معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

ذخایر ارزی و حجم وامهای سیستم بانکی ترکیه

آمار هفتگی و میزان اندوخته بانک مرکزی ترکیه در گزارشی از سوی این بانک اعلام شد. بر اساس این گزارش، ذخایر ناخالص ارزی بانک مرکزی با 7 میلیارد و 597 میلیون دلار کاهش به 60 میلیارد و 815 میلیون دلار رسید. ذخایر ناخالص ارزی در هفته 15 الی 21 می 2023 میلادی در سطح 68 میلیارد و 412 میلیون دلار بود.

عملکرد شرکت های کوچک و متوسط(MSMEs) کنیا در قبال طرح وام های دولتی

تاجران در شرکت های کوچک (MSMEs) از مشارکت در طرح وام های دولتی اجتناب می‌کنند که اغلب به دلیل عدم تعریف مشخص از این گونه موسسات در قوانین و تاثیر آن بر بهره مندی آنها از دریافت وام های بانکی مشمول مقررات مالیاتی می‌باشد.

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم اسفندماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت مطالبات غیر جاری سیستم بانکی ترکیه در سال 2022

در سال گذشته میلادی که همراه با نوسانات اقتصادی در ترکیه بود، حجم مطالبات غیرجاری بانکی کشور ( وامهای بانکی که به دلیل عدم بازپرداخت تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند) در 34 شهر افزایش و در 47 شهر دیگرکاهش یافت.

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

اهم اخبار تحولات اقتصادی ترکیه حوزه شرق دریای سیاه در دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اخبار اقتصادی ترکمنستان-عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم دی ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

گزارش سازمان نظارت و کنترل بر امور بانکهای ترکیه سپتامبر 2022

سازمان تنظیم و نظارت بر امور بانکهای ترکیه BDDK در گزارش ماه سپتامبر سال جاری میلادی عنوان کرد که حجم دارایی‌های سیستم بانکداری در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال قبل با 42.2 درصد افزایش به 13 تریلیون و 99 میلیارد و 876 میلیون لیر رسیده است.

اقدامات و حمایتهای دولت ترکیه در افزایش صادرات

اختلالات در زنجیره تامین،سیاستهای انقباض مالی جهانی، نرخ تورم بالا در کشورها و تنش های ژئوپلیتیک پس از پاندمی‌کرونا از دلایل اصلی کاهش فعالیت های اقتصادی و بروز ریسکهای جدید در رشد اقتصادی جهان بوده و افزایش قیمت کالا، ناتوانی در عرضه جهانی و پاسخگویی به تقاضای فزاینده در دوران پساکرونا، افزایش قیمت انرژی و مشکلات لجستیک، از موانع جدی در توسعه و رشد تجارت جهانی هستند.

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کانال استانبول

پروژه کانال استانبول که یکی از مگا پروژه‌های ترکیه محسوب میشود در سال 2010 میلادی توسط اردوغان که نخست وزیر وقت بود مطرح شد. علی رغم تمامی انتقادهای احزاب سیاسی مخالف با دولت این کشور و مخالفت انجمنها و سازمانها و نهادهای زیست محیطی، فعالیتهای مقدماتی از قبیل مطالعات اولیه و غیره این پروژه ادامه یافت و در نهایت در اواخر سال 2019 میلادی تمامی مطالعات فنی پروژه به اتمام رسید که بر اساس آن قرار است در ژوئن سال جاری میلادی عملیات ساخت کانال آبی استانبول به طول 45 کیلومتر که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل میکند و به کانال استانبول از آن یاد میشود، آغاز گردد.