معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۶

تلاش دولت پاکستان برای توسعه بخش کشاورزی

دولت پاکستان برای رونق بخشیدن به کشاورزی این کشور اقدامات و برنامه هایی را پیش بینی کرده است که اولویت دادن به افزایش درآمد کشاورزان خرد یکی از آنها است.

روزنامه مشرق چاپ پاکستان نوشت : تصمیم دولت برای تبدیل موتورهای چاه‌های آب کشاورزی از برقی به انرژی خورشیدی که هزینه 2.1 میلیون روپیه ای نیاز دارد، اثرات گسترده ای خواهد داشت. بر اساس این طرح، کشاورزان می‌توانند وام های دریافتی بدین منظور را به صورت اقساط سه ساله پرداخت کنند. پیشرفت قابل توجهی در تأیید تقاضای کشاورزان و نهایی کردن توصیه‌ها برای قیمت گذاری پنبه صورت گرفته است. این پیشنهادات برای تصویب در جلسه بعدی هیأت وزیران مطرح خواهد شد. دولت ائتلافی از کشاورزان می‌خواهد تا حد امکان زمین‌های خود را برای افزایش کشت محصولات مهم آماده کنند. در فصل گذشته، سطح زیر کشت محصول گندم 37 درصد کاهش یافت و جای خود را به برنج، ذرت و نیشکر داد. دولت همچنین در تلاش است تا قبل از شروع فصل کاشت گندم، حداقل قیمت حمایتی این محصول را اعلام کند تا مشوق های تولید منجر به خودکفایی واقعی در تولید اقلام پایه، فراهم شود.

کارشناسان معتقدند کاهش اتکا کشور به واردات گندم و روغن خوراکی می‌تواند به کاهش فشار بر ذخایر ارزی کمک کند. این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که جنگ روسیه و اوکراین یک تهدید جهانی برای مواد غذایی است. در این زمینه، دولت گام هایی به موقع برای افزایش ذخایر استراتژیک مواد غذایی برداشته و از تمام دولت های ایالتی خواسته است تا اهداف تدارکاتی گندم خود را شدت ببخشند. دولت تصمیم گرفته به واردات حدود 3 میلیون تن گندم برای اطمینان از توانمندی عرضه گندم در طول سال اقدام کند.

اقدام دیگر برای ایده آل کردن بخش کشاورزی برداشتن مالیات بر فروش تراکتور، برداشت پنبه و بذر کلزا است. یکی از دلایل حمایت دولت از کشاورزان این است که هیچ مالیاتی برای کودها وضع نشده است. دولت می داند که کشاورزان صاحب کمتر از 12 جریب زمین، حدود 92 درصد از درآمد کشاورزان کشور را تشکیل می دهند. بنابراین، به زودی گام‌های ملموسی برای اکثر کشاورزان برای استفاده از تسهیلات قرض الحسنه و حمایت  از آنها در راستای  بهره وری بیشتر معرفی خواهد شد. دولت همچنین تصمیم گرفته است از توانمندی‌های چین به عنوان کشور دوست در راستای تبدیل کشاورزی خود به بخشی نمونه و پربازده استفاده کند.

باید از شیوه‌هایی که چین در حال توسعه در بخش دامداری استفاده می‌کند برای پاکستان الگو برداری کرد. در بخش دامداری، قرارداد پرورش گاومیش با چین نهایی شده است. چین بزرگترین واردکننده گوشت گاو است، بنابراین از پاکستان خواسته تا مزارعی را برای توسعه بخش دامداری آماده و راه اندازی کند.

در مرحله دوم کریدور اقتصادی پاکستان و چین، همکاری در زمینه تحقیقات دام و کشاورزی وجود دارد. دولت شهباز شریف به این حقیقت واقف است که ارتقای تجارت با کشورهای همسایه، ضمن اینکه تأثیری پایدار بر توسعه کشور دارد، به افزایش اهمیت پاکستان در سطح منطقه ای نیز کمک خواهد کرد. با توجه به این واقعیت، تجارت مرزی با ایران که به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده بود، از سر گرفته شد. اولین محموله سیب از ایران در ماه جاری به پاکستان می رسد و انبه از پاکستان به ایران صادر می‌شود. همچنین توافق شده است که تجارت بین پاکستان و ایران تا سپتامبر 2022 به طور کامل احیا شود.  مقامات دو کشور نیز توافق دارند که حدود 100 هزار تن برنج به ایران صادر شود. در واقع دولت سیاست افزایش تجارت با همه کشورهای منطقه را دنبال می‌کند. در این راستا کار برای رفع سایر موانع تجارت ترانزیتی به منظور بهبود سریع کشاورزی و دامداری در حال انجام است...

 روزنامه مشرق مورخ 11ژوئیه 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما