارد، تعریف می‌کند. برای یانیسبل سانچز رودریگز (Yanisbell Sánchez Rodríguez) مدیر بذر و منابع گیاهی وزارت کشاورزی، این منابع ارزش غیرقابل محاسبه ای دارند. آن‌ها در بانک های ژنومی‌که در کوبا موجود است و نیز در مؤسسات علمی‌که بخشی از شبکه ایجاد شده توسط اداره بذر و منابع گیاهی Minag و مؤسسه تحقیقات بنیادین کشاورزی استوایی آلخاندرو دو هومبولت (Alejandro de Humboldt) هستند، نگهداری می‌شوند. تنوع منابع ژنتیکی گیاهی حفاظت شده در بانک ها، عمدتاً از دانه‌ها تشکیل شده است، اگرچه بسته به گونه، مجموعه‌هایی از گیاهان زنده و ریشه‌ها یا غده‌های خاص را نیز شامل می‌شود. سانچز رودریگز گفت: در کوبا، دولت همواره بودجه ای را حتی در پیچیده ترین لحظات به حفاظت از منابع ژنتیکی اختصاص داده است. کوبا از لحاظ تاریخی بویژه پس از پیروزی انقلاب دارای حاکمیت خاصی در تولید بذر بوده است. وی تصریح کرد: «مؤسسات علمی‌کوبا با داشتن ایده ملی متنوع سازی و نیز استفاده از گیاهان پیوندی، شروع به توسعه برنامه‌های بهبود ژنتیکی برای اکثر گونه‌های تولید شده داخلی کردند تا به بذرهای وارداتی وابسته نباشیم».

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما