معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

میزان وجوه جذب شده اروپایی در بلغارستان

در این متن به طور مختصر به بررسی توزیع وجوه اروپایی در مناطق و شهرداری‌های بلغارستان پرداخته شده است.

تا 15 ژوئن 2022، وجوه جذب شده اروپایی در بلغارستان از 22 میلیارد BGN فراتر رفت. این مجموع تمام پول پرداخت شده برای پروژه‌هایی است که از ابتدای سال 2007 توسط صندوق های ساختاری و انسجام اتحادیه اروپا تأمین مالی شده است، از جمله کمک به شرکت ها در طول بحران کووید در سیستم ISUN. بیشتر این پرداختها با بیش از 5.1 میلیارد لوا در پایتخت انجام شده است. -پس از آن مناطق پلوودیو (بیش از 1.2 میلیارد BGN)، بلاگووگراد (1.1 میلیارد BGN) و بورگاس (BGN 943 میلیون) قرار دارند. به عنوان مقدار مطلق، وجوه مورد استفاده در ولسوالی‌های پرنیک، تارگویشته و کیوستندیل کمترین میزان است (هر کدام حدود 160 میلیون BGN).

مقدار بیشتری از سرمایه‌های اروپایی صرف شده عمدتاً نشان دهنده حضور پروژه‌ها در زیرساخت ها است - مترو شهری، جاده‌ها و بزرگراه‌ها، چرخه‌های آب و غیره، که طبیعتاً به بودجه بیشتری نیاز دارند. بزرگترین پروژه‌های منطقه شامل ساخت و ساز و بهسازی در موارد زیر است:

  • حمل و نقل شهری - در پایتخت (عمدتاً مترو)، بورگاس، وارنا، روسه، وراتسا؛
  • بزرگراه‌ها و جاده‌ها - بلاگووگراد (Struma AM)، پایتخت (Kalotina-Sofia AM)؛ اسمولیان ("مرز Mihalkovo" و "Smolyan-Stoikite-Shiroka laka")؛
  • توربین‌های بادی و لوله کشی - Pleven، Dobrich، Plovdiv، Vratsa، Yambol؛
  • درمان خانگی - پایتخت، وارنا، پازارژیک، بلاگووگراد؛
  • زیرساخت مدرسه - پایتخت، بورگاس، هاسکوو، ویدین، وارنا؛
  • محیط شهری - وارنا، پلوودیو، استارا زاگورا، بورگاس، ولیکو تارنوو.

وجوه پرداخت شده به 3229 BGN برای هر نفر در جمعیت می رسد - دوباره بیشترین میزان در پایتخت (3972 BGN) و پس از آن مناطق Gabrovo (3836 BGN)، Blagoevgrad (3814 BGN) و Vratsa (3169 BGN) قرار دارند.

بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی در سیستم‌های اطلاعاتی برای مدیریت و نظارت بر بودجه اتحادیه اروپا در بلغارستان (ISUN و ISUN 2020) امکان مقایسه هزینه‌های مربوط به برنامه‌های اروپایی توسط شهرداری‌ها را فراهم می‌کند.

با میانگین ملی 3229 BGN سرانه، هفت شهرداری بیش از 5000 BGN دریافت کردند - Dobrich (شهر)، Svilengrad، Kostinbrod، Belen، Primorsko، Byala (وارنا) و Sozopol  . تعداد 95 شهرداری وجود دارد که توانسته اند کمتر از یک هزار BGN برای هر نفر جذب کنند. کمترین بودجه در شهرداری Dulovo و Dobrichka - کمتر از 200 BGN برای هر نفر از جمعیت بوده است.

به طور کلی، شهرداری‌های کوچکی که مقادیر قابل‌توجهی از بودجه اروپایی را جذب می‌کنند، پروژه‌هایی با اهمیت فراتر از شهرداری خاص - چرخه‌های آب و تصفیه خانه‌ها، کارخانه‌های بازیافت و موارد مشابه، اجرا می‌کنند که نیازهای گروه‌هایی از چندین شهرداری همسایه را برآورده می‌کنند.

منبع: https://www.economic.bg/bg/a/view/kolko-i-kyde-sa-izharchenite-evrofondove-v-bylgarija

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما