معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۲

معرفی منطقه توسعه صنعتی پیشرفته دریاچه Songshanدون گوان

منطقه توسعه صنعتی پیشرفته دریاچه سونگ‌شان در شهر دون گوان و مرکز منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) واقع شده است. این منطقه از جنوب با هنگ کنگ و شنجن و از شمال با گوانجو ارتباط دارد و پلت فرم اصلی نوآوری کریدور علم و فناوری گوانجو-شنجن-هنگ کنگ-ماکائو است که در حال حاضر رتبه 21 را در رتبه بندی کلی مناطق با فناوری پیشرفته در چین دارد.

تاریخچه

در سال 2001، دولت محلی دون‌گوان ساخت پارک صنعتی علم و فناوری دریاچه سونگ‌شان را به مساحت 72 کیلومتر مربع پیشنهاد نمود. در سپتامبر 2010، این منطقه توسط شورای دولتی به منطقه توسعه صنعتی ملی با فناوری پیشرفته ارتقا یافت و پنج سال بعد، این منطقه با موفقیت به عنوان یکی از مناطق مستقل ملی نوآوری در دلتای رودخانه مروارید انتخاب شد. در جولای 2020، شهر علمی دریاچه سونگ‌شان رسماً به عنوان منطقه آزمایشی جامع علمی ملی در GBA گنجانده شد.

توسعه منطقه

در منطقه توسعه صنعتی پیشرفته دریاچه سونگ‌شان "پنج عنصر درجه یک" نوآوری، شامل پلتفرم های درجه یک، شرکت های درجه یک، موسسات درجه یک، دانشگاه‌های درجه یک و استعدادهای درجه یک، گردآوری شده اند. 320 شرکت ملی فناوری پیشرفته، 30 موسسه تحقیق و توسعه جدید، 14 مرکز رشد ملی و همچنین 189 آزمایشگاه کلیدی و مرکز تحقیقات مهندسی در این منطقه فعالیت می نمایند. نرخ پوشش مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌ها به 57.4 درصد رسیده و نسبت تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی 9.46 درصد است. هم‌اکنون بیش از 99 هزار استعداد، 65 استعداد در سطح ملی و 103 نفر از رهبران نوآوری و کارآفرینی استانی و شهری در این منطقه حضور دارند.

شرکت های پیشرو صنعت فناوری اطلاعات مانند Huawei Device، Huabei Electronic Technology، SYTECH، TP-LINK و Goertek ، بیش از 300 شرکت بیوتکنولوژی مانند HEC، داروسازی Hongshanhu، Fapon Biotech، Zhongsheng Pharma و CapitalBio Genomics و شرکت های تولید تجهیزات هوشمند مانند INOVANCE و Topstar محصولات خود را در این منطقه تولید می نمایند. علاوه بر این، 23 شرکت حوزه صنایع نوظهور مانند انرژی‌های جدید و مواد جدید، پروژه‌های جدیدی را در زمینه‌هایی نظیر باتری لیتیوم یون، راه حل های قدرت Gospower و منابع انرژی توزیع شده CR POWER را ارائه می دهند. در حال حاضر 11389 شرکت از انواع مختلف در این منطقه ثبت شده اند.

در سال 2019، تولید ناخالص منطقه توسعه صنعتی پیشرفته دریاچه سونگ‌شان 26.6 درصد از کل شهر دون‌گوان را به خود اختصاص داده است که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است.

صنایع اصلی مستقر در منطقه

صنایع و خوشه‌های اصلی فعال در منطقه توسعه صنعتی پیشرفته دریاچه سونگ‌شان به شرح زیر می‌باشد:

الف- صنعت فناوری اطلاعات

صنعت فناوری اطلاعات در منطقه به یک صنعت محوری با مقیاس دارایی بیش از 100 میلیارد یوان (15.6 میلیارد دلار) تبدیل شده است. زمینه‌های تجهیزات ارتباطی و پایانه‌های هوشمند در چین پیشرو هستند و به سطح پیشرفته جهانی رسیده اند. به طور کلی، یک زنجیره صنعتی قوی با هسته اصلی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه توسعه صنعتی پیشرفته دریاچه سونگ‌شان شکل گرفته است که تمامی حلقه‌های زنجیره تأمین از تجهیزات اولیه، شبکه ارتباطی، تحقیق و توسعه، پلت فرم، تولید، بهره برداری و مدیریت تا خدمات کاربردی را پوشش می دهد. شرکت های پیشرو مانند Huawei Device، Huabei Electronic Technology، SYTECH، Everwin Precision و Lens Technology در حوزه فناوری اطلاعات در این منطقه فعالیت می نمایند. در حال حاضر، این منطقه دارای 113 شرکت فناوری اطلاعات بزرگ شامل 16 شرکت در صنعت شبکه اطلاعات نسل بعدی، 53 شرکت الکترونیکی هسته ای، 17 شرکت تخصصی در حوزه نرم افزارهای نوظهور و خدمات فناوری اطلاعات جدید، 17 شرکت ارائه دهنده اینترنت، رایانش ابری و خدمات کلان-داده و 10 شرکت هوش مصنوعی می‌باشد.

صنعت ترمینال هوشمند: منطقه توسعه صنعتی پیشرفته دریاچه سونگ‌شان دارای یک سیستم صنعت ترمینال هوشمند سالم است و یک زنجیره صنعتی را تشکیل داده است که بر تولید ماشین آلات کامل تمرکز داشته و تمام حلقه‌های زنجیره صنعتی از طراحی راه حل، اجزا و ماژول ها، باتری، لوازم جانبی، ساخت ماشین آلات تا خدمات کاربردی را پوشش می‌دهد. این امر نشان دهنده روند توسعه یکپارچه و خوشه ای شرکت ها و بسترهای خدمات فناوری است.

فناوری 5G: این منطقه با تکیه بر شالوده مستحکم خود در تولید اطلاعات الکترونیکی، روند توسعه خوبی را در زمینه فناوری 5G شکل داده است. چین برای زمینه‌هایی مانند ایستگاه‌های پایه 5G، معماری شبکه، پایانه‌های و برنامه‌های کاربردی 5G برنامه ریزی‌های استراتژیک انجام داده است. علاوه بر این، این منطقه دارای شرکت های پیشرو قوی در زمینه تجهیزات شبکه، فیبرهای نوری، دستگاه‌های و ماژول های نوری، PCB، آنتن‌ها و پایانه‌ها است. در حال حاضر، مطابق با طرح توسعه 5G منطقه، 678 ایستگاه پایه می‌بایست برنامه ریزی و ساخته شود تا در سه سال آینده به پوشش کامل شبکه 5G دست یابد. تحقق این برنامه نیاز به سرمایه‌گذاری در حدود 68 میلیون یوان (10.6 میلیون دلار) دارد که تا کنون 2.7 میلیون یوان آن سرمایه گذاری شده است. ساخت ایستگاه‌های پایه توسط شرکت هایی مانند Huawei Machine، SYTECH، Everwin Precision، Han'S Laser، DAPU TELECOM، HTGD و Flender GmbH انجام خواهد شد.

صنعت مدار مجتمع: در سال‌های اخیر، صنعت مدارهای مجتمع (IC) در منطقه به سرعت در حال توسعه بوده و اکثر شرکت‌های طراحی IC  و همچنین تامین‌کنندگان مواد و تجهیزات دون گوان در این منطقه متمرکز شده و یک خوشه کامل این صنعت شکل گرفته است. منطقه توسعه صنعتی پیشرفته دریاچه سونگ‌شان در حال حاضر محل استقرار بیش از 50 شرکت تولید کننده IC، از جمله شرکت‌های شناخته‌شده‌ای مانند Ramaxel، Holtek Semiconductor و Cellwise Microelectronics می‌باشد. انواع محصولات این شرکت‌ها شامل تراشه‌های حسگر، تراشه‌های کنترل حرکت، تراشه‌های مدیریت انرژی، نظارت تصویری، تراشه‌های عکس دیجیتال و همچنین طراحی تراشه‌های قطعات الکترونیکی است. شرکت Cellwise Microelectronics در تولید تراشه‌های دستگاه‌های تلفن همراه با محموله‌های تجمعی بیش از 400 میلیون واحد تخصص دارد. تراشه‌های این شرکت به طور گسترده در زمینه‌هایی مانند هواپیماهای بدون سرنشین، تلفن همراه و دستبندهای ورزشی استفاده می‌شود. شرکت فناوری مدار مجتمع Guangdong Hiway اولین تراشه نظارت بر فشار تایر در چین را با حقوق مالکیت معنوی مستقل توسعه داده است که انحصار سازندگان تراشه‌های بین المللی را شکسته و توسط بسیاری از تولید کنندگان خودرو استفاده می‌شود. در حال حاضر، منطقه الگویی از صنعت طراحی IC شکل داده است که توسط شرکت های پیشرو در زمینه‌های خاص با گروهی از استارت آپ های بالقوه که با هم توسعه می یابند، هدایت می‌شود.

صنایع نرم افزار، هوش مصنوعی و خدمات اطلاعات اینترنتی: آمارها نشان می دهد که بیش از هزار شرکت ارائه دهنده نرم افزار، هوش مصنوعی و خدمات اطلاعات اینترنتی در این منطقه وجود دارد. این ارائه دهندگان خدمات عمدتاً بر توسعه نرم افزارهای جدید و خدمات فناوری اطلاعات جدید تمرکز می‌کنند. این منطقه گروهی از شرکت‌های قوی مانند iSoftStone Information Technology  و Guangdong Century Network Communication Equipment  را گرد هم آورده است. "سیستم پرداخت بانکی اینترنتی" و "سیستم ردیابی تماس هوشمند" آن عنوان "محصولات با فناوری پیشرفته استان گواندونگ" را به خود اختصاص داده و در مراکز ضد کلاهبرداری اطلاعاتی بسیاری از استان‌ها و شهرها اعمال شده است.

ب- صنعت تجهیزات هوشمند

در صنعت تجهیزات هوشمند، منطقه توسعه صنعتی پیشرفته دریاچه سونگ‌شان یک خوشه صنعت رباتیک با یکپارچه‌کننده‌های سیستم رباتیک، تامین‌کنندگان قطعات اصلی و سازندگان تجهیزات هوشمند به عنوان بازیگران اصلی تشکیل داده است. صنعت رباتیک در سال‌های اخیر توسعه گسترده‌ای یافته است، به طور خاص، در ربات های سبک به سرعت در حال توسعه بوده و دارای یک زنجیره صنعتی کامل است. در حال حاضر، موسسه رباتیک هوشمند گواندونگ و موسسه تحقیقات رباتیک بین‌المللی دریاچه سونگ‌شان تاسیس شده‌اند. گروهی از شرکت های مطرح از جمله INOVANCE و Topstar  و شرکت‌های رباتیک و تجهیزات هوشمند مبتنی بر فناوری کوچک و متوسط از جمله GOOGOLTECH، Narwal Robotics و Quotient Kinetic Machine، در این منطقه حضور دارند. 39 شرکت تجهیزات هوشمند بزرگ شامل 21 شرکت تجهیزات هوشمند، 4 شرکت اجزای اصلی، 8 شرکت یکپارچه سازی سیستم رباتیک، 3 شرکت هستی شناسی و 3 شرکت ربات خدماتی در این منطقه فعالیت می نمایند.

ج- صنعت بیوتکنولوژی

از زمان تأسیس پایگاه بیوتکنولوژی در سال 2012، این منطقه به مهم ترین پایگاه پیشرو در توسعه صنعت بیوتکنولوژی دون‌گوان تبدیل شده بطوریکه 80 درصد از شرکت های این صنعت در این منطقه مستقر می‌باشند. مجموعه ای از چندین زنجیره صنعتی مانند داروهای نوآورانه و ژنریک پیشرفته، دستگاه‌های پزشکی، تشخیص آزمایشگاهی، سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در منطقه توسعه صنعتی پیشرفته دریاچه سونگ‌شان حضور دارند. گروهی از شرکت‌های بیوتکنولوژی مانند HEC، داروسازی Hongshanhu، Fapon Biotech، Zhongsheng Pharma و CapitalBio Genomics فعالیت می نمایند.

تا پایان سال 2019، حدود 314 شرکت بیوتکنولوژی در منطقه مستقر شده اند. اگرچه بیشتر آنها استارت آپ های متوسط و کوچک هستند، اما دارای پتانسیل رشد خوب و ارزش افزوده صنعتی بالایی هستند که مجموعه ای از زنجیره‌های صنعتی متعدد را تشکیل می دهند که تحقیق و توسعه، تولید و فروش را پوشش می دهند. در حال حاضر، 24 شرکت صنعت بیوتکنولوژی بزرگ از جمله 7 شرکت تولید بیودارو، 8 شرکت تجهیزات پزشکی، 3 شرکت مواد غذایی بهداشتی زیستی، 1 شرکت تحقیق و توسعه و 5 شرکت خدمات زیستی در حوزه‌هایی مانند مدیریت سلامت، سرمایه گذاری در صنعت زیستی و درمان در منطقه حضور دارند.

د- صنعت مواد جدید

صنعت مواد جدید در این منطقه در حال حاضر پایه خوبی دارد. تحت رهبری تاسیسات علمی‌بزرگ منبع نوترون اسپلاسیون چین (CSNS) نوآوری مربوط به صنعت مواد جدید در منطقه به طور مداوم افزایش خواهد یافت. در حال حاضر 23 شرکت صنعت مواد جدید شامل 16 شرکت مواد جدید پتروشیمی و شیمیایی پیشرفته، 5 شرکت پیشرفته مواد فلزی غیرآهنی، 1 شرکت پیشرفته مواد غیرآلی معدنی و 1 شرکت تخصصی در زمینه الیاف با کارایی بالا و محصولات و مواد کامپوزیت در منطقه وجود دارند.

ه- صنعت خدمات تولید محور

صنعت خدمات تولید محور منطقه در بسیاری از زمینه‌ها از جمله خدمات فناوری، طراحیIC، تحقیق و توسعه محصول، خدمات بازرسی و آزمایش و طراحی صنعتی در حال توسعه است. گروهی از شرکت‌های فرهنگی و سرگرمی دیجیتال مانند EDIFIER Technology، Anitime Animation و Cooole Interactive Entertainment Technology در منطقه مستقر می‌باشند. دون‌گوان همچنین خانه پلتفرم‌های خدمات فرهنگی و خلاقانه مانند مؤسسه طراحی صنعتی گواندونگ و مؤسسه نوآوری طراحی جنوب چین بوده و شبکه‌ای از پارک‌های حرفه‌ای مانند دره خلاقیت Eco-Culture را ایجاد کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما