معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۸

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته نخست مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

طالح کاظم‌اف: در سال 2023 تورم به‌تدریج تک‌رقمی‌ می‌شود

طالح کاظم‌اف، رئیس بانک مرکزی جمهوری آذربایجان در نشست خبری مجازی گفت: «پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 با تغییر مطلوب عوامل خارجی در جمهوری آذربایجان، نرخ تورم سالانه به تدریج تک‌رقمی‌ شود. تا پایان سال 2022 پیش‌بینی کاهش نرخ تورم سالانه به‌دلیل عوامل اساسی، بدون تغییر باقی می‌ماند. بانک مرکزی جمهوری آذربایجان تورم سالانه را بین 12.5 تا 12.8 درصد در پایان سال 2022 پیش‌بینی می‌کند. در 2 ماه گذشته عوامل فصلی باعث کاهش قیمت مواد غذایی شده است. علاوه بر آن، هزینه خدمات پشتیبانی نیز در حال کاهش است. اگر این روند ادامه یابد، ممکن است پیش‌بینی‌های خود را اصلاح کنیم.»

(خبرگزاری رپورت، 7 مرداد)

گزارش وزیر اقتصاد از روند صادرات جمهوری آذربایجان

میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: «استراتژی صادرات جمهوری آذربایجان چندین جهت را در نظر گرفته است: اول تنوع جغرافیایی و دوم تنوع محصول. به صادرات غیرنفتی توجه ویژه داریم. سیاست اقتصادی ما این است که روند صنعتی‌شدن جمهوری آذربایجان عمیق‌تر شود. همه شرایط لازم وجود دارد. از این رو محصولات صنعتی امروز نقش اصلی را در صادرات غیرنفتی کشور ایفا می‌کنند. بخش عمده صادرات بعد از صنعت، کشاورزی است.»

به گفته جباروف: «در نیمه اول سال 2022 صادرات نفت و گاز جمهوری آذربایجان بیش از دو برابر شده و حجم مبادلات تجاری نیز 75 درصد افزایش یافته است. صادرات غیرنفتی 25 درصد بیشتر شده است. این شاخص در سال 2021 حدود 45 درصد بود. صادرات غیرنفتی می‌تواند سریع‌تر هم رشد کند، اما اکنون مسائل امنیت غذایی در سراسر جهان و همچنین فرآیندهای منطقه‌ای برای همگان آشکار است. با توجه به اینکه روسیه و اوکراین نقش مهمی در بازار مواد غذایی جمهوری آذربایجان دارند، پس از ارزیابی تأثیر این رویدادها بر قیمت‌ها و تهدیدات موجود، با تصمیم دولت، رژیم ویژه‌ای برای صادرات محصولات غذایی از کشور اعمال می‌شود و طبیعتاً همه این‌ها تأثیر منفی دارد. به همین دلیل در سال‌های آینده گام‌هایی با هدف ایجاد ارزش افزوده در کنار افزایش پتانسیل صنعتی برنامه‌ریزی شده است.»

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان همچنین افزود: «کشور تعدادی از محصولات را به عنوان محصول میانی صادر می‌کند، اما ظرفیت بومی‌سازی آنها بررسی و پروژه‌های جداگانه‌ای اجرا می‌شود. به عنوان مثال، پروژه‌هایی مانند تبدیل پنبه پاک به نخ و نخ به پارچه در مراحل بعد و نیز تولید انواع مواد پلیمری و گوگرد و کک در صنعت نفت و گاز، زنجیره ارزش افزوده کشور را گسترش می‌دهد.» جباروف در پایان گفت که دولت جمهوری آذربایجان برای حفظ رقابت‌پذیری صادرکنندگان این کشور به ارائه انواع مشوق‌ها ادامه خواهد داد.

(خبرگزاری رپورت، 4 مرداد)

وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها در جمهوری آذربایجان

مجموع دارایی‌های بانک‌های فعال در جمهوری آذربایجان در نیمه نخست سال 2022 نزدیک به 41 میلیارد و 920.2 میلیون منات، کل بدهی‌ها 36 میلیارد و 774.2 میلیون منات و مانده سرمایه 5 میلیارد و 146 میلیون منات بوده است. بر اساس این اطلاعات، در ژوئن 2022 در مجموع دارایی‌ها و کل بدهی‌ها و مانده سرمایه بانک‌ها 1.3 درصد افزایش یافت.

(خبرگزاری آپا، 4 مرداد)

راه‌اندازی مرکز واحد مدیریت محموله‌های ترانزیتی

مرکز واحد مدیریت بارهای ترانزیتی در جمهوری آذربایجان راه‌اندازی شد. در نشست شورای هماهنگی حمل‌و‌نقل ترانزیتی جمهوری آذربایجان به ریاست رشاد نبی‌اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل، راه‌اندازی ستاد واحد مدیریت حمل‌ونقل محموله‌های ترانزیتی در این کشور به تصویب رسید. هدف اصلی این ستاد ساده‌سازی و الکترونیکی‌سازی رویه‌ها در گذرگاه‌های مرزی، بهبود فرایندهای برنامه‌ریزی هماهنگ و مدیریت عملیات ترانزیتی در یک دیسپچر است. این ستاد بر عملیات نظارت خواهد داشت و به دبیرخانه شورای هماهنگی گزارش منظم خواهد داد. «مرکز تماس» ستاد نیز برای حل سریع مشکلات حاملان بار در حین حمل‌ونقل راه‌اندازی می‌شود.

(خبرگزاری رپورت، 3 مرداد)

جمهوری آذربایجان صدور روادید را برای گردشگران تسهیل می‌کند

بر اساس «برنامه اقدام استراتژی توسعه اجتماعی-اقتصادی 2026-2022» که با فرمان الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان تصویب شد، روال صدور ویزا برای گردشگران تسهیل و اقداماتی برای ساده‌سازی صدور روادید برای بهبود وضعیت سفر گردشگران به این کشور انجام خواهد شد. بر پایه این سند، مجری اصلی این برنامه وزارت امور خارجه، آژانس دولتی گردشگری و آژانس دولتی خدمات شهروندان و نوآوری‌های اجتماعی‌اند. انتظار می‌رود تعداد بازدیدکنندگان اهل کشورهای جدیدی که رژیم بدون روادید یا رژیم روادید در مرز برای آن‌ها اعمال می‌شود در مقایسه با سال 2019 هر سال 7.5 درصد افزایش یابد.

(خبرگزاری آپا، 3 مرداد)

صادرات و واردات کالاها در جمهوری آذربایجان چه تغییری کرده است؟

واردات گوشت و شیر و کره به جمهوری آذربایجان افزایش یافته است. در ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2022 نزدیک به 20177 تن گوشت به ارزش 33927.18 هزار دلار به این کشور وارد شده که به گزارش کمیته دولتی گمرک، از نظر ارزش 6.4 درصد و از نظر حجم 51.6 درصد بیشتر از سال گذشته است. در دوره گزارش، 5218.24 تن شیر (34.1 درصد افزایش) به ارزش 8194.66 هزار دلار (41.1 درصد افزایش) به این کشور وارد شد. همچنین در شش ماه نخست سال 2022 نزدیک به 10777 تن کره و دیگر روغن‌های تهیه‌شده از شیر به ارزش 61187.72 هزار دلار وارد جمهوری آذربایجان شد که به ترتیب 53 درصد و 31.8 درصد بیشتر از دوره مشابه سال 2021 است.

همچنین واردات مبلمان به جمهوری آذربایجان در ژوئن 2022 نسبت به ماه قبل از آن 2 میلیون و 738 هزار و 100 دلار (33 درصد) افزایش یافت. در شش ماه نخست سال 2022 نیز 50278.06 هزار دلار آمریکا مبلمان و قطعات به این کشور وارد شد که به گزارش کمیته دولتی گمرک، نسبت به دوره مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است.

در این دوره شش‌ماهه همچنین 15449.39 تن انواع محصولات دارویی به ارزش 330814.52 هزار دلار آمریکا وارد این کشور شده که در مقایسه با دوره مشابه سال 2021 از نظر ارزش 30.5 درصد و از نظر حجم 29.6 درصد افزایش یافته است. واردات برنج نیز در این دوره بیش از 7 درصد افزایش یافت. در ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2022 حدود 31573 تن برنج به ارزش 26606.89 هزار دلار آمریکا وارد جمهوری آذربایجان شد که ارزش آن نسبت به دوره مشابه سال گذشته 22.5 درصد و حجم آن 7.3 درصد بیشتر شده است.

در سوی مقابل، صادرات میوه‌ و تره‌بار از جمهوری آذربایجان بیش از 7 درصد کاهش یافته است. این کشور در ژانویه تا ژوئن 2022 نزدیک به 306377 تن میوه و تره‌بار به ارزش 328109.62 هزار دلار صادر کرده است که به گزارش کمیته دولتی گمرک، ارزش آن نسبت به شش ماه آغازین سال گذشته 7.1 درصد افزایش و حجم آن 7.4 درصد کاهش یافته است. محصولات میوه و تره‌بار صادراتی عمدتاً شامل گوجه‌فرنگی، فندق، سیب، خرما، سیب‌زمینی و انار بوده است.

(خبرگزاری آپا، 3 مرداد)

روسیه تأمین مالی راه‌آهن آستارا - رشت را انجام می‌دهد

روسیه قصد دارد تا سال 2030 میلادی 1.5 میلیارد دلار وام به ایران اختصاص دهد که بخشی از آن صرف ساخت راه‌آهن رشت - آستارا خواهد شد.

الخان شاهین اوغلو کارشناس سیاسی مرکز تحقیقات اطلس به پایگاه خبری جبهه‌اینفو می‌گوید: «مسیر روسیه به اروپا در بحبوحه درگیری در اوکراین مسدود شده است. مسکو به دنبال مسیرهای جایگزین است و به راهگذر حمل‌ونقلی شمال-جنوب توجه نشان می‌دهد. رؤسای جمهور ایران و روسیه در تهران به طور گسترده درباره این موضوع گفت‌وگو کرده‌اند.»

به گفته شاهین اوغلو، راهگذر حمل‌ونقلی شمال-جنوب برای جمهوری آذربایجان نیز مفید است: نخست، این کشور از ترانزیت درآمد خواهیم داشت. دوم، این راهگذر نقش جمهوری آذربایجان را در منطقه بیشتر خواهد کرد. سوم، این پروژه مشترک حمل‌ونقلی به پایداری و کاهش تنش در منطقه کمک خواهد نمود.

با وام روسیه خط ریلی بین رشت و آستارا به طول 164 کیلومتر ساخته خواهد شد. هم‌اکنون حمل‌ونقل کالا در این مسیر به‌صورت جاده‌ای صورت می‌گیرد که سرعت را کاهش می‌دهد. روسیه قصد دارد در سال 2022 حدود 30 میلیون تن محموله را جابه‌جا کند. هند نیز در پی استفاده از این راهگذر است. در حال حاضر محموله‌ها طی 30 تا 45 روز از طریق دریا و کانال سوئز از بمبئی هند به سن‌پترزبورگ روسیه می‌رسد، اما با تکمیل راهگذر شمال-جنوب، این مدت به 15 تا 24 روز کاهش می‌یابد.

(پایگاه خبری جبهه‌اینفو، 4 مرداد)

رشد ترانزیت کانتینری از بندر باکو

اطلاعات ارائه‌شده توسط مدیران بندر باکو حاکی از آن است که در ژانویه تا ژوئن سال 2022 حدود 27840 کانتینر TEU از این بندر جابه‌جا شده که 31.8 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. از سال 2018 که مرکز جدید لجستیک چندوجهی به‌طور کامل به بهره‌برداری رسید، حمل‌و‌نقل کانتینری همانند دیگر انواع محموله‌ها هر سال افزایش یافته است.

(خبرگزاری آپا، 6 مرداد)

تدوین «نقشه راه ترانزیتی» جمهوری آذربایجان

در نشست شورای هماهنگی حمل‌ونقل بار جمهوری آذربایجان اعلام شد «نقشه راه ترانزیتی» این کشور تدوین شده است. این نقشه اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت را برای بازگشایی کامل ظرفیت ترانزیتی جمهوری آذربایجان مشخص می‌کند.

(خبرگزاری آپا، 3 مرداد)

قیمت عرضه دولتی گندم خوراکی در جمهوری آذربایجان تعیین شد

به گزارش دفتر مطبوعاتی هیئت وزیران جمهوری آذربایجان، برای حمایت از خودکفایی در تولید گندم غذایی و تحریک فعالیت تولیدکنندگان محلی و پشتیبانی از آنان، قیمت عرضه دولتی یک تن گندم خوراکی محلی برای سال 2022 با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و سود احتمالی تولیدکننده، 580 منات تعیین شد.

(پایگاه خبری تلگراف، 6 مرداد)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما