معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته چهارم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

آغاز بکار سی و چهارمین اجلاس عمومی فوق العاده کمیسیون هواپیمایی کشوری آفریقا AFCAC در داکار

 سیدی گویه مدیر کل آژانس ملی هوانوردی غیرنظامی و هواشناسی (ANACIM) افریقا در مراسم آغاز بکار سی و چهارمین جلسه عمومی فوق‌العاده کمیسیون هواپیمایی کشوری آفریقا AFCAC گفت: در مجموع نزدیک به 150 کارشناس و متخصص هوانوردی غیرنظامی در سنگال گرد هم آمده‌اند تا موضوعات مربوط به همکاری و هماهنگی بین کشورهای آفریقایی برای توسعه حمل و نقل هوایی پایدار و همچنین ترویج اجرای استانداردهای ایکائو و قوانین و مقررات هماهنگ منطبق با بهترین شیوه‌های بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. وی افزود: باید همکاری فزاینده و پایدار را تشویق کرد تا بخش حمل و نقل هوایی در آفریقا بتواند نقش خود را به عنوان یک مدل توسعه اقتصادی و اجتماعی از طریق هماهنگ کردن سیاست‌های هوانوردی غیرنظامی در سراسر این قاره به شیوه‌ای فراگیر ایفا کند. همچنین باید برای ایجاد هم افزایی بین سیستم‌های هواپیمایی کشوری کشورهایمان و مقابله با چالش‌های بی سابقه پیش روی صنعت حمل و نقل هوایی آفریقا تلاش کنیم. نامبرده راه‌اندازی رسمی‌بازار واحد حمل و نقل هوایی آفریقا (SAATM) در آدیس آبابا را در 18 ژانویه 2018 را یادآوری نمود که پروژه‌ای شاخص از دستور کار سند 2063 اتحادیه آفریقا است. او گفت: در این راستا سنگال که در حال حاضر ریاست اتحادیه آفریقا (AU) را بر عهده دارد برای عملیاتی شدن مؤثر آن در سراسر قاره درخواست حمایت دارد. ما سعی می‌کنیم یک بازار حمل و نقل هوایی با بیش از یک میلیارد نفر داشته باشیم که قوانین و اهداف مشترک بر آن حاکم باشد. بررسی دقیق پتانسیل‌های جمعیتی و جغرافیایی ما نشان می‌دهد که منابع ما برای رویارویی با چالش‌ها بسیار زیاد و تا حد زیادی استفاده نشده است. تا سال 2050 بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون انسان در آفریقا زندگی خواهند کرد که باید در شرایط بهینه ایمنی و سیستم حمل و نقل امن داشته باشند. به نظر وی رعایت استانداردهای ایمنی و امنیتی نباید الزامات تضمین نظارت اقتصادی مؤثر را تحت الشعاع قرار دهد که این امر همچنان تضمین موفقیت مدل‌های مختلف توسعه حمل و نقل هوایی است. وی در خاتمه تاکید کرد: این اهداف بدون هماهنگ کردن سیاست‌های ما با اتخاذ دستورالعمل‌های مشترک، افزایش همکاری بین بازیگران مختلف حمل و نقل و منابع انسانی کافی و با مهارت بالا قابل دستیابی نیستند.

1401.04.25 آژانس خبری APS

 

1141 میلیارد سیفا در آمد بخش معدن در سال 2020

مبلغ 1141 میلیارد فرانک سیفا در بحبوحه بحران بیماری کرونا، این رقمی است که بخش معدن در سال 2020 کسب کرده است. بر اساس گزارش تجزیه و تحلیل داده‌های معدنی در این سال و ثبت بیش از 9500 شغل مستقیم، بخش معدن اصلی‌ترین منبع تولید شغل در کشور بوده است. منبع درآمدی با صادرات 598 میلیارد فرانک سیفا بدون احتساب سیمان، کود و اسید فسفریک. در این سال در حالی که مبارزه با همه‌گیری کرونا سلامت بخش‌های زیادی از اقتصاد ملی را تحت تأثیر قرار داده بود این بخش درآمدزایی خوبی داشته است. مهم‌تر از آن ارزش افزوده این بخش در سال جاری به 4.2 درصد تولید ناخالص داخلی یا 595.2 میلیارد FCfa رسید. همچنین 73 درصد از صادرات بخش معدن مربوط به طلا است. پس از آن مواد معدنی سنگین مانند زیرکون با 10.3 درصد و فسفات با 0.5 درصد در رتبه سوم قرار دارند. کشور شریک اصلی سنگال برای واردات محصولات معدنی پورتوریکو است و سوئیس و استرالیا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بر اساس گزارش تجزیه و تحلیل داده‌های معدنی در سال 2020 بیش از 92 درصد از صادرات بخش معدن سنگال تنها مربوط به 7 کشور بوده است. گزارش تحلیل داده‌های بخش معدن در سال 2020 نشان می‌دهد که این بخش برای 9508 نفر ایجاد شغل کرده است. همچنین بر اساس داده‌های آماری در این سال سنگ آهک 6 میلیون تن، بازالت 3 میلیون تن، فسفات 238 میلیون تن تولید شده در منطقه تیس، طلا در منطقه کدوگو و فسفات در مناطق ماتام و تیس و داکار را شامل می‌شود. شایان ذکر اینکه تمامی اسید فسفریک تولید شده در سنگال به خارج از کشور فروخته می‌شود در حالی که 77 درصد سیمان تولید شده در بازار داخلی بفروش رسیده است.

Sud Quotidien 1401.04.26

 

ارتقای بخش کشاورزی با اجرای برنامه حاکمیت غذایی در سنگال

 سنگال در تلاش برای حاکمیت غذایی برنامه جدیدی را تنظیم کرده است. هزینه اجرای این برنامه موسوم به پاساد (برنامه کشاورزی برای حاکمیت مواد غذایی پایدار) 1021 میلیارد فرانک CFA برآورد شده است. پس از برنامه تسریع روند کشاورزی (پراکاس) که در سال 2014 برای قرار دادن کشاورزی به عنوان موتور رشد اقتصادی توسط دولت به تصویب رسید، نوبت به برنامه کشاورزی برای حاکمیت غذایی پایدار (پاساد) رسیده است. در مراسمی‌که به مناسبت معرفی این برنامه در محل وزارت کشاورزی برگزار شد موسی بالده وزیر کشاورزی گفت: این برنامه مبتنی بر یک جاه طلبی روشن برای ایجاد بخش کشاورزی مولد، رقابتی، متنوع و پایدار است که تا سال 2025 در کشور تولید اشتغال نماید. پروفسور بالده ادامه داد: هزینه اجرای این برنامه تا سال 2025 به میزان 1021 میلیارد فرانک برآورد شده است. وی افزود: با آگاهی از نقش مهم آن در اجرای برنامه جامع اقدام (Pap2a) مقدمات اجرای آنرا در ماه می 2021 با  مشارکت مؤثر همه ذینفعان در توسعه روستایی آغاز کردیم. بالده اطمینان داد که تعهد همه دست اندرکاران ایجاد یک استراتژی پایدار و فراگیر برای توسعه و ارتقای این بخش را ممکن می‌سازد. به گفته وی همچنین از طریق این برنامه جدید احیای فعالیت‌های اقتصادی-اجتماعی آسیب دیده از بحران‌های اقتصادی میسر خواهد گردید.

 1401.04.28سایت Equonet.net

 

مکی سال: ضرورت توسعه آفریقا با استفاده از همه انواع انرژی

آفریقا بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی نمی‌تواند توسعه یابد. گاز باید به عنوان یک انرژی پاک در نظر گرفته شود. مکی سال رئیس جمهور سنگالی طی یک مصاحبه مطبوعاتی با بیان این مطلب گفت: تغییرات اقلیمی ناشی از آلودگی بیش از حد جهان را به سمت دور شدن از سوخت‌های فسیلی سوق می‌دهد. اما باید تعادلی بین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت‌های فسیلی ایجاد کرد. وی افزود: درخواست ما استفاده از منابع موجود داخلی برای تولید و انتقال انرژی بصورت عادلانه به منظور تضمین دسترسی جهانی به برق است. به عبارت دیگر مکی سال می‌خواهد استفاده از سوخت‌های فسیلی را حفظ کند تا حداقل توسعه آفریقا را آغاز کند. وی در ادامه گفت: هنوز 600 میلیون آفریقایی به انرژی برق دسترسی ندارند. به همین دلیل است که دیروز از تصمیم پارلمان اروپا استقبال کردم. از ژانویه گذشته ما برای انتقال انرژی بطور عادلانه مبارزه کرده‌ایم. این امر تا حدی به قاره ما اجازه می‌دهد تا ظرفیت‌های خود برای استفاده از انرژی‌های گوناگون تقویت کنیم. وی افزود: به شما یادآوری می‌کنم که آفریقایی‌ها به شدت به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر متعهد هستند. اما انرژی‌های تجدیدپذیر به تنهایی نمی‌تواند توسعه یک کشور را تضمین کند. بنابراین شما به یک انرژی اولیه نیاز دارید. این انرژی اولیه مانند همه کشورهای جهان فعلاً نمی‌تواند تنها از سوختهای فسیلی، انرژی هسته‌ای و یا از گاز تأمین شود، بنابراین هر سه مهم هستند. من امیدوارم که در اجلاسهای آینده در مورد مسئله انرژی، این موضوع و همچنین توسعه زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های دیجیتال مورد توجه قرار گیرد.

1401.04.28مجله Lejecos

 

تمایل انجمن بانک‌های آفریقای غربی به ادامه عضویت در اتحادیه اکواس

 انجمن بانک‌های آفریقای غربی (Abao) می‌خواهد به ایفای کامل نقش خود به عنوان نماینده سیستم بانکی و مالی و به عنوان عضوی از گروه بخش خصوصی اتحادیه اکواس ECOWAS ادامه دهد. به همین منظور این تشکل حرفه‌ای که 250 بانک و مؤسسه مالی در سراسر منطقه را گرد هم می‌آورد، طی مراسمی هفتاد و ششمین نشست عادی شورای اجرایی و چهلمین نشست عادی مجمع عمومی خود را برگزار نمود. آبائو در یک نقطه عطف حیاتی قرار دارد، بنابراین باید اعتماد اعضا و شرکای فعلی و آینده خود را تقویت نماید. این امر لزوماً باید از طریق مؤسسات مالی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی و بانک‌های تجاری صورت گیرد. در این راستا مالیک ندایه مدیر عامل کشاورزی (Lba) نیز اعلام کرد از سال 2020 این بانک تصمیم گرفت دوباره در انجمن بانک‌های غرب آفریقا ادغام شود.

 1401.04.29روزنامه Le Quotidien

 

عملیات اعطای کمکهای نقدی: 2.515 میلیارد سیفا برای سنت لوئی

از 43 میلیارد فرانک سیفا در نظر گرفته شده برای 542 هزار و 956 خانوار فهرست شده در فهرست ملی واحد (Rnu) 2 میلیارد و 515 میلیون و 200 هزار فرانک سیفا برای منطقه سنت لوئی بمنظور حمایت از 31490 خانوار نیازمند اختصاص داده شده است. به گفته وزیر توسعه خانواده، برابری اجتماعی و همبستگی ملی، سامبا ندیونه کا، در این طرح این خانواده‌ها هر کدام 80000 فرانک سیفا دریافت می‌کنند. شهردار سنت لوئی هم گفت: این اقدامات که توسط رئیس جمهور مکی سال پیشنهاد شده به عنوان بخشی از مبارزه با فقر در منطقه است. وزیر توسعه خانواده با اشاره به این طرح یادآور شد که همه‌گیری کرونا بشریت را به بحرانی بی‌سابقه کشانده و پیامدهای آن در کشورهای در حال توسعه بیشتر احساس می‌شود. وی افزود: این امر به ویژه در آفریقا و تلاش‌های زیادی که در مبارزه با فقر انجام می‌شود را از بین می‌برد. برای این منظور سامبا ندیونه خاطر نشان می‌کند همه ایالت‌ها خود را سازماندهی کرده‌اند تا به کمک مردم فقیر بشتابند که به شدت تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته‌اند. وی تأکید می‌کند که سنگال مانند سایر کشورهای جهان به عنوان بخشی از واکنش به همه‌گیری این بیماری یک برنامه اضطراری کمک‌های غذایی و پرداخت هزینه‌های آب و برق به مردم نیازمند که به شدت از این بحران آسیب دیده‌اند به مورد اجرا گذاشته است. نامبرده در ادامه گفت: علاوه بر این تلاش‌هایی برای کاهش اثرات افزایش قیمت‌ها انجام شده که این امر نشان داد ابتکار اعطای کمک وجه نقدی همچنان بخش مهمی‌برای کاهش اثرات بیماری همه‌گیری است. به گفته وزیر توسعه خانواده این عملیات که وی آن را یک پروژه مهم توصیف کرد با هدف تقویت تاب‌آوری اقتصادی- اجتماعی فقیرترین خانوارها در فهرست ملی واحد (Rnu) است. وی یادآوری کرد برنامه با عنوان «سرمایه انسانی، حمایت اجتماعی و توسعه پایدار» که در استراتژی ملی حمایت اجتماعی گنجانده شده است جایگاه برجسته‌ای در چشم انداز طرح سنگال در حال ظهور (PSE) دارد. در همین راستا وی افزود: این اقدامات از یک سو با فقر در مناطق روستایی مقابله می‌کند و از سوی یک موهبت برای خانواده‌های آسیب پذیر است. وی تصریح کرد مبالغی که در این طرح داده خواهد شد عبارتند از: سن لوئی - 561 میلیون و 200 هزار فرانک برای 7015 خانوار، داگانا 808 میلیون و 560 هزار فرانک برای 10107 خانوار، پودور 1 میلیارد و 149 میلیون و 440 هزار فرانک برای 14368 خانوار. وی در ادامه گفت: در کنار این مبالغ تخصیص یافته مبلغی بالغ بر 313 میلیون و 520 هزار فرانک سیفا نیز به شهرداری سنت لوئیس اختصاص داده شده است که شامل 3919 خانوار می‌شود.

 1401.04.29مجله Lejecos

تعطیلی ۲۱۶ موسسه و از بین رفتن ۱۱۴۶ فرصت شغلی در سال ۲۰۲۱ در سنگال

بر اساس گزارش دپارتمان آمار کار و مطالعات وزارت کار و گفتگوی اجتماعی سنگال در مجموع ۲۱۶ موسسه در سال ۲۰۲۱ در سنگال تعطیل و ۱۱۴۶ شغل از بین رفته است. بر طبق این گزارش بیشترین تعطیلی مؤسسات متوجه کسب و کارهای همچون تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت (32.87 درصد)، ساخت و ساز (10.65 درصد) و فعالیت‌های تولیدی (10.64 درصد) بوده است. همچنین بر اساس گزارش بازرسان منطقه‌ای کار و تأمین اجتماعی بیشترین تأثیرپذیری مربوط به شهرهای داکار (25.93 درصد)، تیس (16.67 درصد) و سنت لویی (13.89 درصد) می‌باشند.

1401.04.31 روزنامه Heures 24

تأمین مالی پروژه‌های زیر ساختی با استفاده دولت سنگال از وقف

دولت سنگال می‌خواهد عمل وقف را به منبعی برای تأمین مالی پایدار تبدیل کند. به همین منظور پس از قانون مربوط به این موضوع، دولت در حال افزایش آگاهی بخشی به مردم در مورد این موضوع است. در این خصوص دولت با روی آوردن به امور مالی اسلامی در صدد پیدا کردن راه حل است. اگر اوراق قرضه یورو یا سایر ساز وکارهای جذب سرمایه وجود نداشته باشد دولت به طور جدی در حال بررسی گزینه وقف می‌باشد که راه حلی برای غلبه بر مشکلات اجتماعی است. قابل ذکر اینکه قانون حاکم بر این موضوع در سال 2015 به تصویب رسید. اما در این میان تنها یک پروژه دولتی بر اساس این قانون اجرا شده است. این پروژه که برای هر منطقه برنامه ریزی شده است توسط بانک توسعه آفریقا (AfDB) تأمین مالی می‌شود. در همین رابطه، کارگاهی توسط مرجع عالی وقف (هاو) برگزار شده و هدف این است که مقامات وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی با این روند آشنایی بیشتری پیدا کنند. وقف تأمین مالی حوزه‌های اجتماعی مانند بهداشت،  آموزش و پرورش را ممکن می‌سازد و ابزار قدرتمندی در مبارزه با فقر است. در این کارگاه دکتر عبدو دیاو رئیس امور مالی اسلامی در Cesag طی سخنانی گفت: وقف علاوه بر رایگان بودن توسط مردم به صورت داوطلبانه تأمین مالی می‌شود. چالش موجود همچنان افزایش آگاهی اهداکنندگان است. ما نیاز به افزایش آگاهی و آموزش این افراد داریم. به جای ساختن مسجد در منطقه‌ای که دارای مسجد است باید این پول را در جایی سرمایه گذاری کنیم که برای جامعه سودآورتر باشد. وی خاطر نشان نمود اغلب وقتی وقف کنندگان می‌میرند امور وقفی دوام نمی‌آورد به همین دلیل است که دولت این قانون را در سال 2015 تصویب نمود. هدف آن است که وقف را فراتر از آنچه دولت در آن سرمایه گذاری می‌کند تداوم بخشید.

1401.04.18 مجله Lejecos

 

بررسی راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در زمینه بهره برداری از منابع نفت و گاز سنگال

طی جلسه‌ای با حضور آداما می‌گویه وزیر امور کابینه سنگال، راهکارها و ابزارهایی که به بخش خصوصی سنگال اجازه می‌دهد از فرصت‌های ارائه شده در زمینه بهره برداری از منابع نفت و گاز استفاده کند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. بحث‌های مطرح شده حول موضوع تأمین مالی بخش هیدروکربن‌ها و ابزارهای مالی مناسب برای تسهیل مشارکت سرمایه گذاران سنگالی بود. در این جلسه وزیر آداما گفت: ما معتقدیم که اگر سیستم مطلوبی را ایجاد نکنیم که توسط متخصصان اجرا شود قانون چاره ساز نخواهد بود. اگر سیستم مالی سنتی فعلی را در نظر بگیرید برای اجازه تأمین مالی، مشارکت سرمایه گذاران سنگالی در نظر گرفته نشده و لذا به همین دلیل است که برای راه اندازی سیستمی‌ که به سرمایه‌گذاران سنگالی اجازه می‌دهد منابع لازم برای مشارکت در پروژه‌ها را داشته باشند تأمل خاصی لازم است. وی در ادامه توضیحات خود افزود: وقتی یک کارخانه راه اندازی می‌کنید، وام می‌گیرید و فلان کالا را می‌فروشید می‌توانید در پایان هر ماه به منابعی برای بازپرداخت این بدهی امیدوار باشید اما وقتی در یک شرکت سرمایه گذاری می‌کنید انتظار سود سهام دارید که آنرا نمی‌توان پیش بینی کرد زیرا ممکن است یک شرکت سود ده یا زیان ده باشد. علاوه بر این وی گفت: پارامترهای دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. زیرا به گفته وی دو منفعت باید با هم ترکیب شود: «منافع مشروع سرمایه گذاران سنگالی و منافع سرمایه گذاران خارجی». بنابراین به گفته وی ما باید ببینیم که چگونه می‌توان سیستم‌هایی را ایجاد کرد که به سرمایه گذاران خارجی که به استانداردها و قوانین احترام می‌گذارند اطمینان دهد. می‌گویه تأکید کرد: مجموعه‌ای از معیارهای پیچیده باید ترکیب شوند تا قانون در رابطه با مشارکت سرمایه گذاران سنگالی اجرا شود. او توصیه کرد: ما باید از تمام هوش و تمام ظرفیت خلاق خود برای راه اندازی این سیستم استفاده کنیم تا مشارکت مؤثر شرکت‌های سنگالی را هموار کند. در این دیدار فیلیپ باکومبا فای رئیس واحد گاز – پتروگاز بر تلاش‌های دولت برای اطمینان از اینکه شرکت‌های سنگالی می‌توانند در اجرای طرح‌های نفت و گاز نقش داشته باشند تاکید کرد. به گفته آقای فای این تلاش‌ها با ایجاد یک چارچوب قانونی و نظارتی به ویژه با یک قانون، یک چارچوب نهادی، ایجاد کمیته ملی برای نظارت بر محتوای محلی و ایجاد یک صندوق برای حمایت از مشاغل محقق خواهد شد.. وی در ادامه گفت: هدف تقویت ظرفیت شرکت‌ها است تا بتوانند حداکثر سود را از بخش نفت و گاز ببرند.

Sud Quotidien 1401.04.19

 

امضای قرارداد بین صندوق مستقل سرمایه گذاری استراتژیک و آژانس ملی اقتصاد انرژی برای مدیریت مصرف انرژی در سنگال

سنگال به زودی دارای یک شرکت تخصصی برای ارائه خدمات در حوزه انرژی خواهد بود. این پروژه که سوپر اسکو Super Escos نام دارد و به عنوان ابزار مالی جدید اختصاص داده شده به مدیریت انرژی در نظر گرفته می‌شود توسط صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک (Fonsis) و آژانس ملی اقتصاد انرژی (Aeme) اجرا می‌شود. به همین منظور قرارداد مربوطه طی مراسمی‌ با حضور آمادو هات وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری و سوفی گلادیما وزیر نفت و انرژی به امضا رسید. این شرکت مسئول ایجاد ساختار، تأمین مالی و اجرای برنامه‌های بهبود عملکرد انرژی در حوزه‌های مختلف از جمله تأمین روشنایی عمومی، ساختمان‌ها و صنایع خواهد بود. سنگال به عنوان بخشی از سیاست ملی انرژی مدیریت آنرا به عنوان یکی از محورهای استراتژیک کلیدی در نظر گرفته است که می‌تواند به شکلی پایدار به توسعه و ثبات کشور کمک کند. وزیر نفت و انرژی در این مراسم طی سخنانی گفت: در سطح ملی پتانسیل صرفه جویی در بخش انرژی 28 درصد برآورد شده که 36 درصد در حوزه برق است. به نظر سوفی گلادیما بسیج منابع انرژی شامل اجرای برنامه‌هایی در مقیاس بزرگ است که چندین بخش ساختمان، اداری، حمل و نقل و صنعت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در برنامه توسعه استراتژیک موسوم به PSD تا سال 2023 و همچنین در استراتژی مدیریت انرژی تا سال 2030 مطابق با دستورالعمل‌های نامه سیاست توسعه بخش انرژی (Lpdse) و طرح سنگال در حال ظهور (Pse) مد نظر قرار گرفته است. انتظار می‌رود اجرای برنامه سالانه 320 گیگا وات ساعت و 1.48 میلیارد فرانک سیفا صرفه جویی بدنبال داشته باشد. هات اطمینان داد تمام شرایط برای موفقیت این قرارداد فراهم است مشروط بر اینکه هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نمایند. وی از همه طرف‌های این قرارداد مشارکت دعوت کرد تا به تعهدات خود عمل کنند. وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و تعاون از همه همکاران خود و وزارتخانه‌های متولی خواست تا این قرار داد را کاتالیزوری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار قرار دهند.

1401.04.20 روزنامه Le Quotidien

 

فعالیت رضایت بخش سازمان غیر دولتی اگری سود در سنگال

سازمان غیردولتی اگری سود Agri sud که با پیشینه 30 سال در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کند با ثبت نتایج رضایت بخش در سراسر جهان و در سنگال گام‌های بلندی برداشته است. لوئیس اتین رئیس این سازمان با اظهار این خبر گفت: امروز می‌توانیم بگوییم بیش از 70000 تشکل محلی از سال 1992 مورد حمایت ما قرار گرفته‌اند. وی این سخنان را در مراسم سالگرد ایجاد این سازمان با موضوع «30 سال تلاش برای ایجاد تشکل‌های‌های کشاورزی در زمینه تقویت اکولوژیک» ایراد نمود. وی افزود: ما همچنین تمام تجربیاتی را که از طریق سه راهنما به کار گرفته شده‌اند بررسی می‌کنیم. راهنمای زراعی که به شیوه‌های کشاورزی-اکولوژیکی اشاره می‌کند، راهنمای توصیه‌های مدیریتی در مورد نحوه حمایت از تشکل‌ها و شرکت‌های کشاورزی و نیز راهنمای مربوط به ایجاد قلمرو برای کشاورزی پایدار. به گفته وی سازمان غیردولتی اگری سود که در سال 2009 فعالیت خود را در سنگال آغاز کرد در منطقه کازامانس کارهای بزرگی انجام داده است. وی در ادامه اظهار داشت: ما باید تمامی‌ بخش‌ها را با هدف بهره برداری بهتر بازسازی کنیم. برای انجام این کار مستلزم انتقال مهارت‌های عملکردی در سطح سازمان‌های حرفه‌ای با در نظر گرفتن آموزش و انتقال مهارت‌ها در سطح این حوزه‌ها برای رونق تولید می‌باشیم. همچنین ما به حفظ اکوسیستم‌های کشاورزی، تنوع زیستی، مبارزه با فقر و احیای امنیت غذایی و نیز برای ایجاد یک آگرواکولوژی که هدف آن تقویت تولید در شرایطی است که به محیط زیست آسیب نرساند کمک می‌کنیم.

1401.04.21  سایت Equonet.net

عبدالله داوودا دیالو بر مبارزه سنگال با فقر بر تقویت بخش آموزش تاکید کرد

برای مبارزه با فقر وزیر مالیه و بودجه سنگال بر تقویت بخش آموزش و پرورش تاکید کرد. عبدالله داوودا دیالو در مراسم افتتاحیه جلسه بررسی در باره اولویتهای بودجه در زمینه آموزش و پرورش گفت: از طریق آموزش است که ما هر سنگالی را به سلاحی مجهز می‌کنیم تا زندگی مطلوبی داشته باشد، برای آینده آماده شود و به اهداف خود دست یابد. مبارزه با فقر در چندین جبهه انجام می‌شود. اما به من اجازه دهید بر یکی از آنها بیشتر پافشاری کنم و آن آموزش است. بنابراین بهبود قابل توجه در نرخ با سوادی اولویت دولت طی دوره 2025-2023 خواهد بود. عبدالله داوودا دیالو افزود: ما در حال تحلیل نقشه آسیب‌پذیری جوانان هستیم تا بفهمیم چرا بسیاری از کودکان و نوجوانان زودتر از موعد مدرسه را ترک می‌کنند و آینده آنها به خطر می افتد. به نظر او دلایل اغلب اقتصادی است. شاخص دیگری که دولت را نگران می‌کند سرانه اندک مطالعه در کشور است که باید اقداماتی در این زمینه انجام دهیم.

 

اجرای طرح‌های زیرساختی مکا سنگال دو برای تأمین انرژی برق تا سال 2025

نصب یک پست 225 کیلوولت در نیروگاه کاپ د بیش، گذاشتن کابل‌های زیرزمینی (تقریباً 30 کیلومتر) که پست‌های پیت دوی، کوانون را به هم متصل می‌کند. نصب کابل به طول 16 کیلومتر برای اتصال به نیروگاه بل ایر و جایگزینی دو ترانسفورماتور برق 40 و 80 مگاوات در پست دیاس از جمله طرح‌هایی هستند که سازمان برق سنگال (سنلک) در چارچوب طرح «مکا سنگال دو» تا سال 2025 تکمیل می‌کند. این اقدامات بخشی از طرح کامپکت 2 است که با هزینه کل 600 میلیون دلار آمریکا معادل 375 میلیارد فرانک سیفا به مورد اجرا گذاشته خواهد شد. این سرمایه‌گذاری‌ها در راستای تأمین امنیت توزیع برق اجرا می‌شود. دیاتورو اندای معاون دبیرکل ریاست جمهوری و رئیس هیئت نظارت طرح سنگال 2 گفت: با اجرای این پروژه ما در حال ایمن سازی و قابل اطمینان تر کردن شبکه هستیم. هیئت نظارت در واقع مسئولیت نهایی امور، جهت گیری و همچنین اجرای کلی برنامه را بر عهده دارد. رئیس هیئت نظارت مکا سنگال 2 تاکید کرد: ما باید همه موارد را پیش بینی می‌کردیم تا زیرساخت‌هایی داشته باشیم که هم تولید و هم مصرف را پشتیبانی کنند. ما در حال حاضر در مرحله طراحی و آماده سازی فراخوان‌ها برای مناقصه‌ها هستیم. قرار است این پروژه در اواسط سال 2023 آغاز شود. بر این اساس، عمر دیوپ، مدیر عامل مکا سنگال گفت: 220 میلیارد فرانک سیفا به بخش انتقال برق با هدف افزایش و تقویت شبکه انتقال در داکار اختصاص داده شده است. منطقه‌ای که به گفته وی حدود 60 درصد نیاز ملی به برق را شامل می‌شود. به گفته وی علاوه بر داکار، تیس و جوربل شامل این طرح خواهند بود. تاسیساتی که ایجاد می‌گردد عرضه خدمات برق را بهبود می‌بخشد. مناطق فاتیک، کائولاک، تامباکوندا، کولدا و سدهیو از کمبود انرژی برق رنج می‌برند. او همچنین اعلام کرد که در دراز مدت نزدیک به 13 میلیون نفر از این طرح بهره مند خواهند شد.

1401.04.22 روزنامه Le Quotidien

 

ابتکار بسیج پس انداز های داخلی برای رونق اقتصاد ملی سنگال

عبداللهی سو رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی داکار (سیاد) اعلام کرد طرح پس‌انداز دارایی‌های ملی به نام ناس Nassk ابتکار جدیدی است که بخش خصوصی با مشارکت بورس ارائه داده است. این پروژه که توسط اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار (Cciad) رهبری می‌شود فعالان اقتصادی را قادر می‌سازد تا با جمع‌آوری پس‌اندازهای محلی در یک تلاش ملی برای تأمین مالی بخش اقتصاد کشور مشارکت نمایند. در رویکردی فراگیر سازمان‌های کارفرمایی سنگال از طریق اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار (Cciad) عمل می‌کنند. در این خصوص رئیس کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگالی (Cnes) در سخنرانی خود و طی مراسم آغار بکار راه اندازی این پروژه خاطر نشان کرد: زمان آن فرا رسیده است که ما سنگالی‌ها به نیروهای خود تکیه کنیم و تمام انرژی خود را بکار گیریم. وی ادامه داد: ما برای مدت طولانی مدل توسعه خود را از سرمایه گذاری مستقیم خارجی الگوبرداری کردیم در حالی که این ایده جدید با بسیج ابزارهای داخلی در کشور تحقق می‌یابد. مبتکرین این ایده فکر می‌کنند که سنگالی‌ها از طریق تجمیع پس اندازهای مردم می‌توانند به تلاش‌ها برای توسعه اقتصاد ملی کمک کنند. وی افزود: خوشبختیم که این ابتکار از طریق سیاد انجام می‌شود که می‌تواند فعالان اقتصادی، شرکت‌ها و سایر سازمان‌های کارفرمایی را گرد هم آورد. من فکر می‌کنم این امکان جمع آوری پس اندازها را افزایش می‌دهد. رئیس سیاد از همه فعالان اقتصادی و مردم دعوت کرد تا به این پروژه بپیوندند.

 Le Quotidien 1401.04.24

 

فرودگاه بین المللی بلز جیانی (Aibd) داکار: تبدیل به‌هاب هوایی منطقه‌ای با اجرای 15 پروژه

مقامات فرودگاه بین المللی بلز جیانی (Aibd) برای قرار دادن فرودگاه بلز جیانی به عنوان قطب هوایی آینده منطقه غرب آفریقا در حال انجام 15 پروژه با بودجه 400 میلیارد فرانک CFA هستند. این خبر توسط شیخ تیام معاون مدیر کل فرودگاه مزبور در جریان بازدید دانشجویان دانشکده اقتصاد و بازرگانی (Essec) پاریس از این فرودگاه اعلام شد. وی گفت: ما نمی‌توانیم در مورد توسعه بدون صحبت در مورد پروژه‌های فرودگاهی صحبت کنیم. بنابراین 15 پروژه شاخص وجود دارد که برخی از آنها فوری هستند. امروزه ظرفیت سالانه جابجایی مسافر در این فرودگاه 2.6 میلیون مسافر می‌باشد. هدف این است که خیلی سریع این رقم را به 3 میلیون مسافر برسانیم. همچنین امید می‌رود در سال 2025 این میزان به 5 میلیون مسافر و در سال 2035 به 10 میلیون مسافر برسد. وی در ادامه افزود: جذب مشتری و مسافر عامل اصلی است. ما باید توانایی در نظر گرفتن انتظارات مسافران را داشته باشیم. ما نمی‌توانیم از یک هاب بدون احداث زیرساخت‌ها صحبت کنیم. در این زمینه یک مرکز نگهداری هوانوردی در حال ساخت است. مرکزی که به گفته وی باید خدمات خود را به شرکت هواپیمایی ملی که به زودی تعداد هواپیماهای آن از 11 فروند هواپیما به 14 فروند هواپیما افزایش می‌یابد، به غرب آفریقا و همچنین سایر شرکت‌ها ارائه دهد. از سوی دیگر پروژه احداث آکادمی‌ بین المللی هوانوردی با پذیرش 15 دانشجو خلبان و 30 تکنسین آغاز شده است. معاون مدیرکل فرودگاه بین المللی داکار همچنین از بهبود تدریجی ترافیک هوایی پس از همه گیری بیماری کرونا اظهار خشنودی نمود.

1401.04.24 روزنامه 24 Hures

 

برگزاری کنگره مؤسسات عالی حسابرسی با حضور حسابرسان جوان سنگالی

طی برگزاری یک کنگره 3 روزه، حسابرسان جوان از مؤسسات مالی عالی دولتی در مورد فعالیت‌های این مؤسسات و نحوه خدمت رسانی به مردم سنگال بحث و تبادل نظر کردند. در مراسم افتتاحیه این کنگره مامادو فای اولین رئیس دیوان محاسبات سنگال که ریاست انجمن مؤسسات عالی حسابرسی مشترک در استفاده از زبان فرانسوی (Aisccuf) را نیز بر عهده دارد طی سخنانی گفت: این امر از اهمیت بالایی برخوردار است که ما همیشه روش‌ها، شیوه‌ها و رویه‌ها را بررسی کنیم و مهم‌تر از همه در ارائه خدمات به شهروندان و مالیات‌دهندگان کوشا باشیم. به گفته مامادو فای تمام معنای برگزاری این کنگره آن است که در آن حسابرسان جوان درسهایی را که از سالهای اول زندگی حرفه‌ای خود فراگرفته‌اند به اشتراک گذارند. وی با تاکید بر نقش مهم این نهادهای مالی اعلام کرد: همانطور که می دانید کنترل استفاده از منابع عمومی هم یک الزام دموکراتیک و هم یک ضرورت اقتصادی و اجتماعی است. به عبارت دیگر شما باید تلاش کنید تا مؤسسات عالی حسابرسی (SAI) مربوطه خود را متعهد به حرفه‌ای سازی و استقلال بیشتر کنید. در این زمینه نامبرده تأکید کرد این کنگره همچنین به تقویت ظرفیت‌های حسابرسان جوان در نهادهای عالی کنترل مالیه عمومی‌کمک خواهد کرد.

1401.04.24 روزنامه 24 Hures

 

اختصاص بیش از ۱۳ میلیارد فرانک سیفا برای توسعه استارت آپ ها در سنگال

روزنامه 24HEURES مورخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۲

آقای یانخوبا دیاتارا، وزیر اقتصاد دیجیتال و مخابرات سنگال اعلام کرد که دولت به تازگی بیش از ۶۵ میلیارد فرانک سیفا برای تحول اقتصاد دیجیتالی کشور، از جمله بیش از ۱۵ میلیارد فرانک برای توسعه استارت آپ ها تخصیص داده است.

وی این موضوع را در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۲، همزمان با مراسم افتتاحیه پنجمین دوره نمایشگاه آفریتک که توسط جنبش شرکت‌های سنگالی برگزار شد، اعلام کرد.

آقای دیاتارا تاکید کرد که آموزش‌های ارائه شده در زمینه‌های دیجیتال به طور مداوم در حال تغییر است و این امر تقریباً همه کسب و کارها در زمینه دیجیتال از جمله مهارت‌های جدید و استراتژیک در بخش داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و امنیت سایبری را تحت تأثیر قرار داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما