معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

گزارش فائو از وضعیت بازار جهانی برنج

در آخرین گزارش «چشم‌انداز غذایی جهان» که توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ژوئن 2022 منتشر شده است، بازار جهانی برنج که یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی پاکستان است، به این صورت پیش‌بینی شده است:

- به دلیل افزایش برداشت برنج، ظرفیت‌های زیادی برای صادرات این محصول وجود دارد. به همین دلیل، برنج می‌تواند تا حدود زیادی از افزایش قیمتی که برای سایر مواد غذایی از اواسط سال 2020 رخ داده، مصون بماند.

- با این حال، قیمت برنج از اوایل 2022 رو به افزایش است به گونه‌ای که قیمت برنج در پایان ماه مِی 2022 نسبت به اواخر 2021 حدود 11% افزایش یافته است.

- خشکسالی گسترده در کالیفرنیای آمریکا، آرژانتین و برزیل و کاهش تولید برنج در این مناطق، افزایش تقاضای برنج در منطقۀ خاورمیانه و پیش‌بینی افزایش قیمت نهاده‌های تولید در فصل آینده، دلایل اصلی افزایش جهانی قیمت برنج به شمار می‌روند.

- اما کاهش ارزش روپیه در پاکستان و افزایش ظرفیت صادرات برنج در هند (به عنوان بزرگ‌ترین کشورهای صادرکنندۀ برنج) باعث شده تا عوامل افزایندۀ قیمت تا حدود زیادی تعدیل شوند.

- طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، میزان برداشت برنج در سال 2022 به رقم 519 میلیون تن می‌رسد که نسبت به سال 2021 صرفاً حدود 1 و نیم میلیون تن کاهش را نشان می‌دهد. از این منظر، میزان تولید برنج در سال 2022 بعد از سال 2021، دومین رکورد تولید از 2013 به بعد می‌باشد. این میزان برداشت هم مانع افزایش شدید قیمت برنج می‌شود.

- پیش‌بینی می‌شود در سال 2022 حدود 53 میلیون تن برنج به بازارهای بین‌المللی صادر شود که نسبت به سال قبل حدود 4% افزایش می‌یابد.

- طبق گزارش فائو، تولید برنج در پاکستان در سال 2022 حدود 9 میلیون و 300 هزار تن خواهد بود که نسبت به سال قبل که 8 میلیون و 400 هزار تن بود، تقریباً 11% رشد خواهد کرد. بر همین اساس، ظرفیت صادراتی پاکستان در سال 2022 افزایش خواهد یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما