معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته چهارم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ بیکاری در ماه مه در یونان

سازمان آمار یونان نرخ بیکاری در ماه مه سال جاری را 12.5 درصد اعلام کرد. این سازمان نرخ بیکاری ماه آوریل را 12.6 درصد و نرخ بیکاری مه 2021 را 16.5 درصد اعلام کرده بود. تعداد بیکاران به 596056 نفر رسید که نسبت به مه سال گذشته 130016 نفر کمتر است. نرخ بیکاری گروه‌های سنی به شرح ذیل است: 15 تا 24 سال 30.1درصد، 25 تا 74 سال 11.5 درصد.     

 

تبعات کرونا بر افزایش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در یونان  

به نقل از گزارش سازمان آمار یونان پاندمی‌کووید 19 موجب افزایش جمعیت فقیر و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور شده است. به نقل از گزارش مذکور در سال 2021 میزان 19.6 درصد جمعیت کشور در معرض فقر یا محرومیت اجتماعی قرار داشته در حالیکه این رقم در سال 2020، 17.7 درصد اعلام شده بود. در گزارش آمده است در صورت عدم پشتیبانی دولت از خانوارها و شرکت های یونانی در دوران کووید 19، میزان جمعیت در معرض فقر یا محرومیت اجتماعی به 28.3 درصد برابر با 3 میلیون نفر می رسید.    

 

مخالفت آتن با کاهش 15 درصدی مصرف گاز طبیعی

آقای ایکونومو سخنگوی دولت مخالفت آتن با پیشنهاد کمیسیون اروپا جهت کاهش 15 درصدی مصرف گاز طبیعی را ابراز کرد. وی طی سخنانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد "دولت یونان با پیشنهاد کمیسیون اروپا جهت کاهش 15 درصدی مصرف گاز طبیعی موافق نیست. ما پیشنهادهای خود را ارائه کردیم و همچنان معتقدیم که مسیری پیشنهادی ما می‌توان راه حل هایی ارائه کند". آقای اسکرکاس وزیر محیط زیست و توسعه یونان نیز طی مصاحبه ای با اسکای گفت "یونان مانند شماری از کشورهای اروپایی با پیشنهاد کمیسیون اروپا جهت کاهش اجباری مصرف گاز طبیعی به میزان 15 درصد مخالف است. 70 درصد گازی که یونان وارد می‌کند برای تولید برق استفاده می‌شود، بنابراین اتخاذ چنین تصمیمی مشکلاتی برای خانوارها و شرکت ها ایجاد خواهد کرد". وی تاکید کرد کاهش 15 درصدی تاثیری بر تقویت کشورهای شمالی چون آلمان و اتریش که بیشترین مشکلات را دارند نخواهد شد. اسکرکاس گفت یونان رسما مخالفت خود با پیشنهاد کمیسیون اروپا را اعلام کرده است. آقای اسکیلاکاکیس قائم مقام وزارت دارایی یونان از سوی دیگر طی سخنانی اظهار کرد یونان در عمل مصرف گاز طبیعی خود را کاهش داده است. وی تاکید کرد با افزایش مصرف زغال سنگ در تولید انرژی برق و بهره گیری حداکثری از انرژی‌های تجدید پذیر، عملا مصرف گاز در کشور کاهش خواهد یافت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما