معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

مجارستان معاف از تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا

درنشست اخیر نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، اعضای این اتحادیه ششمین بسته تحریمی علیه روسیه را به تصویب رساندند. طی این مصوبه هرگونه واردات نفت از طریق تانکر به استثنای واردات از طریق خط لوله ممنوع شده است.

بر اساس این مصوبه حدود 90 درصد از واردات نفت روسیه با تحریم مواجه خواهد شد و 10 درصد باقیمانده مربوط به کشورهای بسته ( Land lock) مانند مجارستان، اسلوواکی و چک  فاقد دسترسی به دریا هستند که از طریق خطوط لوله مجاز به واردات نفت از روسیه خواهند بود.

بر این اساس مجارستان اجازه دارد تا به واردات نفت از طریق خط لوله جنوب موسوم به خط دروژبا   Druzhba  (موسوم به خط صلح ) ادامه دهد. با این وجود بنا به گزارشات منتشره، معافیت مجارستان برای واردات نفت از طریق خط لوله بدون محدودیت زمانی نبوده و این کشور باید برای جایگزین کردن واردات نفت از روسیه و بهبود زیر ساخت ها تلاش کند. یکی از مسیرهای جایگزین، واردات نفت از طریق کرواسی خواهد بود. اهمیت موضوع از آن جهت است که خط دروژبا از خاک اوکراین می‌گذرد و هر لحظه  امکان دارد به دلیل جنگ و درگیری دچار خرابکاری و ویرانی شود.

در همین چارچوب آقای پیتر سیارتو ، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان بلافاصله پس از پایان نشست در بروکسل ، در سفر به زاگرب با آقای داور فیلیپوویچ  Davor Filipovic  وزیر انرژی این کشور ملاقات و پیرامون تقویت همکاری در بخش انرژی میان دوکشور از جمله توسعه ظرفیت خط لوله موسوم به آدریا Adria گفتگو کرد. آقای سیارتو در این زمینه گفت: این توافق بخشی از همکاری درازمدت در تامین انرژی است . آقای سیارتو اظهار کرد: بر اساس شنیده‌های ما، اوکراین مجارستان را به توقف ترانزیت نفت از خاک این کشور تهدید کرده است ولی خط لوله آدریا میتواند باعث امنیت انرژی( نفت ) در مجارستان و اسلوواکی گردد. وی افزود: مذاکرات در خصوص تعرفه‌ها متعاقبا توسط شرکت های کرواسی و مجاری انجام خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما