معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته چهارم تیر 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رستم مینیخانوف: حفظ موقعیت روسیه در بازار جهانی انرژی ضروری است

به گزارش یک رسانه محلی، رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهور تاتارستان، در میزگرد مدیران نفتی این منطقه گفت: «در وضعیت دشوار کنونی، حفظ موقعیت روسیه در بازار جهانی انرژی اهمیت ویژه دارد.» مینیخانوف افزود فدراسیون روسیه بزرگترین بازیگر در بازار جهانی انرژی است و در وضعیت امروز حفظ این جایگاه اهمیت بسیار دارد: «البته همه دوست ندارند روسیه به طور جدی در صنعت انرژی جهانی حضور داشته باشد. تلاش‌هایی برای حذف ما به‌ویژه برای بستن دسترسی به بازار و فناوری وجود دارد. اما همه کشورها نگاه منفی به روسیه ندارند. بسیاری از شرکای ما روابط خود را حفظ کرده‌اند. ما در زمینه فناوری مؤسسات پژوهشی بزرگی داریم.»

مینیخانوف همچنین خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین چیز حضور متخصصان تحصیل‌کرده و آموزش‌دیده است. امروز دانش و شایستگی‌های چند‌رشته‌ای اهمیت فراوانی یافته است.» وی افزود تاتارستان از مناطقی است که بیشترین سهم را در تأمین بودجه فدرال دارد.

پیشتازی تاتارستان در دستیابی به اهداف توسعه پایدار

به گزارش رسانه‌های محلی، جمهوری تاتارستان از نظر دستاوردهای بهبود محیط‌زیست در بین مناطق مختلف فدراسیون جایگاهی پیشرو دارد. در رتبه‌بندی ملی وضعیت سرمایه‌گذاری در مناطق فدراسیون روسیه، جمهوری تاتارستان در سال 2022 مقام دوم را به خود اختصاص داد. این منطقه همچنین در توسعه مشارکت‌های دولتی و خصوصی پیشرفت چشمگیری داشته و در دوره یک‌ساله گذشته از رتبه 67 به رتبه 6 ارتقا یافته است. جمهوری تاتارستان همچنین در سال 2018 جایزه آنکتاد را در زمینه مشارکت عمومی و خصوصی دریافت کرده بود.

موافقت دولت روسیه با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی جدید در پرم

رسانه‌های محلی از موافقت دولت فدراسیون روسیه با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی «پرم» خبر دادند. این فرمان را نخست‌وزیر میخائیل میشوستین امضا نمود. منطقه ویژه اقتصادی پرم در بخش تولید صنعتی فعال است و شرکت‌های مقیم در آن زمینه‌هایی چون پتروشیمی، مهندسی مکانیک، فلزکاری و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند.

نشست راهبردی توسعه بخش حمل‌ونقل برگزار شد

الکسی پسوشین، نخست‌وزیر جمهوری تاتارستان در سفر کاری به مسکو در نشست راهبردی توسعه بخش حمل‌ونقل شرکت کرد. میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه که ریاست این نشست را بر عهده داشت، خاطرنشان کرد محدودیت‌های خارجی بر بخش حمل‌و‌نقل غیرنظامی هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی تأثیر گذاشته است. وی افزود: «برای حمایت از این بخش بودجه 511.5 میلیارد روبلی تخصیص یافته است. نتایج 5 ماه نخست سال 2022 نشان می‌دهد گردش کالا تقریباً 2 درصد بیشتر شده است. ناوگان هوایی حفظ شده، این بخش از 1.2 هزار هواپیما دارد که برخی از آن‌ها همچنان به خارج از کشور پرواز می‌کنند.»

میشوستین همچنین خاطرنشان کرد: «صنعت هوانوردی روسیه قصد دارد تا سال 2030 بیش از 1000 هواپیمای جدید از انواع مختلف بسازد.» وی به اهمیت توسعه تولید در بخش حمل‌ونقل اشاره و خاطرنشان کرد: «ما به کشتی، تجهیزات مدرن برای راه‌آهن داخلی و همچنین به کامیون‌ و تجهیزات ساختمانی و وسایل حمل‌ونقل عمومی ساختمانی نیاز داریم.»

آمار وزارت مسکن جمهوری تاتارستان از ساخت مسکن در این منطقه

الکسی فرولوف، معاون اول وزیر ساخت‌وساز و معماری و مسکن جمهوری تاتارستان، در نشستی در خانه دولت اعلام کرد طرح ساخت مسکن در سال 2022 تاکنون 72 درصد پیش رفته و 1 میلیون و 994 هزار مترمربع مسکن به بهره‌برداری رسیده است. به گفته وی، ساخت مسکن در تاتارستان با سرعت مطلوبی در حال انجام است. فرولوف افزود: «از مجموع 150 هزار مترمربع که در طرح وام مسکن اجتماعی اجاره داده می‌شود، تقریباً 100 هزار مترمربع تکمیل شده و 1 میلیون و 319 هزار مترمربع از طریق مسکن انفرادی به بهره‌برداری رسیده است. در بخش تجاری، سازندگان از مرز 62 درصد فراتر رفته‌اند.»

اظهارات مدیرعامل شرکت تات‌نفت در همایش نفتی جمهوری تاتارستان

به گزارش یک رسانه محلی، مدیرعامل شرکت تات‌نفت در همایش نفتی جمهوری تاتارستان که در 12 ژوئن در شهر آلمتیفسک برگزار شد، گفت: «بار مالیاتی به ازای هر تن نفت استخراج‌شده برای شرکت تات‌نفت از دیگر شرکت‌های نفتی روسیه بیشتر است. به ازای هر تن استخراج، روس‌‎نفت 15788 روبل، لوک اویل 16209 روبل و تات‌نفت 19297 روبل مالیات پرداخته‌اند.» مدیرعامل تات‌نفت همچنین خواستار تعیین شرایط برابر برای همه شرکت‌های روسی شد و افزود در این صورت تات‌نفت توان استخراج نفت تا 10 میلیون تن را خواهد داشت. گفتنی است تات‌نفت در سال 2021 نزدیک به 27.8 میلیون تن نفت برداشت کرد. در پی رخدادهای اخیر، سیاست این شرکت از رشد برداشت به افزایش پالایش نفت و گسترش تولید محصولات پتروشیمی تغییر کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما