معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته نخست مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش سرمایه‌گذاری در استان لباب

به‌گزارش خبرگزاری جیحون‌نیوز، در شش ماه آغازین سال 2022 در استان لباب ترکمنستان 96.5 میلیون منات سرمایه‌گذاری شده و بر این اساس، برنامه سالانه به‌اندازه 102.1 درصد محقق شده است. سرمایه‌گذاری در این استان نسبت به دوره شش‌ماهه نخست سال گذشته ۱۱.۲ درصد افزایش داشته است.

با توجه به این امر، سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه توسعه اجتماعی-اقتصادی ترکمنستان در سال‌های 2025-2019 به انجام رسید. در برخی صنایع، سرمایه‌گذاری به میزان قابل توجهی از مقدار پیش‌بینی‌شده در برنامه فراتر رفت. به عنوان مثال، 17.7 میلیون منات برای ساخت تأسیسات گازرسانی و خطوط لوله گاز هزینه شده که تقریباً 17 برابر بیش از مقدار پیش‌بینی‌شده در برنامه سالانه است. این رقم در سیستم ارتباطی معادل 4.2 میلیون منات و 2.4 برابر بیشتر از برنامه‌ریزی‌های سال 2022 است. همچنین سرمایه‌گذاری‌ در ساختمان‌های مسکونی 2 برابر برنامه سالانه بوده است.

(تاریخ انتشار خبر: 4 مرداد)

افزایش حق بیمه در استان لباب

خبرگزاری جیحون‌نیوز گزارش کرد که در استان لباب در نیمه نخست سال 2022 اندازه حق بیمه دریافتی 6 میلیون و 150.3 هزار منات بوده که 9.6 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. بخش عمده حق بیمه (59.9 درصد) در دوره گزارش مربوط به بیمه اجباری بوده است. نسبت به دوره مشابه سال 2021 حق بیمه اختیاری اموال 26.8 درصد، بیمه اختیاری افراد 8.7 درصد و بیمه اجباری 3.7 درصد افزایش داشته است.

(تاریخ انتشار خبر: 4 مرداد)

رشد سودآوری بخش ارتباطات در استان لباب

به‌گزارش خبرگزاری جیحون‌نیوز، در شش ماه نخست سال 2022 سود حاصل از فعالیت‌های اصلی شرکت‌های بخش ارتباطات در استان لباب (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) نزدیک به 64 میلیون و 769 هزار منات بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 14.2 درصد بیشتر است. بخش عمده این مبلغ (60 میلیون و 90.5 هزار منات) از خدمات شرکت‌های ارتباطات الکترونیکی تأمین شده است.

در این دوره همچنین سود حاصل از خدمات‌دهی عمومی افزایش یافت. در این مدت بیش از 42 میلیون و 796 هزار منات از ارائه خدمات به مردم دریافت شد که 16.6 درصد بیشتر از سال گذشته میلادی است.

(تاریخ انتشار خبر: 6 مرداد)

ترکمنستان از میدان «شرپلی» گاز طبیعی استخراج می‌کند

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان گزارش کرد که شرکت دولتی ترکمن‌گاز، جریان صنعتی گاز طبیعی از میدان شرپلی در استان ماری دریافت کرده است. بخش مطبوعاتی مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی اعلام کرد شرکت ترکمنستانی گازبوراولایش جریان گاز طبیعی مربوط به عمق 2330 متری را از این میدان گازی دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش، حجم استخراج از این چاه 695 هزار مترمکعب گاز طبیعی در روز است. ویژگی اصلی محصول این انبار زیرزمینی جدید، نبود سولفید هیدروژن در ترکیب آن است.

(تاریخ انتشار خبر: 7 مرداد)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما