معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴۷

وضعیت تولید، مصرف و واردات پیاز در هند

در این مطلب نگاهی به وضعیت بازار محصول پیاز در هند شده است و در آن به بررسی میزان تولید و مصرف این کشور از این محصول پرداخته شده است.

پیاز از محصولات مورد توجه دولت هند برای برنامه ریزی کشت و تنظیم بازار است و این کشور سالانه حدود 26 میلیون تن پیاز تولید می‌کند. به طور کلی محصول پیاز تولیدی هند کفاف مصرف داخلی آن که حدود 15.6 میلیون تن می‌باشد را می نماید و این مساله موجب شده تا در سالیان گذشته امکان صادرات پیاز به دیگر کشورها فراهم آید که عمده بازار آن بنگلادش بوده است. با این حال طبق گزارشهای موجود سالانه حدود 30 تا 40 درصد محصول پیاز انبار شده (به ارزش 110 میلیارد روپیه معادل 1.4 میلیارد دلار) در این کشور از میان می رود. همچنین در برخی سالها در فاصله ماههای اکتبر تا ژانویه بعضا به دلیل بارشهای پیش بینی نشده و تخریب محصول، این کشور ناچار از واردات این محصول می‌گردد. با این حال این مساله همیشگی نیست.

عمده محصول پیاز هند در 3 ایالت کارناتاکا، ماهاراشترا و گجرات کشت می‌شود. اما دولت هند از مسئولان 5 ایالت دیگر یعنی راجستان، هاریانا، مادهیاپرادش، آندراپرادش و اوتارپرادش نیز خواسته است بخشی از اراضی خود را به کشت پیاز اختصاص دهند تا با افزایش برداشت پائیزه، ثبات قیمت بیشتری را در بازار شاهد باشند. محصول پیاز در ایالتهای هند طی 3 فصل کشت می‌شود که عبارتند از:

- کشت بهاره (Rabi): که در ماه‌های مارس تا "می" برداشت می‌شود. 70% برداشت پیاز کشور مربوط به این کشت است.

- کشت پائیزه (Kharif): که در ماه‌های اکتبر تا دسامبر برداشت می‌شود. 20% برداشت پیاز کشور مربوط به این کشت است.

- کشت آخر پاییز (Late Kharif): که در ماه‌های ژانویه تا مارس برداشت می‌شود. 10% برداشت پیاز کشور مربوط به این کشت است.

دولت برای تثبیت بازار، بیشتر چشم به کشت بهاره پیاز دارد. در این راستا علاوه بر سیاستهای کشت، دولت نظارت جدی در ساز وکار ذخیره سازی و توزیع این محصول نیز دارد. این مهم از طریق صندوق تثبیت قیمتها (PSF) و فدراسیون بازاریابی تعاونیهای کشاورزی (NAFED) انجام می‌شود و دولت از این طریق معمولا در اواخر آوریل یا اوایل ماه "می" هر سال اقدام به خرید بخشی از محصول مازاد می‌کند تا علاوه بر حمایت از کشاورزان، کسری عرضه فصل پاییز را تامین نماید.

طی سه سال گذشته به ترتیب 57 هزار تن، 100 هزار تن و 200 هزار تن پیاز توسط دولت در انبارها ذخیره شد. در سال جاری (2022) پیش بینی شده، تولید پیاز در هند به دلیل کاهش سطح زیر کشت (ناشی از تمایل کشاورزان به کشت محصولات پردرآمدتر نظیر پنبه و سویا بجای پیاز) در ایالتهای تولید کننده این محصول و تخریب بخشی از محصول ناشی از کم و زیاد شدن بارشها و همچنین بارشهای نابهنگام غیرفصلی در مناطق مختلف کاهش یابد. با این حال گفته شده، دولت هند در نظر دارد با رها سازی 250 هزار تن از ذخایر پیاز خود طی ماههای آگوست و سپتامبر (10 مرداد لغایت 10 مهر ماه)، از کمبود پیاز و افزایش قیمت آن در بازار جلوگیری کند و تاکنون دولت هند مناقصه ای برای خرید و واردات پیاز اعلام ننموده است.

در حال حاضر متوسط قیمت هر کیلو پیاز در بازارهای این کشور حدود 27 روپیه (بین 24 تا 30 روپیه در شهرهای مختلف) است. (در روپیه در بازار آزاد ایران هم اکنون حدود 401 تومان ارزش گذاری شده است.)

لازم به ذکر است پیاز مورد درخواست هند از نوع پیاز قرمز با قطر 6-تا 4 سانتیمتر است. واردات پیاز به هند در صورت نیاز از طریق برگزاری مناقصه توسط فدراسیون بازاریابی تعاونی‌های کشاورزی هند (NAFED) انجام می‌گیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما