معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳۳

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

- استاندار استانبول طی مطلبی در توئیتر اعلام کرد که طی شش ماه نخست سال‌جاری استانبول میزبان 6 میلیون و 755 هزار و 300 گردشگر خارجی بوده است. وی همچنین گفت: تعداد گردشگران خارجی که در ماه ژوئن به استانبول؛ مرکز فرهنگ، تاریخ و گردشگری آمده‌اند، یک میلیون و 470 هزار و 586 نفر بوده است. وی تاکید کرد که مشتاقانه منتظر همه گردشگران در استانبول هستند.

- سفارت ترکیه در تهران با انتشار پیامی در توئیتر از فرود دو فروند هواپیمای باری حامل 34 تن کمک‌های انسانی ترکیه به آسیب‌دیدگان سیل در مناطق مختلف ایران در تهران خبر داد. در این پیام توئیتری آمده است: کمک‌های ارسالی توسط مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه با دستور رئیس جمهور (اردوغان) به تهران رسید. با مردم کشور دوست و برادر، ایران به دلیل فاجعه سیل ابراز همدردی می‌کنیم.گفتنی است مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» عصر دیروز از ارسال نخستین محموله کمک‌های انسانی، ابزار و تجهیزات فنی برای سیل‌زدگان در ایران خبر داد. وزارت امور خارجه ترکیه پیشتر با صدور پیامی، جان باختن شماری از شهروندان ایرانی در سیل‌های اخیر را تسلیت گفته است.

- سندیکای کارگری ترکیه اعلام کرد که خط فقر، دریک خانواده 4 نفره در ترکیه به 22279 لیر ترک و خط گرسنگی نیز به 6840 لیر ترک رسیده است. این سندیکا افزود که هزینه‌های مواد غذایی دریک سال اخیر 128 درصد افزایش داشته است.

- شرکت هوایی ترکیش کارگو، در ژوئن سال جاری میلادی در میان 20 شرکت هوایی باربری جهان در رتبه چهارم قرار گرفت.

- کسری تجارت خارجی ترکیه در ژوئن سال جاری میلادی 8 میلیارد و 167 میلیون دلار شد. این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 184/5 درصد افزایش داشته است.

 - 17 کشور جهان از جمله ترکیه، سرمایه گذاری در بخش فروش خودروهای برقی را افزایش داده اند. بیشترین افزایش سرمایه گذاری در این بخش از سوی کشورهای چین، آمریکا، ژاپن ، آلمان و فرانسه و هند می‌باشد.

- میزان دریافت وامهای تجاری ازسوی بخشهای خصوصی ازبانکهای ترکیه در نیم سال نخست سال جاری میلادی 10 برابر شد و به 816 میلیارد لیر ترک رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما