معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۰

طرح جامع نانشا؛ پلت فرمی راهبردی با چشم انداز جهانی

نانشا در گوانجو در نقطه مرکزی منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو واقع گردیده و دارای موقعیت منحصر به فرد و فضای وسیعی برای توسعه است.این منطقه اخیراً پس از صدور مجوز طرح جامع نانشا ، توسط شورای دولتی چین، بعنوان یک پلت فرم راهبردی اصلی با چشم انداز جهانی مبتنی بر منطقه خلیج بزرگ تعریف شده که با هنگ کنگ و ماکائو همکاری می‌کند.

معرفی منطقه نانشا

نانشا در گوانجو در نقطه مرکزی منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو واقع گردیده و دارای موقعیت منحصر به فرد و فضای وسیعی برای توسعه است. بنابراین، نانشا بعنوان تنها منطقه جدید در سطح گواندونگ و بزرگترین منطقه آزاد تجاری استان و منطقه نمونه برای همکاری جامع بین گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو محسوب می‌گردد. این منطقه اخیراً پس از صدور مجوز طرح جامع نانشا ، توسط شورای دولتی چین، بعنوان یک پلت فرم راهبردی اصلی با چشم انداز جهانی مبتنی بر منطقه خلیج بزرگ تعریف شده که با هنگ کنگ و ماکائو همکاری می‌کند. در حال حاضر، منطقه نانشا یکی از مناطقی است که دارای بیشترین تعداد پلت فرم های استراتژیک و بالاترین درجه گشایش در چین است. این طرح بدنبال ایجاد حوزه‌ها یا مناطق راه اندازی تا سال 2025 و شکل پلت فرم های مهم برای همکاری همه جانبه بین گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو تا سال 2035  می‌باشد و نشان دهنده پنج جهت توسعه کلیدی است به شرح ذیل است.

1- ایجاد پایگاه‌های همکاری صنعتی برای نوآوری‌های علمی-فناوری،  با بهره گیری از تقاطع بین منطقه خلیج بزرگ گوانجو-شنجن-هنگ کنگ و دالان نوآوری علم و فناوری گوانجو-جوهای-ماکائو، یک سیستم پلت فرم علم و فناوری “1+1+3+N” با مساحت 99 کیلومتر مربع را ساخته و برنامه ریزی کرده تا شهر علمی نانشا با استانداردهای بالا را ایجاد نماید. دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ (گوانجو) در سپتامبر سال جاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، که این امر نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در ساخت اولین منطقه بین المللی ویژه استعدادهای درخشان در چین بشمار می آید. ارزش خروجی خوشه‌های خودرو بیش از 150 میلیارد یوان بوده و صنایع نوظهور استراتژیک مانند هوش مصنوعی، زندگی و سلامت، علم و فناوری دریایی و هوافضا در حال افزایش هستند. نانشا سیاست‌های مالی و مالیاتی مؤثری را که در طرح جامع گوانجو نانشا مشخص شده را با روشی سریع‌تر اجرا نموده و مالیات بر درآمد شرکت ها را با نرخ تخفیفی 15 درصدی برای شرکت‌ها در صنایع حمایتی در مناطق راه‌اندازی جمع‌آوری می‌کند. نانشا دوره انتقال زیان را برای شرکت‌های صنایع کلیدی با فناوری پیشرفته در این منطقه بیشتر کرد. ساکنان هنگ کنگ و ماکائو که در نانشا کار می‌کنند را از پرداخت بخش اضافی مالیات بر درآمد شخصی خود که بیشتر از هنگ کنگ و ماکائو است، معاف نموده است. شرکت ها و استعدادهای با فناوری پیشرفته بیشتری را جذب نموده و صنایع با فناوری پیشرفته مانند تولید هوشمند، صنعت دیجیتال و برنامه‌های جوان سازی دریایی را از طریق علم و فناوری تقویت می‌کند.

2- ایجاد بسترهای همکاری برای استارتاپ ها و اشتغال جوانان: در سال های اخیر، نانشا بر روی ارائه خدمات به استعدادهای جوان هنگ کنگ و ماکائو تمرکز کرده و 11 پایگاه نوآوری استعدادهای جوان هنگ کنگ و ماکائو، از جمله خلیج نوآوری GBA را ایجاد کرده است. بیش از 300 تیم نوآوری (شرکت) برای جوانان در اینجا مستقر شدند و 1 میلیارد یوان برای صندوق کارآفرینی استعدادهای جوان هنگ کنگ و ماکائو تخصیص داد. برنامه‌های کارآموزی برای دانشجویان جوان از هنگ کنگ و ماکائو اجراء و تعدادی از استعدادهای جوان بعنوان کارمندان دولتی در نانشا استخدام شده اند و به جوانان هنگ کنگ و ماکائو کمک می‌کنند تا رویاهای خود را در نانشا تحقق بخشند. اخیراً، نانشا مرکز خدمات (پنج محور) برای جوانان را در ناحیه نانشا راه اندازی کرد و ده اقدام نوآوری هنگ کنگ و ماکائو یانگ تالنگ را صادر کرد. یک استعداد جوان هنگ‌کنگ و ماکائو شاغل در نانشا می‌تواند تا 515000 یوان جایزه و وجوه یارانه‌ای را در مدت سه سال دریافت کند و شرکتی که توسط کارآفرین جوان هنگ‌کنگ و ماکائو در نانشا تأسیس شده، می‌تواند تا سقف 4.5 میلیون یوان و وجوه یارانه‌ای را در مدت سه سال دریافت کند، که از این منظر در کشور پیشرو می‌باشد. نانشا فعالانه جوانان را به راه اندازی یک تجارت، یافتن شغل و بهبود سیاست ها و خدمات حمایتی برای اسکان، رفت و آمد و آموزش کودکان تشویق می‌کند. نانشا به برنامه ریزی و ساخت پایگاه مرکزی برای فعالیت تبادل استعدادهای جوان گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو تقویت و اصلاح تعدادی از پروژه‌های تبادل فرهنگی متمایز برای جوانان را سرعت می‌بخشد و تلاش می‌کند تا این منطقه را به خانه جدیدی برای استعدادهای جوان هنگ کنگ و ماکائو تبدیل کند.

3- تلاش مشترک برای ساختن نانشا به دروازه ای برای گشایش در سطح بالا: بندر نانشا بعنوان منطقه بندری اصلی بندر گوانجو، پنجمین بندر بزرگ جهان، 148 مین مسیر لاینر بین المللی را باز کرده و بزرگترین پایانه‌های کانتینری، خودرو و چند منظوره را در جنوب چین ساخته است. این منطقه به طور متوالی بعنوان یک منطقه ارتباطی جامع و یک منطقه نمایش ملی برای ارتقاء تجارت واردات و نوآوری تصویب شده است. یک پنجم ارزش واردات قبل از گمرک تجارت الکترونیک فرامرزی کشور را به خود اختصاص می دهد. حجم واردات غلات در پایانه‌های غلات این بندر،  رتبه اول را در پایانه‌های سینگل در چین و توان عملیاتی خودرو در رتبه دوم در چین را کسب کرده است. کنفرانس جهانی فناوری CNBC، نشست سالانه مجمع بین المللی مالی، اولین مجمع رهبران جوان آسیایی و مجمع همکاری و توسعه ماهیگیری کشورهای جزیره چین-اقیانوس آرام در این منطقه برگزار گردید تا بسترهای جدیدی برای مبادلات بین المللی ایجاد گردد. نانشا همکاری را در زمینه‌های کلیدی مانند لجستیک کشتیرانی، امور مالی کشتیرانی، خدمات دریایی، کشتی‌های کروز و قایق‌های تفریحی تعمیق خواهد داد، توسعه پلتفرم‌هایی مانند پایگاه خدمات جامع «جهانی شدن» برای شرکت‌های چینی و مرکز تجاری مشترک کشتیرانی در منطقه خلیج بزرگ تسریع خواهد بخشید. نانشا با این کار می‌تواند کنفرانس ها و موسسات بین المللی بیشتری را جذب نموده و مرزی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین المللی ایجاد کند.

4- ایجاد مکانیزمی‌برای همسویی قوانین و مقررات: نانشا آن را کلید بهبود ارتباط متقابل بازار می‌داند. نانشا کمیته مشورتی گوانجو- نانشا را برای همکاری بین گواندونگ و هنگ کنگ ایجاد کرد، 23 انجمن صنعتی و تجاری هنگ کنگ را گردآوری کرده، اولین سیستم استاندارد ارزیابی عنوان حرفه ای را برای متخصصان مهندسی هنگ کنگ و ماکائو در چین ایجاد و اولین اقدام آزمایشی را برای رفرم بیشتر تدوین و فضای باز را برای RCEP و CPTPP گسترش داد. نانشا اولین مرکز عملیات منطقه ای جهان را با سیستم ردیابی جهانی ساخت، اولین استانداردهای جهانی ردیابی کالا را منتشر کرد و منطقه خلیج بزرگ و منطقه خدمات حقوقی کمربند و جاده را ایجاد نمود. نانشا تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که بازارهای مالی هنگ‌کنگ و ماکائو، خدمات عمومی و مدیریت اجتماعی با یکدیگر همسوتر و هماهنگ تر هستند، مکانیسم "ارتباط نرم" جهت همسویی قوانین و مقررات را ترویج نموده و رهبری بیمه خودروهای موتوری فرامرزی را بر عهده می‌گیرد، بیمه پزشکی تجاری تجارت فرامرزی و جنبه‌های دیگررا نیز ایجاد می نماید.

5- تبدیل نانشا به معیاری برای توسعه شهری با کیفیت بالا: نانشا مکانی ایده آل برای استعدادها برای سرمایه گذاری و شکوفایی است که در آن می‌توانند در آرامش و رضایت زندگی و کار کنند. این منطقه، دارای مدارس بسیار معروفی از داخل و خارج از کشور، مانند مدرسه زبان‌های خارجی گوانجو، مدرسه Minxin هنگ کنگ، مدرسه بین المللی Shrewsbury و غیره می‌باشد. علاوه بر این، جامعه بین المللی به سبک هنگ کنگ را ایجاد کرده و هفت بیمارستان درجه A مانند اولین بیمارستان وابسته به دانشگاه سان یات سن و بیمارستان نانشا در بیمارستان طب چینی استان گواندونگ را ایجاد کرده است. این شهر برنده "جایزه بین المللی برای جوامع قابل زندگی" سازمان ملل شد و بعنوان "شادترین شهر چین" شناخته شد. نانشا با استفاده از استانداردهای درجه یک بین المللی، همکاری در شهرسازی و ساخت و ساز را تقویت کرده و منظر شهری خود را با استاندارد بالاتری خواهد ساخت. در همین حال، به طور پیوسته همکاری آموزشی گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو را ارتقاء خواهد داد، ساخت یک پایگاه ملی نمایش گردشگری سلامت را تسریع می‌بخشد، سیاست ها و اقدامات خدمات بهداشتی و مراقبت از سالمندان را برای ساکنان هنگ کنگ و ماکائو تسهیل می‌کند و ساخت و ساز مشترک و پیشگیری و حاکمیت برای اکولوژی و محیط زیست را تقویت می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما