معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

تغییرات آب و هوائی و لزوم آمادگی برای مقابله با اثرات مخرب آن

روزنامه آج ضمن اشاره به اثرات تغییرات آب و هوا در ایالت خیبر پختونخوا و خطرات پیش رو بر لزوم آمادگی با وضعیت جدید اقلیمی در پاکستان هم از سوی مردم و هم از سوی حاکمان تاکید نمود.

 اهم محور های مهم  نوشتار عبارت است از :

- اثرات غیرقابل پیش‌بینی تغییرات آب و هوایی در حال نمایان شدن است.در باران‌های اخیر پیش از فصل تابستان دمای هوا در دشت‌ها به زیر 20 درجه سانتی‌گراد رسید، در همین حال، دمای هوا در سوات، دیر، چیترال و دره کاغان برای اولین بار در ماه ژوئن به زیر صفر رسید. اما باقطع باران‌ها دمای هوا تا 45 درجه سنتی گراد گرم شد . به همین دلیل یخچال های طبیعی به سرعت در حال ذوب شدن هستند و دریاچه‌های یخ فوران خواهند کرد .

-بر اساس بررسی اخیر Glove، دریاچه‌های یخچالی در چترال , گیلگیت بلتستان و سوات ، امسال در معرض خطر سیل عظیم قرار دارند.سیل طی روزهای اخیرخسارات مالی شدیدی در مناطق آرکاری، گرم چشمه ، چیترال و نقاط مختلف چیترال  بالا وارد کرده است. شهرک چیترال، دره کیلاش، داروش، جوگور، راشن، بونی، سنوغر، خوج و براپ در معرض تهدید شدید قرار دارند.  سیل های وحشتناکی نیز در نواحی تریچ، غاکر و لات اوور در حال وقوع است البته به غیر از هواشناسان، مدیریت ملی بلایای طبیعی و PDMA نیز از قبل در مورد این خطرات هشدار داده بودند .

-اثرات منفی جدی تغییرات آب و هوایی هر روز تشدید و نمایان تر می‌شود، بطوریکه موضوع تغییرات آب و هوا و اثرات آن دارد تبدیل به موضوعی حیاتی و مرتبط  به بقای ملی میشود.

 -جلوگیری از جنگل زدایی ، کاشت درخت و مراقبت جدی از آنها، بشدت مورد نیاز است اقدامات مبتنی بر این موضوع  مورد نیاز است.پاکستان در حال حاضر یکی از کشورهای برتر جهان از نظر تغییرات اقلیمی است و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، کشورهایی که از تغییرات اقلیمی رنج می‌برند، با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه خواهند شد، زیرا تغییرات آب و هوایی تأثیر مستقیمی‌بر بخش کشاورزی که ستون فقرات اقتصاد هرکشوری خصوصا  پاکستان داشته و خواهد داشت . کاهش نگران کننده تولیدات و محصولات کشاورزی در حال حاضر نتیجه مستقیم تغییرات آب و هوایی در کشور می‌باشد .

- بنابراین، مهم است که به تأثیراتی که تغییرات آب و هوائی بر همه اقشار جامعه و به ویژه تأثیرات مرگبار آن بر کشاورزی دارد توجه خاص کنیم.اکنون باید تلاش های هماهنگ برای رفع این مشکل صورت گیرد. آمادگی برای شرایط آب و هوائی غیرقابل پیش بینی ( چه به صورت خشکسالی یا سیل) بشدت مورد نیاز است.

- در چند روز گذشته مردم از احساس سرما در ماه ژوئن  تعجب  کردند در حالی که این تغییر می‌تواند یک زنگ خطر جدی باشدو این امر  اصلا خوشحال کننده نیست.

- بی شک زلزله، سیل، باران‌های سیل آسا از بلایای طبیعی هستند که توسط انسان قابل پیشگیری نیستند، اما با اقدامات ایمنی به موقع می‌توان خسارات جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی را تا حد امکان به حداقل رساند.

-همچنین نیاز به ایجاد آگاهی در بین مردم در مورد تغییرات آب و هوایی وجود دارد تا بتوانند محیط اطراف خود را درک کنند و خود را برای تغییر سبک زندگی آماده کنند.

 نویسنده: شریف شکیب

روزنامه آج  مورخ 3 ژوئیه 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما