معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم تیر 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، در هفته چهارم تیر 1401 ارزش مجموع معاملات بورس کالا و مواد خام این کشور به بیش از 39 میلیون دلار رسید. بازرگانانی از روسیه پلی‌پروپیلن پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی و بازرگانانی از کشورهای انگلیس و افغانستان و گرجستان بنزین اکو-93 شرکت ترکمن‌شیمی را خریداری کردند.

افزون بر آن، تاجرانی از کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان و ازبکستان نخ پنبه، شیشه فلوت و ریشه خشک شیرین‌بیان خریداری کردند. تجار افغانستانی و ترک نیز بیش از 757 هزار منات نخ پنبه و فرش دستباف خریداری کردند. همچنین کارآفرینان داخلی 210 هزار و 272 دلار سیمان پرتلند و بیش از 3 میلیون و 165 هزار منات قیر نفتی برای بازار داخلی خریداری کردند. در هفته مورد گزارش، 45 معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسید.

صادرات 2 میلیارد متر مکعب گاز به چین توسط یک شرکت دولتی ترکمنستان

یک شرکت زیرمجموعه کنسرن دولتی ترکمن‌گاز در شرق ترکمنستان در سه ماه نخست سال 2022 بیش از 2 میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر کرده است. به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، حجم کل تولید این شرکت در این دوره سه‌ماهه 3.183 میلیارد متر مکعب و حجم تولید میعانات گازی 14 هزار تن بوده است. این شرکت در سال گذشته 12.4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کرده است.

برنامه‌ریزی یک شرکت ترکمنی برای صادرات الیاف بازالت

به گزارش روزنامه ریسگال، یک شرکت ترکمنستانی قصد دارد الیاف بازالت را که در صنعت ساخت‌وساز به کار می‌رود صادر کند. گفتنی است این محصول از راه ذوب سنگ بازالت در کوره ذوب سنگ تولید می‌شود. از الیاف بازالت که عایق صوت و حرارت است، در صنعت ساختمان (ساخت دیوار و سقف ساختمان‌های مسکونی) استفاده می‌شود.

سرمایه‌گذاری 323 میلیون یورویی بانک اروپایی بازسازی و توسعه در ترکمنستان

نشریه اینترنتی ترند گزارش کرد بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) از مجموعه‌ای از پروژه‌های اجرایی خود در ترکمنستان رونمایی کرده است. این بانک در کل دوره فعالیت خود در ترکمنستان بیش از 323 میلیون یورو در 88 پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

بر اساس اطلاعات منتهی به ابتدای آوریل 2022 بانک اروپایی بازسازی و توسعه هم‌اکنون در ترکمنستان 32 پروژه به ارزش 49 میلیون یورو در دست اجرا دارد که ماهیت بیشتر آن‌ها سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پایدار است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما