معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

تلاش ترکیه برای افزایش صادرات به بازارهای دور

ترکیه قصد دارد تا بتواند صادرات کالاهای خود را بیش از پیش به بازارهای دور دست از جمله کشورهای خاور دور، آفریقا ، آمریکای لاتین ، اقیانوسیه و آمریکای شمالی صادر نماید .

استراتژی مدنظر مسئولان عالی رتبه اقتصادی این کشور در تحقق این امر، گسترده کردن هر چه بیشتر شبکه ثبت سفارشات و فروش اینترنتی کالا ( فروش آنلاین ) می‌باشد.

استراتژی ترکیه در دسترسی به بازارهای دور دارای 3 قسمت اساسی است :

قسمت اول : تمرکز بر روی بازار 18 کشور دور دست و تحلیل بازار کشورها بر اساس محصولات مورد نیاز در راستای تصویر برداری صحیح از روش فروش کالا در کشورهای هدف.

قسمت دوم : جمع آوری اطلاعات لازم از ساختار بازار و رژیم تجاری واردات به کشورهای هدف به ویژه در بخشهای الکترونیک، لجستیک و خدمات

قسمت سوم : اقدام مشترک بخشهای دولتی با بخش های خصوصی و صادر کننده کشور و استفاده هر چه بیشتر از رایزنی‌های اقتصادی ترکیه در کشورهای مورد نظر و ایجاد زمینه همکاری نزدیک آنها با شرکتهای صادر کننده در کشورهای هدف.

مسئولان اقتصادی و بخشهای مسئول در توسعه و افزایش مناسبات اقتصادی ترکیه با دنیای خارج درتحقق استراتژی دستیابی به بازار کشورهای دور، اطلاعات پویایی بازار، فرصت های سرمایه گذاری، قوانین، چگونگی تاسیس شرکت و نحوه انجام تجارت را در اختیار شرکتهای بخش خصوصی و صادر کننده قرار خواهند داد .

ترکیه برای دستیابی به بازارهای دور علاوه بر انجام یکسری اقدامات میدانی در بخش تجارت و اقتصاد دست به فعالیت های تکمیلی از جمله استفاده از سریال های تلویزیونی، بازی‌های دیجیتالی، استفاده از بازیگران مشهور زده است تا هر چه سریعتر و بهتر بتوانند محصولات و کالاهای ترک را در بازارهای هدف تحت عنوان ‘’ برند ترکیه ‘’ معرفی کنند .

حمایت و تشویق دولت از شرکتهای تجاری و صادر کننده در قرار دادن محصولات صادراتی خود در تمامی‌پلتفرم های دیجیتالی و استفاده ابزاری از رسانه‌های اجتماعی به زبان‌های مادری کشور از دیگر اقدامات ترکیه در دسترسی به بازارهای کشورهای دور است.

ایالات متحده از بازارهای مهم هدف صادرات ترکیه در بازارهای دور دست است ، بخش خصوصی ترکیه در ورود به بازار گسترده آمریکا علاوه بر استفاده ابزارهای بازاریابی سنتی مانند هیئت های تجاری، نمایشگاه‌ها و سازمان‌های تبلیغاتی، اقدامات منحصر به فرد زیادی را راه اندازی کرده اند که ایجاد مرکز تدارکات و توسعه کسب و کار، اقدامی‌برجسته در میان آنها است.  

اخیرا گستردگی پخش فیلم ها و سریال های ترک در پلتفرم های دیجیتالی در امریکا بیش از گذشته شده و ترکیه برای معرفی محصولات خود در این کشور از پلتفرم های بازی‌های دیجیتالی و هوش مصنوعی نیز استفاده می‌نماید.

برزیل به عنوان یکی از کشورهای با اقتصاد پیشرو در آمریکای جنوبی از بازارهای مورد هدف ترکیه است. در برنامه تبیین شده قرار است سریال های ترک با دوبلاژ پرتغالی در این کشور پخش شده و علاوه بر آن شرکتهای پیمانکار ترک با شرکت در پروژه‌های زیرساختی در این کشور نسبت به صادرات خدمات دراین بخش اقدام نمایند.  توریسم سلامت از جمله بخشهای حائز اهمیت است که ترکها قصد دارند بیشترین سهم را از بازار برزیل داشته و میزبان برزیلی‌ها در این حوزه باشند.

چین با توجه به جمعیت بیش از 1.4 میلیاردی  از دیگر بازارهای دور است که همواره بخش صادرات ترکیه به آن توجه خاصی داشته چرا که این کشور بزرگترین مرکز تولید و مصرف جهان است.

بازار بخش الکترونیک چین از حوزه‌های مورد توجه ترکیه در صادرات محصولات خود به این کشور با ایجاد فروشگاه‌ها و پلتفرم های فروش آنلاین است.

ترکیه در تحلیل و ارزیابی بازار هند به عنوان یکی دیگر از کشورهای پرجمعیت جهان در تلاش است تا با استفاده از ابزارهای مناسب آن بازار به ویژه استفاده از پلتفرم بازی‌های موبایل ساخت ترکیه بیش از پیش وارد بازار هند شود.

ترکیه هم اکنون یکی از کشورهای فعال در ارائه خدمات برپایی جشن‌های عروسی، بخش سلامت و درمان، مواد غذایی و فعالیتهای ورزشی در هند است.

نیجریه به عنوان یک کشور بزرگ و در حال توسعه در قاره آفریقا از کشورهای هدف صادرات ترکیه در بخش خدمات بهداشتی و درمانی است

 سرمایه گذاری ترک ها درمراکز درمانی و موسسات بهداشتی مانند مراکز تشخیص بیماری و نیز مشارکت شرکت های پیمانکاری و مشاوره فنی ترک در پروژه‌های زیرساختی از جمله ابزارهای لازم در ورود به بازار نیجریه است.

ترکیه در راستای نیل به اهداف مورد نظر در بازارهای دور با ایجاد استراتژی جدید و کاربردی در توسعه صادرات با استفاده از تدابیر لازم از جمله تقویت بنیه مالی شرکتها ی صادر کننده ، استانداردسازی کالاهای تولیدی،

گسترش شبکه لجستیک، ارتقاء و فعال کردن هر چه بیشتر دیپلماسی اقتصادی تلاش می‌کند تا بتواند صادرات کالاهای خود را به اقصی نقاط جهان برساند .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما