معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۸

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول شهریور ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

کاهش ۵۰ درصدی تولید عسل در قندوز

امان الله حسن؛ رییس کشاورزی و آبیاری قندوز گفت: در سال جاری ۳۵ تن عسل در قندوز تولید شده که نسبت به سال جاری کاهش ۵۰ درصدی را نشان می دهد. به گفته او، شرایط نامساعد اقلیمی، کاهش بارندگی و کمبود گل ها سبب کاهش تولیدات عسل در سال جاری شده در حالی که سال گذشته ۶۰ تن عسل در قندوز تولید شده بود. رییس کشاورزی قندوز افزود که ۵۰۰ مزرعه تولیدی و ۹۹۰۰ خانواده در قندوز به تولید عسل اشتغال دارند که بیشتر در بخشداری‌های چهاردره، خان آباد و امام صاحب فعالند. قندوز از استانهای مهم تولیدکننده عسل در کشور است که عسل آن به استانها و کشورهای همسایه صادر می‌شود. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/257357/کاهش-۵۰-درصدی-تولید-عسل-قندوز

 توقف کار پروژه "کاسا یک‌هزار" در افغانستان

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کار عملی پروژه کاسا یک‌هزار به دلیل اوضاع نابسامان در افغانستان متوقف شده است، اما کار عملی این پروژه در کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان جریان دارد. فیض علی سمیوف، رییس اداره پروژه کاسا در تاجیکستان به رویترز گفته است: «ما امیدواریم با جناح افغانستان ارتباط برقرار شده و زمینه اجرای این پروژه فراهم شود» عبداللطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد، در این باره گفت: «در حال حاضر امنیت برای اجرایی کردن این پروژه در افغانستان تامین است و هر نوع اظهار نظر درباره آشفتگی اوضاع افغانستان به دور از حقیقت است.» کاسا یک‌هزار، برق قرقیزستان و تاجیکستان را از طریق افغانستان با طول ۱۲۵۰ کیلومتر به پاکستان انتقال می‌دهد. پاکستان هزار مگاوات برق و افغانستان 300 مگاوات برق از این پروژه به دست می‌آورند. افزون بر این، افغانستان سالانه پنجاه میلیون دلار هزینه انتقال برق دریافت می‌کند. این پروژه 2/1 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد که از سوی کشورهای غربی پشتیبانی می‌شد. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/index.php/fa/afghanistan-179486

 افزایش ۴۰ درصدی محصولات انگور فاریاب

عزت الله نورانی؛ رییس کشاورزی و آبیاری فاریاب، امروز دوشنبه ۳۱ مرداد گفت: محصولات انگور امسال با وجود خشکسالی نه تنها کاهش نیافته؛ بلکه افزایش ۴۰ درصدی را نشان می دهد. حدود ۱۵ هزار و ۵۴۵ هکتار باغ انگور در فاریاب وجود دارد که از آن بیش از ۷۰ هزار تن انگور به دست خواهد آمد. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/153557/

 توقف فعالیت ۷ کارخانه تولید کود شیمیایی تقلبی در بلخ

ذبیح الله نورانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ بلخ، ۲ شهریور گفت: نیروهای استخبارات استان بلخ در یک هفته اخیر توانسته‌اند 7 کارخانه تولیدی کود شیمیایی بی کیفیت و جعلی را شناسایی و ۹ نفر از مالکان آن را بازداشت کنند. به گفته نورانی در جریان بازداشت این افراد ۵۰۰۰ کیسه کود شیمیایی بی کفیت و تقلبی را که از خاک، گچ و سولفور ساخته شده ضبط کرده‌اند. این کارخانه‌ها در بخشداری‌های دهدادی، بلخ و ناحیه نهم شهر مزار شریف فعالیت داشتند که کود شیمیایی بی کیفیت را با مارک جعلی شرکت آرمان در سراسر بلخ، استانهای همجوار و جنوبی می‌فروختند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/257545/۷-کارخانه-تولید-کود-شیمیایی-تقلبی-بلخ-بسته

 افغانستان نخستین خریدار برق تاجیکستان 

تاجیکستان در ماه‌های ژانویه – ژوئیه سال جاری به مبلغ بیش از 64.5 میلیون دلار به خارج برق صادر کرده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 17.2 درصد بیشتر است. مصرف‌کننده اصلی برق تاجیکستان افغانستان است و ازبکستان نیز با حجم نسبتا کمتری برق تاجیکی را خریداری می‌کند. بر اساس قردادهای امضا شده افغانستان برای هر کیلووات ساعت برق تاجیکستان 4.67 سنت و ازبکستان 2 سنت پرداخت می‌کند. تعرفه پایین برای ازبکستان به این دلیل است که تاجیکستان نیز به نوبه خود گاز طبیعی این کشور را با قیمت کاهش یافته دریافت می‌کند. پیش از این، در آغاز ماه جاری، مدیریت شرکت «برق تاجیک» گزارش داده بود که موارد تعلیق برق به دلیل مشکلات در شبکه‌های برق افغانستان در سال جاری نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.  (رادیو دری)

https://parstoday.com/tajiki/news/tajikistan-i92166-افزایش_صادرات_برق_تاجیکستان_افغانستان_نخستین_خریدار

 انتقال 43 هزار تُن بار از طریق خط آهن شمال در یک هفتۀ اخیر

ادارۀ خط آهن افغانستان می‌گوید که در یک هفتۀ گذشته بیش از 43 هزار تُن صادرات و واردات از طریق خطوط آهن افغانستان صورت گرفته است. این اداره با انتشار خبرنامه‌ای گفته است 22 هزار و 736 تُن از طریق خط آهن حیرتان، 5 هزار 682 تُن از طریق خط آهن آقینه و 10 هزار و 920 تُن از طریق خط آهن تورغندی که در مجموع 39 هزار و 338 تُن شامل مواد نفتی، غیر نفتی و دیگر مواد می‌شود، وارد افغانستان شده است. در این مدت 4 هزار 46 تُن صادرات به خارج از کشور که بخش بزرگ آن‌را میوۀ خشک و کشمش تشکیل می‌دهد نیز از طریق خطوط آهن صورت گرفته است. در یک‌سال گذشته، 3 میلیون و 456 هزار و 842 تُن انتقالات از طریق خطوط آهن کشور انجام شده است. 268 هزار 299 متریک تُن صادرات و 276 هزار و 995 تُن واردات صورت گرفته و در مجموع 2 میلیارد و 581 میلیون و 589 هزار و 482 افغانی عواید خالص جمع‌آوری شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/257709/انتقال-43-هزار-ت-ن-بار-طریق-خط-آهن-افغانستان-یک-هفتۀ-اخیر

 وجود معادن ارزشمند و متنوع در فاریاب 

مسئولان اداره معادن و صنایع فاریاب می‌گویند که این استان با کیفیت ترین معدن طلا، بزرگ‌ترین معادن نمک، مرمر، نفت و گاز و زغال سنگ را دارد که به تازگی استخراج زغال سنگ آن آغاز شده و سایر معادن نیز به زودی فعال می‌شود. همزمان با شروع استخراج آنها هزاران نفر در این استان صاحب کار می‌شوند. امان الله شیدایی؛ رئیس معادن و صنایع فاریاب، امروز یکشنبه، ۶ شهریور گفت:  یک معدن بزرگ در روستای «بند یخک» خیبر موقعیت دارد که بزرگترین معدن زغال سنگ فاریاب است. معدن زغال سنگ «بند یخک» در ۸۳ کیلومتری شهر میمنه؛ مرکز استان فاریاب در دامنه کوه‌های تیربند ترکستان قرار دارد. « این معدن دو متر عرض، ۴۰۰ متر عمق و صدها کیلومتر طول دارد. نظر به پیش‌بینی مهندسان وزارت معادن، این معدن ادامه زغال سنگ بلخاب است که تا گردنه سبزک هرات ادامه دارد.» شیدایی گفت که سه روز پیش قراردادی با شرکت مهر خاتم الانبیا صورت گرفته و قرار است پنج هزار تن زغال سنگ که هر تن آن سه هزار افغانی در نظر گرفته شده، طی دو ماه آینده از معدن بخشداری خیبر استخراج و در برابر آن ۳۰ کیلومتر مسیر این معدن ساخته شود. فاریاب علاوه بر معدن بند یخک، یک معدن زغال سنگ دیگر نیز در بخشداری خیبر در چهل و پنج کیلومتری شهر میمنه دارد که زغال سنگ آن از کیفیت پایین‌تری برخوردار است. معدن نمک فاریاب در بخشداری اندخوی قرار دارد که معدن درجه دوم نمک سطح جهان را تشکیل داده و از صد سال بدین سو در این استان شناسایی شده است.(خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/257751/معادن-فاریاب-کیفیت-ترین-طلا-بزرگ-ترین-ذخایر-نمک-مرمر-نفت-گاز-زغال-سنگ

 افزایش ۱۰ درصدی انگور بلخ

محمد حسین عظیمی؛ مدیر امور ترویج زراعی اداره کشاورزی و آبیاری بلخ گفت: ۳۴۲۰ هکتار زمین در بلخ را باغ‌های انگور تشکیل می‌‌دهد که در سال جاری محصولات آن 7 هزار تن برآورد شده است. در حال حاضر در این استان ۱۴۵ کشمش‌خانه، ۹۰ سردخانه سیب زمینی و ۳۰۰ باب سردخانه پیاز وجود دارد و قرار است ۱۴۰ سردخانه دیگر نیز ایجاد شود. (خبرگزاری آوا)

https://www.avapress.com/fa/news/257787/محصولات-انگور-بلخ-۱۰-درصد-افزایش-یافته-است

 ساخت بازار مشترک مرزی افغانستان و ازبکستان

کار ساخت بازار مشترک مرزی افغانستان و ازبکستان برای گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور جریان دارد و این بازار قرار است تا دو ماه دیگر افتتاح شود. این بازار در ۱۲۰ جریب زمین با هزینه‌ی ۷۵ میلیون دلار از سوی ازبکستان در شهر ترمز این کشور ساخته می‌شود. الوغ‌بیگ سپی‌یووف، مسئول ساخت این بازار می‌گوید که در این بازار فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای شهروندان افغانستان فراهم خواهد شد. بازرگانان افغانستان نیز ایجاد این بازار را فرصت خوب برای سرمایه‌گذاری و افزایش داد‌وستد بازرگانی بین دو کشور می‌دانند. ذبیح‌الله نورانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان بلخ ساخت این بازار را دریچه‌ای برای رشد اقتصادی افغانستان و گسترش روابط با ازبکستان می‌خواند. تفاهم‌نامه ایجاد این بازار مشترک در زمان حکومت سابق افغانستان امضا شده بود. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/152644/کار-ساخت-بازار/

 آغاز ترانزیت زغال سنگ از مسیر شیرخان بندر قندوز به پاکستان

خیرالله صبغت، معاون گمرک شیرخان بندر استان قندوز گفت: در یک هفته اخیر زغال سنگ تاجیکستان به شکل ترانزیت از شیرخان بندر بارگیری و از مسیر بندر غلام خان به پاکستان انتقال داده می‌شود. وی تاکید کرد که از این اموال ترانزیتی مالیاتی گرفته نمی‌شود؛ اما هزینه ترانزیت نسبت به زمان نظام جمهوری پنج برابر افزایش یافته است. به گفته او، روزانه ۳۰ تا ۵۰ محموله ترانزیتی در بندر شیرخان بارگیری می‌شود که هر محموله ۳۷ تن وزن دارد. سنگ سوخت را از این بندر بارگیری می‎کنند و مستقیما به پاکستان انتقال می‌دهند. براساس توافق جدید پاکستان و افغانستان،  به زودی واردات زغال‌ سنگ از بندرهای «خرلاچی» و «غلام خان» در خیبر پشتون‌خوا نیز آغاز خواهد شد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/257849/ترانزیت-زغال-سنگ-مسیر-شیرخان-بندر-قندوز-سر-گرفته

 محصولات انگور سرپل؛ بیش از یک میلیون تن

لطف الله کمالی؛ مسئول اطلاع رسانی اداره کشاورزی استان سرپل می‌گوید: بیش از ۱۰ نوع انگور به شمول سفید، سیاه، حسینی، آله مان توری، صاحبی، کله‌ زاغک، شور قره، شکرک، شندرخانی، یاقوتی و کلک عروس در استان سرپل تولید می‌شود که در بازار به صورت تازه و خشک عرضه می‌گردد. به گفته کمالی در سال جاری از 7750 هکتار زمین یک میلیون و ۷۶۰۰ تن انگور به دست آمده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. استان سرپل دارای 443 باب کشمش خانه است که هرکدام ظرفیت نگهداری پنچ تن انگور را در 20 روز دارا می‌باشد. سالانه حدود 50000 تن انگور از سرپل به استان‌های جوزجان، فاریاب، بلخ و قندوز صادر می‌شود. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/257852/محصولات-انگور-سرپل-بیش-یک-میلیون-تن-رسیده-است

صادرات پیاز و گوجه‌ از افغانستان با پاکستان

وزارت غذای پاکستان تصمیم گرفته است تا در جریان ۲۴ ساعت آینده مجوز‌ واردات پیاز و گوجه را صادر کند. این‌ وزارت از هیأت فدرال مالیات خواسته است تا مالیات و عوارض واردات پیاز و گوجه را در سه ماه آینده لغو کند و انتظار دارد که این امر به‌طور فوری اجرا شود. این اقدامات برای تضمین عرضه کالاهای اساسی در بازار پاکستان و تثبیت قیمت‌ها انجام شده است. در پی وقوع سیلاب‌های اخیر در پاکستان، بهای مواد غذایی در این کشور افزایش یافته است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/257923/پاکستان-مجوز-واردات-پیاز-بادنجان-رومی-افغانستان-صادر-می-کند

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما