اخبار اقتصادی تانزانیا
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته دوم خرداد 1401 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
افزایش گردشگران در تانزانیا – (سیتی زن)
تعداد گردشگرانی که از ژانویه تا آوریل 2022 وارد تانزانیا شدهاند از 275097 گردشگر در بازه زمانی مشابه در سال 2021 به 367632 افزایش یافته است. به گفته دانیل ماسولوا، سرپرست اقتصادی اداره ملی آمار، انتظار میرود این تعداد پس از عرضه مستند رویال تور افزایش یابد. مسلوا اظهار داشت که از میان گردشگرانی که در سال 2022 وارد کشور شدهاند، 124212 گردشگر از زنگبار وارد شدهاند که معادل 33.8 درصد است کل گردشگران این کشور میباشد. شایان ذکر است که در سال 2020 و تعداد گردشگران خارجی در دوران پسا کرونا برای بار اول مجدداً از مرز 1.5 میلیون گردشگر گذشت.
جمع آوری مالیات تانزانیا در 3 سه ماهه اول سال مالی 2021/2022 رکورد زد– (تانزانیا اینوست)
برابر آخرین دادههای حاصل از وزارت دارایی تانزانیا (TRA)، درآمد مالیاتی کشور طی سه فصل از ژوئیه 2021 تا مارس 2022 سال مالی 2021/2022، 16.69 تریلیون شیلینگ معادل 97.3 درصد از هدف 17.15 تریلیون شیلینگ را جمع آوری کرده است. این افزایش 3.1 تریلیون شیلینگ یا 22.8 درصد در مقایسه با مجموعه 13.59 تریلیون شیلینگ جمع آوری شده در دوره مشابه سال مالی 2020/2021 است. علاوه بر این، در مارس 2022، TRA از هدف جمع آوری 1.98 تریلیون شیلینگ 2.06 تریلیون شیلینگ با بازده 103.6 درصد و رشد 23.17 درصدی نسبت به مارس 2021 که 1.67 تریلیون شیلینگ جمع آوری کرد. تقویت رابطه بین TRA و مالیات دهندگان و حل و فصل اختلافات مالیاتی خارج از دادگاه و همچنین رسیدگی به موقع به شکایات مالیات دهندگان و همچنین افزایش بهره وری صنایع داخلی و تجارت بین المللی موجب این بهبود در جمع آوری مالیات شده است. پرداخت صحیح، داوطلبانه و به موقع مالیاتها، TRA را قادر ساخته است تا از هدف خود در مارس 2022 فراتر رفته و دولت را قادر میسازد تا مسئولیتهای خود مانند تأمین مالی پروژههای توسعه، ارائه خدمات اجتماعی و امنیت ملی را انجام دهد. علیرغم موفقیت اخیر، TRA معتقد است که هنوز نیاز به افزایش سطح وصول از طریق تقویت نرخ پرداخت داوطلبانه مالیات برای مالیات دهندگان وجود دارد.
افزایش 60 درصدی صادرات سنتی تانزانیا در ماه نخست سال 2022 میلادی
برابر آخرین بررسیهای اقتصادی بانک مرکزی تانزانیا (BOT)، صادرات سنتی تانزانیا از 48 میلیون دلار در ژانویه 2021 به 78 میلیون دلار افزایش یافته است. در همین ماه، صادرات کالاهای غیرسنتی 330 میلیون دلار بود که کمتر از 368 میلیون دلار در ژانویه 2021 بود. ارزش صادرات کالاهای سنتی نیز 657.8 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال 2021، 698 میلیون دلار بود. این کاهش به دلیل حجم کم صادرات بادام هندی و تنباکو بوده است. این در حالی است که به صورت ماهانه، دریافتی خدمات 311 میلیون دلار بوده است، در مقایسه با 237 میلیون دلار در ژانویه 2021 که بیشترین افزایش را در آن، دریافتیهای مسافرتی به خود اختصاص داده است. صادرات کالا و خدمات سالانه در سال منتهی به ژانویه 2022 به 9 میلیارد و 982 میلیون دلار در مقایسه با 8 میلیارد و 382 میلیون دلار در مدت مشابه سال 2021 افزایش یافته است. صادرات کالا با 8.1 درصد افزایش به 6 میلیارد و 756 میلیون دلار رسید و کالاهای غیرسنتی با 8.9 درصد افزایش به 5 میلیارد و 725 میلیون دلار رسید. عمده این افزایش از صادرات غلات، محصولات باغی و کالاهای تولیدی به ویژه لوازم آرایشی، پلاستیک و آهن و فولاد ناشی میشود.