معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۴

تعهد و آمادگی نروژ جهت تامین گاز بیشتر برای اروپا

با تصمیم کشورهای اروپایی برای کاهش اتکا به گاز وارداتی از روسیه به میزان 15 درصد از اول ماه آگوست ، دولت نروژ به سرعت اعلام کرد که از ‏تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف گاز حمایت و تمام توان خود برای افزایش صادرات گاز به کشورهای اروپایی را به کار خواهد ‏بست. با این حال مقامات این کشور تصریح نموده اند که به رغم تلاش حداکثری خود در این خصوص نمی‌توانند فقدان گاز روسیه را به طور کامل جبران نمایند.

پایگاه خبری اخبار انگلیسی نروژ می نویسد:

پس از تصمیم کشورهای اروپایی برای کاهش اتکا به گاز وارداتی از روسیه، دولت نروژ به سرعت اعلام کرد که از تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا  برای کاهش مصرف گاز به میزان 15 درصد از اول ماه آگوست حمایت خواهد کرد.

یک مقام آگاه در وزارت خارجه در این ارتباط گفت: نروژ از کار اتحادیه اروپا برای مستقل کردن خود از واردات انرژی از روسیه حمایت قاطع می‌کند. وی افزود که نروژ با اتحادیه اروپا برای "تقویت همکاری‌ها  برای اطمینان از دسترسی کشورهای اروپایی به منابع گازی بیشتری برای دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت" توافق کرده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا طرحی را تصویب کرد که شامل کاهش داوطلبانه مصرف گاز توسط اعضای اتحادیه اروپا به میزان 15 درصد می‌شد. این کاهش، که به حدود 45 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی بالغ   می‌گردد، به دلیل نگرانی‌های کاملا قابل توجه در اتحادیه اروپا در مورد عرضه انرژی در زمستان امسال و اینکه ممکن است تمام عرضه گاز از طرف روسیه قطع شود، ایجاد شده است.

به طور سنتی روسیه بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا بوده است و نروژ دومین تامین کننده گاز طبیعی است که سالانه تا 120 میلیارد متر مکعب گاز به قاره اروپا ارسال می‌کند که در حدود 22 درصد از کل گاز وارداتی این قاره به شمار می رود. نروژ اکنون انگیزه دارد تا تولید خود را افزایش دهد تا به دلیل از دست دادن گاز روسیه که به حدود 150 میلیارد متر مکعب کاهش یافته  است، به کشورهای اروپایی برای تامین انرژی خود کمک کند. بدیهی است که نروژ نیز از قیمت های بی سابقه گاز سود زیادی می‌برد، اما همچنین هشدار می دهد که محدودیت هایی برای تولید گاز طبیعی در نروژ وجود دارد.

اکنون تمام گاز نیروگاه گاز "ملیکویا"  وابسته به شرکت نفت دولتی اکینور که به تازگی راه اندازی شده است -و به میدان اشنویت در شمال نروژ متصل است- به شکل LNG به اروپا (همراه با گاز سایر میادین فراساحلی) ارسال خواهد شد. به گفته این پایگاه خبری با توجه به این که قیمت‌ها  در اروپا کاملا بالا است، بنابراین شرکت اکینور هم به سود قابل توجهی از صادرات گاز دست خواهد یافت. با این حال مقامات دولت نروژ  تصریح نموده اند که اگر چه "دوستان آنها در اروپا" می‌توانند به دریافت حداکثری گاز از نروژ تکیه کنند و  میادین نفت و گاز نروژ تولید خود را افزایش خواهند داد، اما در هر حال نروژ  نمی‌تواند به طور کامل فقدان گاز روسیه را جبران کند.این پایگاه خبری در ادامه می نویسد:  به این ترتیب با توجه به آن که  نروژ نمی‌تواند به تنهایی و به طور کامل از دست دادن گاز روسیه که  تاکنون سهمی‌بیش از 40 درصدی در تامین گاز اروپا داشته است را جبران کند، کاهش مصرف گاز در اروپا کاملا ضروری است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما