معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۸

فهرست شماری از اتحادیه‌ها و تشکل‌های اقتصادی ازبکستان

اتحادیه و تشکل‌های اقتصادی ازبکستان ساختارها و تشکیلاتی نسبتاً منسجم دارند و منابع مالی خود را از حق عضویت اعضا تأمین می‌کنند. اعضای هیئت رئیسه این اتحادیه‌ها عمدتاً با پیشنهاد و نظارت سازمان‌های دولتی برگزیده یا منصوب می‌شوند. برخی از اتحادیه‌ها با اعضای دولت نشست ماهانه دارند و گاهی نیز این جلسات در حضور رئیس‌جمهور ازبکستان برگزار می‌شود.

برای اتحادیه‌های اقتصادی ازبکستان، بسته به نوع و حیطه فعالیت آن‌ها، تکالیفی چون ایجاد چرخه کامل تولید، جذب و استفاده از فناوری‌های نوین، ارتقای کیفیت شرکت‌ها، ایجاد شرایط لازم برای افزایش حجم و گسترش دامنه تولید محصولات با کیفیت و تقاضای بالا، اشباع بازار داخلی با جایگزینی محصولات وارداتی در نظر گرفته شده است. اعضای برخی از اتحادیه‌ها از معافیت‌ها و عوارض ترجیحی مختلفی بهره‌مند می‌شوند.

شرایط عضویت شرکت‌ها در اتحادیه‌های اقتصادی ازبکستان به‌صورت کامل در تارنمای آن‌ها شرح داده شده است. شرکت‌های خارجی نیز می‌توانند عضو این اتحادیه‌ها شوند و از همه تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت‌های داخلی بهره‌مند گردند. در صورت بروز اختلاف بین شرکت‌های عضو اتحادیه‌ها، موضوع در دادگاه‌های تجاری ازبکستان مطرح می‌گردد.

همچنین، در ازبکستان شرکت‌های پرشماری با سهام دولتی در بخش‌های مختلفی مانند معدن، صنایع الکتریکی، نفت و گاز، محصولات شیمیایی، مصالح ساختمانی، دارو، خودروسازی، نساجی، چرم و کفش، کشاورزی و صنایع غذایی فعالیت می‌کنند که بخش بزرگی از درآمدها و تولید ناخالص داخلی این کشور را تأمین می‌کنند.

فهرست شماری از اتحادیه‌ها و انجمن‌های اقتصادی و همچنین برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سهامی دولتی ازبکستان همراه با اطلاعات تماس و آدرس تارنمای آن‌ها برای بهره‌برداری تجار و فعالان اقتصادی علاقه‌مند به حضور در بازار این کشور در متن پیوست ارائه می‌گردد.

فایل های ضمیمه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما