معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته دوم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش نرخ تورم سالانه اسلوونی در ماه ژوئن به 10.4 درصد

اداره آمار اسلوونی اعلام نمود که نرخ تورم سالانه در ماه ژوئن با 2.3 درصد افزایش نسبت به ماه می‌به 10.4 درصد رسید. افزایش قیمت برق، مواد غذایی و استفاده کارمندان از مرخصی تابستانه و ایام تعطیلات ( اصطلاحاً بسته‌های تعطیلات ) در افزایش نرخ تورم در ماه ژوئن تاثیر زیادی داشته است. تاکنون در اسلوونی تورم تا این حد افزایش نداشت بجز در جولای 1996 که تورم به 10.7 درصد رسیده بود..

https://www.total-slovenia-news.com/news/10218-morning-headlines-for-slovenia/

https://english.sta.si/3055633/pm-warns-inflation-pressure-will-persist-for-months/

علیرغم افزایش قیمت انرژی، عملکرد گروه آلومینیوم تالوم رضایت بخش است

مدیر عامل کارخانه آلومینیوم تالوم کیدریچوو به خبرگزای اسلوونیSTA ، گفت، گروه تالوم تولید کننده  آلومینیوم توانسته است به سرعت خود را با تغییر تقاضا طی دو سال گذشته، از بحران کووید تا افزایش قیمت انرژی، سازگار نماید. گروه تالوم در سال 2021 ، نزدیک به 354 میلیون یورو درآمد کسب نمود که 88 میلیون یورو نسبت به سال 2020 افزایش داشت و سود خالص آن نزدیک به 0.5 میلیون یورو رسید.

https://english.sta.si/3055732/talum-doing-well-despite-growing-energy-prices/

کاهش نرخ بیکاری در ماه می

اداره آمار اعلام کرد که نرخ بیکاری در اسلوونی مطابق با معیار سازمان بین المللی کار در ماه می 3.9 درصد بود که 0.1 درصد نسبت به ماه آوریل و 0.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت. آمارها نشان می دهد که در ماه می حدود 40000 نفر در اسلوونی بیکار بودند. نرخ بیکاری در مردان 3.7 درصد و برای زنان 4.2 درصد بود. ارقام (واقعی) بیکاری ثبت شده در اسلوونی بالاتر از رقم مذکور است و مجموع بیکاران در ماه می ، 55850 نفر بوده است.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10218-morning-headlines-for-slovenia/

رکورد تقاضا برای کار دانشجویی

تقاضا برای نیروی کاری دانشجویی از سوی کارفرمایان اسلوونی که بصورت جدی به دنبال کارگران فصلی هستند، رکورد جدیدی را ثبت کرده و همزمان دستمزدکار دانشجویی نیز افزایش یافته است. رشد اقتصادی پس از بحران کرونا، کاهش تعداد دانشجویان به یک سوم در ده سال گذشته ،تغییر قانون کار دانشجویی و ایجاد محدودیت در مقدار ساعت کار دانشجویی در سال و نیز کاهش عرضه کار دانشجویی از عوامل تاثیر گذار بر افزایش تقاضا در بازار کار دانشجویی است. طبق آمار سرویس های دانشجویی، تقریبا 70 درصد دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان در تابستان کار می‌کنند. در حال حاضر حداقل دستمزد خالص کار دانشجویی به ازای یک ساعت 5.21 یورو و دستمزد ناخالص 6.17 یورو می‌باشد. طبق قانون دستمزد کار دانشجویی نباید پائین تر از رقم مذکور باشد و کار دانشجویی جزء سابقه کار محسوب می‌شود. میانگین دستمزد خالص کار دانشجویی به ازای هرساعت 6.17 یورو و دستمزد ناخالص 7.3 یورو می‌باشد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/rekordna-ponudba-studentskih-del/632712/

اختصاص یارانه از سوی دولت برای حمایت از صنعت هواپیمایی اسلوونی

وزارت توسعه اقتصادی و فناوری در راستای بهبود ارتباطات هوایی اسلوونی با جهان خارج و در یک مناقصه عمومی 1.83 میلیون یورو یارانه را به ده شرکت هواپیمایی فعال در فرودگاه لوبلیانا اختصاص داد. به عنوان بخشی از قرارداد، خطوط هوایی منتخب بیش از 700 پرواز بین لوبلیانا و سایر کشورها انجام خواهند داد. همچنین با حمایت وزارت اقتصاد اسلوونی، دو مسیر پروازی جدید از لوبلیانا به دوبی و نیز فرودگاه گاتویک لندن دائر شده است. وزیر اقتصاد درخصوص نقش یارانه در کمک به رشد اقتصادی اسلوونی، گفت: "برای اسلوونی حیاتی است که بخشی از روندهای جهانی باشد. ما یک اقتصاد صادرات محور هستیم و تنها با اطمینان از حضور مدیران تجاری خود در بازارهای جهانی می‌توانیم رقابت کنیم که این امر به واسطه خطوط هوایی منظم و قابل اطمینان تضمین می‌شود. ارتباطات هوایی خوب در فصل توریستی تابستان از اهمیت بیشتری برخوردار است و می خواهیم تا حد امکان مهمانان خارجی را به اسلوونی جذب کنیم".  وزیر افزود : "ما آگاه هستیم که بازگشت همه شرکتهای هواپیمایی به فرودگاه لوبلیانا و ایجاد خطوط جدید هوایی فرآیند طولانی‌تری را می طلبد، اما با یارانه ما گام‌های مناسبی برای حفظ ارتباطات بین‌المللی نه تنها برای توسعه گردشگری، بلکه برای کل اقتصاد اسلوونی برداشته‌ایم". شرکت  لوفت هانزا (فرانکفورت و مونیخ)، خطوط هوایی بین المللی سوئیس (زوریخ)، خطوط هوایی بروکسل (بروکسل)، فلای دبی (دبی)، صربستان ایر (بلگراد و نیس)،  مونته نگرو ایر (تیوات)، ترکیش ایر (استانبول)، ایزی جت (گاتویک لندن)، ویز ایر (شارلروا لوتون) و خطوط هوایی LOT Polish (ورشو) ده شرکت هواپیمایی هستندکه شرایط دریافت کمک های یارانه ای را احراز نمودند.

https://www.gov.si/novice/2022-06-29-gospodarsko-ministrstvo-financno-podprlo-letalsko-povezljivost-slovenije/

شکل گیری مارپیچ افزایش دستمزدها

 روزنامه تجاری فاینانس در تفسیر روز دوشنبه 27 ژوئن استدلال کرده است که مارپیچ افزایش دستمزدها در حال شکل گیری است، زیرا شرکت ها به دلیل کاهش کارکنان، تورم بالا و نیز تعیین حداقل دستمزد، دستمزدها را افزایش می دهند.

داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد که اسلوونیایی‌ها در ماه آوریل به طور متوسط 1304.32 یورو حقوق دریافت کردند که 0.2 درصد به صورت اسمی و 2.7 درصد به صورت واقعی نسبت به ماه مارس افزایش داشت. متوسط درآمد ناخالص ماه آوریل به 2001.93 یورو رسید که 0.3 درصد به صورت اسمی و 2.8 درصد به صورت واقعی نسبت به مارس کاهش داشت. متوسط دستمزد ناخالص ماه آوریل نسبت به سال قبل 0.4 درصد به صورت اسمی رشد کرد، در حالی که متوسط حقوق خالص 2 افزایش یافت.

https://english.sta.si/3054058/finance-sees-wage-price-spiral-emerging/

https://sloveniatimes.com/wages-in-private-sector-down-in-april/

سرمایه گذاری 263 میلیون یورویی شرکتهای اسلوونی در بخش آموزش نیروی انسانی 

در سال 2020 در مجموع 8343 شرکت اسلوونیایی که 81 درصد از کل شرکتهای این کشور را تشکیل می دهند، در آموزش و افزایش مهارت شغلی کارکنان خود 263 میلیون یورو سرمایه گذاری کردند که نسبت به سال 2015 رشد 7.2 درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش اداره آمار، این مبلغ در واقع یک درصد سرمایه گذاری شرکتها در بخش آموزش نیروی انسانی می‌باشد.

https://english.sta.si/3052908/companies-invested-eur-263m-in-employee-training-in-2020/

افزایش 69 درصدی فروش شرکت استیل اشتروه در سال 2021

شرکت Štore Steel ، تولیدکننده برجسته فولاد اسلوونی، در سال 2021 با درآمد 144.6 میلیون یورویی رکورد سالی را پشت سر گذاشت که 69 درصد افزایش نسبت به سال قبل و 38 درصد بیش از اهداف برنامه ریزی شده بود. در سال 2021 سود این شرکت ، 6 میلیون یورو نسبت به زیان 2.5 میلیون یورویی سال  2020 افزایش داشت.

https://english.sta.si/3052618/store-steel-posts-record-sales-for-2021/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما