معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب در نیمه دوم مردادماه 1401 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

رئیس بانک مرکزی دومینیکن با سرمایه گذاران بین المللی ملاقات کرد

آقای هکتور والدز آلبیزو، رئیس بانک مرکزی جمهوری دومینیکن با هیاتی از بانک‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی که به دعوت موسسات مختلف دولتی و خصوصی برای تحلیل وضعیت فعلی و چشم‌انداز آینده اقتصاد دومینیکن از جمهوری دومینیکن بازدید می نمایند دیدار کرد. آقای والدز آلبیزو به مدیران شرکت‌های «بانک آمریکا»، «مت‌لایف»، «ولینگتون»، «فینیستر»، «آلیانز»، «پرودنشال»، «بیلی گیفورد» و «اچ‌اس‌بی‌سی» گزارشی درباره سیاست‌های اقتصاد کلان و اقدامات اتخاذ شده برای مقابله با بحران ارائه کرد. وی گفت که اقتصاد دومینیکن پس از رشد 5.8 درصدی در سال 2021، در دوره ژانویه تا ژوئن سال جاری 5.6 درصد رشد کرد. وی افزود که پویایی اقتصاد عمدتاً ناشی از بخش هایی مانند هتل ها، بارها و رستوران، بهداشت، مناطق آزاد، حمل و نقل، انبارداری و تجارت و غیره است. وی همچنین گفت که به همین دلیل نرخ بیکاری از 8.0 درصد در سه ماهه اول 2021 به 5.2 درصد در سه ماهه دوم سال 2022 کاهش یافته است. رئیس بانک مرکزی تاکید نمود که انتظار می رود تا پایان سال 2022 رشد اقتصادی حدود 5.0 تا 5.5 درصد باشد که یکی از بالاترین نرخ رشد اقتصادی در منطقه خواهد بود.

مقامات دومینیکن پیش بینی می‌کنند سال 2022 بهترین سال مناطق آزاد خواهد بود

جدیدترین مطالعه ارائه شده توسط انجمن مناطق آزاد دومینیکن (ADOZONA) همراه با وزارت صنعت، بازرگانی و شرکت های خرد کوچک و متوسط در چارچوب مراسم روز ملی مناطق آزاد نشان می‌دهد که مناطق اقتصادی فوق نقش پیشرو در روند بهبود اقتصادی و ایجاد مستقیم و غیرمستقیم اشتغال(403 هزار و 318 شغل) داشته‌اند. انتظار می رود در سال جاری کل صادرات کالاها و خدمات در مناطق آزاد به بیش از 10 میلیارد دلار برسد که با 9.3 درصد رشد تولید ناخالص داخلی و 1700 میلیون دلار سود خالص همراه خواهد بود . قرار است تا پایان سال 2022 بخش مناطق آزاد 15 برابر مبلغ سرمایه گذاری شده توسط دولت در آنها را به اقتصاد کشور باز گرداند. امروزه در این بخش محصولات نساجی، تنباکو، محصولات شیمیایی، جواهرات، محصولات پزشکی، لوازم الکتریکی، خدمات پشتیبانی کسب و کار ها (BPO)، خدمات مخابراتی، خدمات بندری و غیره حضور دارند. در پایان سال 1390 تعداد 79 «پارک منطقه آزاد» در کشور به ثبت رسیده که اکثر آنها (85 درصد) توسط بخش خصوصی یا نیمه خصوصی اداره می‌شدند. 734 شرکت در این پارک ها با مجموع سرمایه گذاری 5 میلیارد و 903 میلیون دلار آمریکا فعالیت می‌کردند که 79 درصد آن منشأ بین المللی داشتند (اکثر آنها از آمریکا هستند) سرمایه خارجی  بالغ بر 4 میلیارد و 642 میلیون دلار آمریکا است که 12 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی انجام شده در کشور است.

دبیر سازمان جهانی گردشگری رکورد ورود گردشگران به دومینیکن را تبریک گفت

آقای زوراب پولولیسکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی (WTO) به جمهوری دومینیکن به دلیل رکورد ورود بازدیدکنندگان در ماه جولای 2022 تبریک گفت. وی از طریق شبکه توییتر گفت: "به جمهوری دومینیکن تبریک می‌گویم برای این که نشان داد جهانگردی می‌تواند با چالش های بزرگی روبرو شود". وی همچنین گفت که "این به معنای درآمد بیشتر برای توسعه و ایجاد فرصت هاست". وزارت جهانگردی اعلام کرد که جمهوری دومینیکن در ماه جولای از 735 هزار و 064 توریست استقبال نمود بطوری که ماه مذکور به ماهی با بیشترین تعداد جهانگردان در تاریخ کشور تبدیل شد.

دومینیکن بیش از 5 میلیارد دلا حواله از خارج در 7 ماهه اول سال جاری دریافت کرده است

بانک مرکزی جمهوری دومینیکن اعلام کرد که از ماه ژانویه تا جولای 2022 حواله‌های دریافتی از خارج در این کشور به رقم 5 میلیارد و 669 میلیون و 700 هزار دلار آمریکا رسید.  مقدار مزبور 1میلیارد و 572 میلیون دلار بیشتر از  هفت ماهه اول سال 2019 است. مهمترین کشور های صادر کننده حواله نیز ایالات متحده و اسپانیا هستند.

دولت 844 میلیون دلار وام برای بخش صنعت برق درخواست کرد

تا به امروز قوه مجریه حداقل چهار وام به مبلغ کل 844 میلیون دلار آمریکا با سازمان‌های بین المللی برای مقابله با مشکلات مربوط به بخش برق کشور امضا کرده است. در بحبوحه انتقادات و جنجال‌های مختلف، قوه مجریه اخیراً وامی‌به مبلغ 400 میلیون دلار به کنگره ملی ارسال کرده و در رابطه با دو مورد دیگر نیز منتظر پاسخ است، در حالی که وام چهارم در کنگره ملی تصویب شده است. وام تصویب شده (155 میلیون دلار آمریکا) برای اجرای برنامه "توسعه شبکه و کاهش تلفات برق" استفاده خواهد شد.

بازرگانان ادعا می‌کنند که هزینه‌های آنها از 15٪ به 25٪ افزایش یافته است

بازرگانان دومینیکن طی جلسه ای برای تقویت روابط میان شورای ملی ترویج و حمایت از شرکت های خرد، کوچک و متوسط (Promipyme) و بازرگانان شهرداری سانتو دومینگو ، شکایات خود را در مورد افزایش هزینه‌های عملیات ابراز نمودند. آقای ریکاردو روزاریو، رئیس گروه بازرگانان کوچک گفت که : «در حال حاضر ما بر روی ایجاد سیستم خرید مشترک کار می‌کنیم جهت حمایت از «برنامه قیمت منصفانه» که با شورای مزبور و دولت امضا کرده‌ایم. هزینه‌های عملیاتی خرده فروشی‌ها از 15 درصد در سال 2021 به 23 درصد رسیده است.

جامائیکا

شرکت «CFF» به دنبال خریدار برای محصول کاهش دهنده شکر است

شرکت « Caribbean Flavors & Fragrances Limited» (CFF) در تلاش است تا بازارهای جدید برای محصول کم شکر "Flavor Fit" خود را به دست بیاورد و در این راستا در حال مذاکره با مشتری در باربادوس است. شرکت مذکور برای اولین بار محصول فوق را در سال 2018 معرفی کرد . بر اساس دستورالعملهای دولت جامائیکا که تولیدکنندگان وادار به کاهش محتوای شکر موجود در نوشیدنی‌هایی که در جامائیکا می فروشند می‌کند و در غیر این صورت با مالیات های سنگین تر مواجه می‌شوند. 

شرکت «جی پی فارمز» موز رسیده را به ترینیداد و توباگو می فروشد

شرکت «جی پی فارمز» بزرگترین تولیدکننده و تجارت موز جامائیکا مشتری خود را در ترینیداد و توباگو به دست آورده است و بدین ترتیب به توقف در صادرات میوه به آن کشور پایان می دهد. محموله‌ها از ماه گذشته از سر گرفته شده و از آن زمان جی پی فارمز بیش از 19000 کیلوگرم میوه را به کشور مزبور عرضه کرد. پیش بینی می‌شود این رقم در ماه جاری دو برابر و سپس در ماه‌های آینده چهار برابر شود. شرکت جی پی فارمز ابتدای هر هفته یک کانتینر موز ارسال خواهد کرد. بازارهای این شرکت در خارج از جامائیکا شامل ایالات متحده، کانادا، جزایر کیمن، انگلستان و اکنون ترینیداد و توباگو می‌شود.

شرکت جامائیکایی تولید و توزیع کننده مواد غذایی (Seprod Limited) درآمد خود را افزایش داد

درآمد شرکت تولید و توزیع کننده مواد غذایی (Seprod Limited) در شش ماه اول سال 40 درصد رشد کرده است. در مجموع در این دوره درآمدهای این شرکت به رقم  28 میلیارد دلار جامایکایی (184 میلیون دلار آمریکایی) رسید، در حالی که سود آن به 1.6 میلیارد دلار جامائیکایی-بیش از 10 میلیون و 500 هزار دلار آمریکایی (31 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل) افزایش یافت. درصد سود خالص کمتر از درصد درآمد است زیرا شرکت به جای انتقال رقم افزایش هزینه‌ها به دوش مصرف کنندگان از افزایش قیمت ها خودداری نموده است . تخمین زده می‌شود درآمد « Seprod Limited » به طور متوسط حدود 290 میلیون دلار در سال است.

تعداد بیشتری از  جوانان در بخش کشاورزی در جامائیکا  مشغول به کار هستند

آقای دکتر رونالد بلیک، مدیر اجرایی باشگاه‌های «Jamaica H-4 Clubs» (سازمانی که جوانان را برای فعالیت در زمینه کشاورزی بسیج  و تربیت می‌کند) گفت که جامائیکایی‌ها- به ویژه جوانان-کشاورزی را به عنوان یک حرفه پرسود پذیرفته اند. وی همچنین گفت جامائیکا با میانگین سنی 48.7 سال یکی از جوان ترین جمعیت کشاورز در جهان را داراست. امسال، 1000 جوان جامائیکایی از برنامه توانمندسازی اقتصادی جوانان روستایی (RYEEP)، که ابتکار آموزش تجاری باشگاه‌های مزبور است، بهره‌مند خواهند شد.

جامائیکا باید استراتژی جهانگردی خود را تغییر دهد

وزارت جهانگردی جامائیکا اعلام کرد  که در سال 2021 حدود 1.54 میلیون بازدید کننده وارد جامائیکا شدندکه عمدتاً توریست های آمریکایی (1،278،679 نفر جهانگرد) بودند. با این حال حتی رسیدن به ارقام سال 2019 (بیش از 4 میلیون جهانگرد) کافی نیست. امروزه، جهانگردی از چند بخش خاص تشکیل شده است: تعطیلات، لوکس، سلامتی، بازی/کنوانسیون، آل (all)، فرهنگ، سفرهای دریایی، بازنشستگی، پزشکی، و اکنون Airbnb  است. جامائیکا تا کنون بر جهانگردی تعطیلات و آل متمرکز شده است، اما این استراتژی باید تغییر کند و همچنین جهانگردی برای بازنشستگان، درمان‌های پزشکی و بازی‌های کازینو و قمارخانه‌ها را توسعه دهد.

هائیتی

تاکید اقتصاددان معتبر بر عدم علاقه بخش خصوصی به روند بهبود اقتصادی مناطق جنوبی‌هائیتی

آقای کسنر فارل، اقتصاددان معتبر هائیتی گفت که عدم علاقه بخش خصوصی به روند بهبود اقتصادی بخش های آسیب دیده در زلزله 14 آگوست 2021 معلوم است. وی در این راستا گفت که «پس از 14 آگوست 2021، برنامه توسعه سازمان ملل متحد جلسه مهمی را در شهرهای ژرمی، لس کایس و میراگوئن به ترتیب برگزار کرد تا اطلاعات بیشتری را برای بهبود اقتصادی منطقه جمع آوری کند. اما بخش خصوصی غایب بود.» آقای کسنر فارل افزود که به دلیل کمبود ابزار برای اجرای ابتکارات است که برنامه سازمان ملل متحد شکست خورده است.

گرانادا

نخست وزیر گرانادا از کار پزشکان کوبایی در این کشور قدردانی کرد

دیکن میچل، نخست وزیر گرانادا، از کار پزشکان کوبایی در کشورش، در جریان برگزاری اولین نشست منطقه ای سران دولت های حوزه کارائیب، قدردانی کرد. در دیدار با نخست وزیر کوبا، مانوئل ماررو، همتای گرانادایی وی بر حفظ همکاری در مسائل بهداشتی و تقویت روابط دیپلماتیک، پیوندهای تجاری و سایر زمینه‌های مورد علاقه تأکید نمود. میچل به کوبا به دلیل تولید واکسن‌های خود برای مبارزه با کووید-19 تبریک گفت، که به نظر او «قدرت و درخشش مردم کوبا» را نشان می دهد.

بلیز

پس از آتش سوزی در مخازن ذخیره سوخت منطقه ماتانزاس ، مؤسسه بلیزیایی به کوبا کمک مالی ارائه داد

یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد مؤسسه بلیزیایی بنیاد حمایت از قربانیان سوختگی برادلی، کمکی را برای قربانیان آتش سوزی در اوایل ماه جاری در شهر ماتانزاس به کوبا ارسال کرده است. این کمک ها توسط دکترهای بلیزیایی خالد جو و بیلی جو که فارغ التحصیل جراح اورتوپدی در کوبا بودند توزیع شد. این تدارکات شامل کمک های مالی است که همراه با نشانه‌های همبستگی مردم و دولت بلیز است که به بیمارستان‌های ماتانزاس که از مجروحان آتش سوزی مراقبت می‌کنند، تحویل می‌گردد.

برگزاری نشست سران دولت عضو جامعه کارائیب CARICOM  در باهاما

اولین نشست منطقه ای سران دولت های جامعه کارائیب (CARICOM) در شهر ناسائو پایتخت باهاما برگزار گردید . این نشست سه روزه برای آماده سازی کنفرانس آتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP27) که قرار است از 7 تا 18 نوامبر در شرم الشیخ مصر برگزار شود، تشکیل می‌گردد. COP27 به پیشرفت در اجرای توافقنامه پاریس و از زمان COP26 که در اواخر سال 2021 در گلاسکو برگزار شد، می‌پردازد. کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا  (UNFCCC) دارای 197 کشور عضو است و پیشروی توافقنامه پاریس در سال 2015 در مورد تغییرات آب و هوایی است. هدف اصلی توافق پاریس حفظ میانگین افزایش دمای جهانی در این قرن به زیر 2 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن و ترویج تلاش های مهمتر برای محدود کردن بیشتر آن به 1.5 درجه سانتیگراد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما