معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

صادرات بخش های صنفی منطقه اژه ترکیه

صادرات منطقه اژه ترکیه در 7 ماه نخست سال جاری میلادی با 20 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از 8 میلیارد و 855 میلیون دلار به 10 میلیارد و 655 میلیون دلار رسیده است.

صادرات منطقه اژه در یک سال گذشته روندی صعودی داشته از 14 میلیارد و 819 میلیون دلار به 18 میلیارد و 76 میلیون دلار افزایش یافت. بخش های صنعتی این منطقه در جولای سال جاری میلادی 791 میلیون دلار صادرات داشتند. اتحادیه صادرکنندگان دریای اژه که پیشرو ترکیه در صادرات محصولات کشاورزی است، صادرات محصولات کشاورزی خود را در ماه جولای با 22 درصد افزایش از 414 میلیون دلار به 504 میلیون دلار رساند. بخش معدن با 11 درصد افزایش 87 میلیون دلار صادرات داشته است.

یکی از دیگر از بخشهای صادراتی منطقه اژه که در پویایی اقتصاد این منطقه نقش برجسته‌ای دارد بخش فلزات آهنی و غیر آهنی است. صادرات این بخش از این منطقه در ماه جولای سال جاری میلادی 167 میلیون و 190 هزار دلار شد و در لیست 12 حوزه صنفی برتر صادر کننده در کشور جای گرفت.

کلان شهر ازمیر به عنوان مهمترین شهر منطقه اژه صادرات خود را به 1 میلیارد و 245 میلیون دلار رساند که از این میزان 172 میلیون دلار از منطقه آزاد اژه و منطقه آزاد ازمیر انجام شده است.

صادرکنندگان غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌های روغنی منطقه اژه توانستند در ماه جولای سال جاری میلادی صادرات خود را با 125 درصد افزایش از 48 میلیون دلار به 108.7 میلیون دلار برسانند. این در حالیست که صادرات این بخش در سال گذشته میلادی 933 میلیون دلار بود.

شیلات و فرآورده‌های دامی دریای اژه صادرات خود را در یک دوره یک ساله با 29 درصد افزایش از یک میلیارد و 160 میلیون دلار به یک میلیارد و 500 میلیون دلار رساند. این بخش موفق شد از آستانه صادرات سالانه 1.5 میلیارد دلاری در میان 7 بخش کشاورزی در منطقه عبور کند.

انجمن صادرکنندگان پوشاک و پوشاک آماده اژه که 90 درصد صادرات خود را به بازار اتحادیه اروپا انجام می دهد، صادرات خود را از 118 میلیون دلار به 122 میلیون دلار رساند.

بخش مواد معدنی منطقه اژه در دستیابی به بازارهای بین‌المللی توانست صادرات خود را به 87 میلیون دلار برساند.

در ماه جولای سال جاری میلادی صادرات میوه و سبزیجات تازه از این منطقه 85 میلیون دلار شد.

صادرات بخش های صنفی مبلمان، کاغذ، محصولات جنگلی و تنباکو به بازارهای جهانی روندی افزایشی داشته و  با 15 درصد افزایش از 53 میلیون دلار به 61 میلیون دلار رسید. اتحادیه صادرکنندگان تنباکوی اژه با 13 درصد افزایش، صادرات خود را از 49 میلیون دلار به 55.5 میلیون دلار افزایش داده است.

منطقه دریای اژه همچون دیگر بخشهای صنفی، در ماه جولای سال جاری میلادی توانست صادرات میوه‌های خشک خود را به 42 میلیون دلار برساند. صنعت نساجی و مواد اولیه این منطقه نیز صادرات خود را 12 درصد افزایش داد و به 25 میلیون دلار رساند.

درآمد حاصل از صادرات زیتون و روغن زیتون دریای اژه 17.7 میلیون دلار و صادرات چرم و فرآورده‌های چرمی 15.6 میلیون دلار بوده است منطقه اژه ضمن صادرات 2 میلیارد و 43 میلیون دلاری در جولای 2021 میلادی، صادرات خود را در همین ماه در سال جاری میلادی  با 8 درصد افزایش به 2 میلیارد و 215 میلیون دلار رساند.

این در حالی‌ست که کلانشهر ازمیر در این مدت موفق شد صادرات خود را به تنهایی به 1 میلیارد و 245 میلیون دلار به صادرات برساند که از این میزان 172 میلیون دلار از منطقه آزاد اژه صورت گرفته است.

پاندمی‌کرونا، جنگ روسیه با اوکراین تعادل اقتصادی در جهان را به هم زد و ترکیه نیز به عنوان کشوری با اقتصاد نوظهور با استفاده از حمایتهای مالی و فاینانس از بخش خصوصی توسط بانکهای صادرات و واردات (اگزیم بانک) و بانک مرکزی توانست روند صعودی صادرات خود را در حفظ زنجیره تامین بازارهای جهانی رقم بزند.

ترکیه در دستیابی به اهداف صادراتی خود تلاش می‌کند که بازارهای صادراتی خود را در جهان تنوع بخشد. در این راستا، نقش اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی صادر کننده حائز اهمیت بوده و آمار و ارقام منتشر شده از سوی این اتحادیه و انجمن‌ها نشان می‌دهد که این کشور در 7 ماه نخست سال جاری به موفقیت نسبی و مورد نظر دست یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما