معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه دوم مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت خط ریلی چین- قرقیزستان- ازبکستان

  هیاتی متشکل از نمایندگان موسسه نقشه برداری و طراحی راه آهن چین وارد استان جلال آباد شدند. طی سه ماه گروهی از متخصصان (بیش از 40 نفر) زمین منطقه ای را که قصد دارند در آن راه آهن احداث کنند مورد مطالعه قرار می دهند.در ملاقات با نماینده تام الاختیار رییس جمهور در استان جلال آباد طرفین درباره مسائل امنیتی بحث و تبادل نظر کردند. نماینده رییس جمهور در این استان اظهار داشت نیروهای مجری قانون در محل کار اعزام خواهند شد و همچنین نیروهای پزشکی نیز در محل حضور خواهند داشت.

برای ساخت این مسیر خط ریلی امروزه سه مسیر وجود دارد اما بهترین آن برای قرقیزستان تورگارت- آرپا- ماکمال- جلال آباد است زیرا ایستگاه‌های بیشتری را پوشش می دهد ازبکستان نیز برای این مسیر مناسب است چین نیز موافق است اما آنها معتقدند هزینه این مسیر به دلیل طولانی تر بودن گران تر است و مسیر کارا- سو را پیشنهاد می نمایند.

اعمال حداقل هزینه قرارداد برای دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های پزشکی قرقیزستان

   هیئت دولت قرقیزستان در جلسه اخیر خود به مصوبه دولت "در مورد تصویب آیین نامه تشکیل و اعمال تعرفه‌های خدمات آموزشی پولی در جمهوری قرقیزستان" مورخ 18 مه 2009 به شماره 300 تغیرات جدیدی را وارد کرد.

   به گزارش سرویس مطبوعاتی کابینه وزیران، این تصمیم به منظور حمایت و توسعه رقابت، تعیین تعرفه‌های معقول برای خدمات آموزشی پولی به شهروندان خارجی از کشورهای غیر مشترک المنافع که در موسسات آموزش عالی در رشته‌های تخصصی پزشکی تحصیل می‌کنند، اتخاذ شد.

 در حال حاضر 23 موسسه آموزش عالی در قرقیزستان وجود دارد که تخصص های پزشکی را ارائه می دهند. در مجموع حدود 40 هزار دانشجو در سال تحصیلی 2022-2021 در رشته‌های تخصصی پزشکی تحصیل می‌کنند که حدود 25 هزار آن اتباع خارجی از کشورهای غیر مشترک المنافع می‌باشند.

  با تصویب این قانون ، حداقل لیست قیمت تعرفه خدمات آموزشی پولی برای اتباع خارجی از کشورهای غیر مشترک المنافع که در رشته‌های تخصصی پزشکی در موسسات آموزش عالی قرقیزستان تحصیل می‌کنند، تعیین می‌شود. طبق اعلام وزارت آموزش قرقیزستان، حداقل ارزش قرارداد تحصیلی برای دانشجویان خارجی 3000 دلار خواهد بود.

 

امضا قانون «فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی» توسط رئیس جمهور

صادیر جپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان قانونی "در مورد فلزات و سنگ های قیمتی" را که در 30 ژوئن 2022 به تصویب پارلمان این کشور رسیده بود امضا کرد.

  هدف تشکیل یک چارچوب قانونی یکپارچه برای تنظیم تولید و گردش فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی، مقررات دولتی و کنترل عملیات با فلزات گرانبها و همچنین ایجاد شرایط برای توسعه صنعت جواهرات در جمهوری قرقیزستان و هماهنگ کردن قوانین ملی در این زمینه با قوانین اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

قانون مذکور همچنین شرایط  ذیل را در راستای توسعه صنعت جواهرات فراهم می‌کند:

- ایجاد شرایط توسعه و حمایت از صنعت جواهرات (تولیدکنندگان داخلی)، یعنی معافیت از علامت گذاری اجباری تمام جواهرات نقره ای ساخته شده در قرقیزستان و همچنین جواهراتی که برای صادرات به کشورهای خارج از اتحادیه اقتصادی اورآسیا در نظر گرفته شده است؛

- تهیه و اعمال هنجارهای مربوط به حق تقدم دولت جمهوری قرقیزستان و بانک ملی جمهوری قرقیزستان برای انجام معاملات جهت خرید فلزات گرانبها تصفیه شده؛

- تطبیق قوانین در زمینه عملیات فلزات و سنگهای قیمتی با قوانین نظارتی جاری و رفع خلأهای قانونی و تکرارها و تضادها در قوانین موجود؛

- گنجاندن هنجارهای جدید در مورد اجرای کنترل دولتی بر واردات و صادرات سنگ های قیمتی و غیره؛

بدین ترتیب، ویرایش جدید قانون "در مورد فلزات و سنگ های قیمتی" اجازه می دهد که یک چارچوب قانونی یکپارچه در زمینه عملیات با فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی، ایجاد مکانیزم شفاف و ایجاد ضوابط و نظم روشن در گردش فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی و توسعه صنعت جواهرسازی تدوین گردد.

پیش بینی بانک توسعه اورآسیا مبنی بر افزایش تورم در قرقیزستان به میزان 15.3 درصد تا پایان سالجاری

 بانک توسعه اوراسیا در گزارش تازه خود در مورد بررسی اقتصاد کلان اطلاع داده است که تورم در قرقیزستان در ژوئن 2022 از 14 % در ماه قبل به 13.1 % کاهش یافت.

 به گفته تحلیلگران این بانک، کاهش نرخ تورم سالانه در ماه ژوئن تا حدودی به دلیل تأثیر یک عامل آماری است. یک سال قبل، افزایش قیمت مواد غذایی به بالاترین حد خود نزدیک شد.

 رشد شاخص قیمت مصرف کننده با توجه به اصلاحات فصلی به 1.7 % رسیده از 0.7% در می 2022 فراتر رفت. خطرات ناشی از فشار خارجی قیمت نیز به دلیل اعمال سهمیه برای صادرات گندم و آرد از قلمرو قزاقستان (که یک تامین کننده کلیدی در بازار قرقیزستان محسوب می‌شود) از ژوئیه تا اکتبر افزایش یافته است. با توجه به اینکه سهم محصولات نانوایی و غلات در سبد مصرفی جمهوری قرقیزستان 15 % است، می‌توان فرض کرد که تورم در ماه‌های پاییز و زمستان سال 2022 شتاب بیشتری خواهد گرفت.

از قیمت های بالای جهانی انرژی و اختلال در زنجیره تامین جهانی نیز می‌تواند منجر به فشار صعودی اضافی گردد.

به گفته تحلیلگران بانک توسعه اورآسیا، انتظار می رود تورم در قرقیزستان تا پایان سال 2022 به 15.3 درصد برسد.

 

قرقیزستان برای پرداخت بی سابقه بدهی عمومی آماده می‌شود

هشت سال آینده امتحانی جدی برای بودجه قرقیزستان خواهد بود، زیرا این دوران به مرحله اوج بازپرداخت بدهی خارجی کشور مصادف خواهد آمد. قرقیزستان در این دوره سالانه بیش از 400 میلیون دلار باید پرداخت کند. برای یک کشور با بودجه حدود 2 میلیارد دلار، این بار نسبتاً سنگینی است. آیا بیشکک می‌تواند بدهی‌های خود را به موقع پرداخت کند؟

بدهی دولتی قرقیزستان امروز به 5.2 میلیارد دلار رسید که 4.3 میلیارد آن وام های خارجی بوده و بقیه را کابینه بدهکار اوراق بهادار دولتی است که فقط توسط موسسات مالی داخلی خریداری می‌شود.

وزارت دارایی در سه سال گذشته حدود 30 میلیارد صوم برای پرداخت بدهی‌های دولتی هزینه می‌کند که بیش از 15 % هزینه‌های بودجه کشور است. اما در سال های آینده باید 35 تا 40 میلیارد صوم در این زمینه هزینه شود. در صورت افزایش نرخ دلار، این مقدار می‌تواند حتی بیشتر شود، زیرا تمام اعتبارات خارجی را قرقیزستان به صورت ارز خارجی بازمی‌گرداند.

بازپرداخت بدهی‌ها برای بودجه قرقیزستان بار سنگینی خواهد بود که حجم آن برابر با هزینه‌ها در زمینه آموزش و چندین برابر با زمینه بهداشت می‌باشد. با این حال،  مقامات امیدوارند درآمد بودجه افزایش داشته باشد. بر اساس محاسبات هیئت دولت اصلاحات مالیاتی، کاهش فساد در گمرکات، توسعه سپرده‌ها باید سالانه 100 میلیارد بودجه کشور را افزایش دهد.

پیش بینی کاهش سرعت تولید طلا در نیمه دوم سال به گزارش بانک توسعه اورآسیا

  بنا به گزارش بانک توسعه اورآسیا، تولید طلا همچنان نقطه رشد اقتصادی در قرقیزستان به شمار می آید، اما سرعت آن در نیمه دوم سال کاهش می یابد

 در گزارش بانک توسعه اوراسیا آمده است، اقتصاد جمهوری قرقیزستان در ژانویه تا ژوئیه 2022 به میزان 7.7 % افزایش یافت.

به گفته تحلیلگران این باک، تولید طلا همچنان نقطه رشد در قرقیزستان است. سرعت بالای تولید فلز گرانبها در قرقیزستان تا حد زیادی به دلیل پایین بودن پایه سال 2021 است.

 در گزارش بانک آمده است: بدون در نظر گرفتن شرکت ها برای توسعه معدن کومتور، تولید ناخالص داخلی 4.7٪ افزایش یافت. افزایش نرخ تولید در بخش کشاورزی (+8.4 %) نیز تا حدی نتیجه عملکرد پایین سال قبل است (در ژانویه تا ژوئیه 2021، تولید در بخش کشاورزی 3.2 % کاهش یافته است).

 گردش مالی تجارت عمده و خرده فروشی کمی‌کاهش یافته است. حجم سرمایه گذاری‌ها نزدیک به سال قبل باقی مانده و مقیاس کاهش صادرات گسترش یافت.   

 تحلیلگران بانک توسعه اورآسیا، به دلیل تولید ناهموار طلا در طول سال و کاهش رشد اقتصاد جهانی، انتظار کاهش رشد تولید ناخالص داخلی را در نیمه دوم سال  دارند.


امضای قانون "در مورد بانک ها و فعالیت های بانکی" و قانون" در مورد بانک ملی" توسط رئیس جمهور قرقیزستان

 صدیر جپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان قانون "در مورد بانک ها و فعالیت های بانکی" را که قبل از این در 30 ژوئن 2022 به تصویب پارلمان این کشور رسیده بود امضا کرد.

 هدف این قانون اجرای برخی از مواد قانون اساسی جمهوری قرقیزستان و همچنین هماهنگ سازی و منظم (سیستماتیک) کردن هنجار های حقوقی در زمینه بانکداری، رفع تناقضات و پر کردن خلاءهای موجود در قوانین بانکی است.

 این قانون مسائل مربوط به فعالیت های بانکی، روش ایجاد، تجدید ساختار، انحلال بانک ها و همچنین نحوه رسیدگی به اطلاعاتی که محرمانه بانکی است را تنظیم می‌کند.

  این قانون همچنین چارچوب قانونی برای انجام نظارت بانکی، حسابرسی، توانبخشی مالی بانک و اقدامات اعمال نفوذ بر بانک ها را تعریف می‌کند.

 همزمان، صادر جپاروف قانون "در مورد بانک ملی جمهوری قرقیزستان" را امضا کرد.

 این قانون اصلی، وضعیت قانونی، هدف و وظایف اصلی، روش سازماندهی فعالیت ها، وظایف و اختیارات بانک ملی جمهوری قرقیزستان را تعیین می‌کند.

 قانون از جمله موارد زیر را مقرر می دارد:

- افزایش سرمایه مجاز بانک ملی جمهوری قرقیزستان به هزینه ذخایر مورد نیاز بانک ملی.

- امکان اعطای اعتبارات/وام توسط بانک ملی به شرکت های تابعه و وابسته بانک ملی.

- در راستای اجرای مقررات قانون اساسی جمهوری قرقیزستان، مشخص کردن مقررات مربوط به استقلال عملکردی، سازمانی و مالی بانک ملی.

بدهی قرقیزستان به 5.2 میلیارد دلار رسید

به گزارش وزارت دارایی قرقیزستان بر اساس اطلاعات رسمی در ماه ژوئن سال 2022 میلادی بدهی دولتی قرقیزستان (بدهی خارجی و داخلی) 5 میلیارد 224.4 میلیون دلار رسیده است.

  از جمله 4 میلیارد 190.7 میلیون دلار بدهی خارجی و 1 میلیارد 33.6 میلیون دلار بدهی داخلی کشور می‌باشد.

 در نتیجه ماه ژوئن بدهی دولتی کشور 58.19 درصد تولید ناخالص داخلی قرقیزستان را تشکیل داده است.

قرقیزستان از همه بیشتر به وام های دوجانبه یعنی 2 میلیارد 206 میلیون دلار (52.7 درصد بدهی خارجی کشور) بدهکار (مدیون) است. از آن 43.1 درصد بدهی به بانک صادراتی و وارداتی چین است که در نیمه اول سال 2022 میلادی 1 میلیارد 80.7 میلیون دلار را تشکیل داده بود. همچنین 46.1 درصد بدهی خارجی (1 میلیارد 932.8 میلیون دلار) بدهی‌های چندجانبه کشور می‌باشد.

در اواخر ماه آوریل سال 2022 میلادی حجم بدهی دولتی کشور 5 میلیارد 92 میلیون دلار را تشکیل می داد از جمله بدهی داخلی 901 میلیون دلار (17.69 درصد) و بدهی خارجی 4 میلیارد 191 میلیون دلار (82.31 درصد).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما