معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۴

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا در تیرماه 1401 به شرح زیر بوده است.

امیدواری رئیس بانک مرکزی برای بازسازی اقتصادی

دکتر ناندالال ویراسینگه، رئیس بانک مرکزی سریلانکا در مصاحبه با CNN اطمینان داد که این کشور با برنامه و مسیر مشخصی که برای آن ترسیم شده در صورت ثبات مدیریتی در سریع‌ترین زمان ممکن می‌تواند در 5 ماه از این بحران شدید اقتصادی خارج شود.البته رئیس بانک مرکزی سریلانکا اشاره کرد که در این مدت امیدوار است که مردم در برابر مشکلات صبر کنند. همچنین او اشاره کرد که منابع نقدی بانک مرکزی تقریباً «موجود» است و برای واردات حامل‌های سوخت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.با توجه به مدت زمان باقی‌مانده تا توافق نهایی با صندوق بین‌المللی پول دولت جدید باید برخی از منابع مالی کوتاه‌مدت برای تأمین مالی واردات کالاهای ضروری را تأمین کند. یکی از برنامه‌های دولت دریافت تسهیلات مالی از کشورهای دوست مانند هند و چین خواهد بود.

 افزایش بدهی عمومی سریلانکا نسبت به تولید ناخالص داخلی

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که بدهی دولت سریلانکا تا سه‌ماهه اول سال 2022 به حدود 126 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات موجود بدهی دولت سریلانکا تا مارس 2022 به 21.6 تریلیون روپیه معادل 117.4 درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یافت که دلیل اصلی این افزایش، افت شدید ارزش پول ملی است. البته با در نظر گرفتن بدهی‌‌ 9.58 میلیارد روپیه‌ای بانک مرکزی، بدهی‌های کلی سریلانکا را باید 127 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در نظر گرفت. لازم به ذکر است که بدهی‌های کلی سریلانکا در پایان سال 2019، 86.6 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بود.

امیدواری صندوق بین‌المللی پول برای نهایی کردن مذاکرات با سریلانکا

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) اظهار امیدواری کرد که مذاکرات با سریلانکا «در اسرع وقت» تکمیل شود. او اعلام کرد که به محض تشکیل دولت، هیئت صندوق بین‌المللی پول برای ادامه گفتگوها به سریلانکا سفر خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری بیشتر هند در سریلانکا

سفیر هند در سریلانکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هند پس از حمایت 3.8 میلیارد دلاری از سریلانکا در سال جاری، مایل است در این کشور سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد، زیرا این اقدام به ایجاد ظرفیت‌های میان‌مدت و بلندمدت اقتصاد سریلانکا کمک می‌کند.

رشد منفی اقتصاد سریلانکا

اقتصاد سریلانکا در سه‌ماهه اول سال 2022 با 1.6 درصد کاهش روبه‌رو بود. بخش کشاورزی و صنعت در سه‌ماهه اول سال 2022 به ترتیب با 6.8 درصد و 4.7 درصد کاهش را تجربه کردند، در حالی که بخش خدمات رشد ناچیز 0.7 درصدی را ثبت کرد. گفته می‌شود که این کاهش قابل توجه در اقتصاد سریلانکا به دلیل اثرات نامطلوب برخی عوامل مانند تورم، کاهش ارزش پول ملی و کسری ارزی است.

اقتصاد کشاورزی سریلانکا در سه‌ماهه اول سال 2022 بیشترین کاهش را از سال 2015 به ثبت رساند که آن را می‌توان ناشی از کمبود کودهای شیمیایی و تأثیر شدید آن بر تولیدات کشاورزی به ویژه تولید برنج دانست.

همچنین محدودیت‌های اعمال شده بر واردات سوخت که برای بسیاری از صنایع و خدمات ضروری است، باعث کاهش تولید در تمام صنایع تولیدی از جمله صنعت ساختمان شد. بخش صنعت نیز در سه‌ماهه اول سال 2022 با کاهش قابل توجهی مواجه شد. با وجود همه شرایط نامطلوب حاکم بر کشور، فعالیت‌های خدماتی در سه‌ماهه اول سال 2022 نسبت به سه‌ماهه اول سال 2021 افزایش اندکی را ثبت کردند.

در مجموع تولید ناخالص داخلی برای سه‌ماهه اول سال 2022 به قیمت ثابت (2015) 3,463,101 میلیون روپیه را ثبت کرد که در مقایسه با 3,519,921 میلیون روپیه ثبت شده در سه‌ماهه اول سال 2021 نشان از کاهش 1.6 درصدی در نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را دارد.

کاهش صادرات چای سریلانکا

صادرات چای سریلانکا در شش‌ماهه اول سال 2022 با کاهش قابل توجه روبه‌رو شد.  در شش‌ماهه منتهی به ژوئن، صادرات چای از 136 میلیون کیلوگرم در سال گذشته با 8.5 درصد کاهش به 125 میلیون کیلوگرم رسیده است.

درآمد ارزی این صادرات نیز که سال در مدت مشابه سال گذشته 584 میلیون دلار است، 10.8 درصد کاهش داشته است. در حالی که از نظر روپیه، سریلانکا 164 میلیارد روپیه برای شش ماه اول سال 2022 در مقایسه با 127 میلیارد روپیه در سال 2021 درآمد داشت.

لازم به ذکر است که در شش ماه اول سال 2022، عراق با مصرف 23.5 میلیون کیلوگرم چای، مهم‌ترین خریدار چای این کشور بوده است که نسبت به سال گذشته با 16 میلیون کیلوگرم افزایش، رشد 46 درصدی را به ثبت رساند.

سیستم جدید توزیع سوخت

بعد از آزمون و خطای وزارت انرژی برای ایجاد یک سیستم برای کنترل توزیع سوخت، نهایتاً سیستم سهمیه‌بندی هوشمند با موفقت در این کشور اجرا شد. این طرح که هنوز مراحل آزمایشی را طی می‌کند بر اساس این طرح، شهروندان باید نسبت به ثبت‌نام در سامانه معرفی شده اقدام و بارکد هوشمند را از این سایت دریافت نمایند. این بارکد که در جایگاه‌های سوخت اسکن خواهد شد، میزان سهمیه وسایل نقلیه را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر به عنوان روش تکمیلی و برای جلوگیری از ازدحام در جایگاه‌های سوخت، بر اساس شماره پلاک، هر وسیله نقلیه دو روز در هفته امکان سوخت‌گیری داشته و برای هر مرتبه سوخت‌گیری نیز محدودیت ‌مشخصی در نظر گرفته شده است. بر این اساس موتورها 2000 روپیه، موتورهای سه‌چرخ 5000 روپیه و سایر خودرو‌ها 7000 روپیه در هر مرتبه می‌توانند سوخت دریافت کنند.

ادامه روند افزایش تورم در سریلانکا

بر اساس آمار بانک مرکزی سریلانکا، تورم این کشور در ماه ژوئن به 58.9 درصد رسید که نسبت به تورم 45.3 درصدی ماه می، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که تورم در ماه جولای می‌تواند به 70 درصد برسید.

در همین حال، قیمت مواد غذایی 75.8 درصد در دوازده ماه منتهی به ژوئن، افزایش یافت که این میزان در دوازده ماه منتهی به ماه می 58 درصد بود. این به معنای آن است که مردم سریلانکا در حال حاضر تقریباً دو برابر سال گذشته صرف هزینه‌های مواد غذایی می‌کنند و این در حالی است که دستمزد‌ها در این مدت افزایشی نداشته است.

از سوی دیگر، تورم اقلام غیرخوراکی در دوازده ماه منتهی به ژوئن از 34.2 درصد در ماه می‌به 43.6 درصد افزایش یافت که عمدتاً به دلیل افزایش قیمت‌ها در بخش حمل‌ونقل بوده است.

ادامه دریافت کمک‌های بین‌المللی

کمک‌های بین‌المللی در راستای اقدامات بشردوستانه به سریلانکا ادامه دارد. در طول روزهای گذشته سریلانکا شاهد ارسال کمک‌های دارویی به ارزش حدودی 900 هزار دلار از سوی یک خیریه آمریکا، کمک 20 میلیون دلاری آمریکا و 14 میلیون دلاری گروه 7، ارسال دارو به ارزش 10 هزار دلار از سوی یک خیریه کویتی بود. از سوی دیگر سومین محموله برنج اهدایی چین به وزن 500 تن نیز به این کشور وارد شد و میزان برنج اهدایی این کشور به سریلانکا را به 2500 تن افزایش داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما