معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۱

پروژه‌های کلیدی برای کشاورزان خیبرپختونخوا

بخش کشاورزی در توسعه و رشد کشور نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. دولت تحریک انصاف در ایالت خیبرپختونخوا برای کشاورزان خرد، یک پروژه ویژه و انقلابی برای راه اندازی چاه‌های عمیق آبی مجهز به سیستم خورشیدی ارائه نموده است.

اقتصاد پاکستان مبتنی بر کشاورزی است و زندگی بخش عمده ای از مردم در این کشور به درآمدهای حاصل از فعالیت های کشاورزی وابسته است. اکثر جمعیت این کشور در روستاها زندگی می‌کنند. درصد بالایی از زمین‌های کشاورزی در روستاها، با آب باران، آبیاری می‌شوند و محصول آنها به میزان سالانه باران، وابسته است. در صورت کاهش میزان بارندگی،  این زمین‌ها بایر می مانند. صنعت کشاورزی در جهان، توسعه و پیشرفت شگرفی یافته است. روش های جدید کشاورزی و آبیاری ابداع شده اند. یکی از صنایع جدید مرتبط با کشاورزی، بهره برداری از چاه‌های عمیق آب با استفاده از انرژی خورشیدی است و از طریق آن می‌توان بدون اتکاء صرف به میزان بارش باران، زمین‌های کشاورزی را با آب های زیرزمینی، آبیاری نمود.

بر اساس تنوع آب و هوایی، زمین‌های کشاورزی را می‌توان در فصول مختلف به زیر کشت برد و در مقایسه با گذشته، تولیدات را نیز می‌توان به دو برابر افزایش داد. دولت ایالتی به توسعه کشاورزی توجه ویژه ای دارد و برای رضایت کشاورزان، گام های جدی برداشته می‌شود.                                                       

بخش کشاورزی در توسعه و رشد کشور نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. دولت تحریک انصاف در ایالت خیبرپختونخوا برای کشاورزان خرد، یک پروژه ویژه و انقلابی معرفی کرده است. آن پروژه عبارت از راه اندازی چاه‌های عمیق آبی مجهز به سیستم خورشیدی است. دولت ایالتی تجهیزات چاه‌های خورشیدی را با هشتاد درصد تخفیف، به سازمان مهندسی کشاورزی ارائه می دهد. تاکنون بیش از هزار و ششصد چاه عمیق آبی به سیستم انرژی خورشیدی مجهز گردیده و از آن طریق، آبیاری هفتاد و دو هزار هکتار زمین امکان پذیر شده است. دولت ایالتی این پروژه را به حوزه‌های قبایلی نیز گسترش داده است. در این حوزه‌ها نیز دولت ایالتی تاکنون سیصد و چهل حلقه چاه عمیق آب مجهز به موتور محرکه انرژی خورشیدی راه اندازی کرده است. این اقدام نه تنها موجب کنترل بحران انرژی شده است بلکه بخش کشاورزی نیز از آن بهره مند شده است و محصولات کشاورزی از افزایش فوق العاده ای برخوردار گردیده است.

این روزها بسیاری از کشورهای جهان از جمله پاکستان، با چالش امنیت غذایی و خطر کمبود اقلام خوراکی و بروز خشکسالی و همچنین مشکلات تأمین حامل های انرژی مواجه هستند. با توجه به واقعیات موجود، دولت خیبرپختونخوا برای ارتقای سطح بخش کشاورزی در این ایالت به استانداردهای کشورهای پیشرفته، گام های قابل ملاحظه ای در جهت استفاده از فناوری جدید در این بخش، برداشته است. 49 درصد از زمین‌های موجود در ایالت خیبرپختونخوا، نیازمند آب باران هستند. آب باران و آب چاه‌های عمیق علاوه بر کشاورزی، برای مصرف دام نیز استفاده می‌شوند.

هشتاد درصد از جمعیت ایالت خیبرپختونخوا در روستاها ساکن هستند و برای تامین نیاز های خود، به کشاورزی اشتغال دارند. در اوضاع کنونی به علت گران شدن فرآورده‌های نفتی، مردم در بهره برداری از چاه‌های عمیق، دچار مشکل هستند. این امر باعث تاثیرات منفی در بخش کشاورزی شده است. به دلیل قطع برق به مدت طولانی، در بیشتر مناطق روستائی، تامین آب مزرعه‌ها از چاه‌های عمیق نیز امکان پذیر نیست. رشد نرخ تورم در کشور، افزایش برق و فرآوردهای نفتی، فشار زیادی بر اقتصاد روستایی وارد کرده است.

در چنین اوضاعی، به دلیل کاهش استفاده از گازوئیل در بخش کشاورزی، آلودگی محیط زیست نیز کاهش قابل توجهی یافته است. در ایالت خیبرپختونخوا بیش از هفده هزار حلقه چاه عمیق آب وجود دارد. دولت ایالتی پختونخوا تلاش دارد پروژه‌های انرژی خورشیدی را برای کشاورزان خرد، اجرا کند.

این اقدام از یک سو تسهیلات مورد نیاز کشاورزان را فراهم خواهد کرد و از سوی دیگر برنامه دولت خیبرپختونخوا با عنوان «کشاورز خوشحال و خیبرپختونخوای سرسبز » را  محقق خواهد ساخت. مردم عادی، کشاورزان و زمین داران از تصمیمات دولت در ارائه تسهیلاتی مانند انرژی خورشیدی و دسترسی کشاورزان به فناوری جدید، کاملا ابراز خرسندی می‌کنند. 

 منبع: روزنامه آوازِخیبر (اردو) چاپ پیشاور -  29 ژوئیه 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما