معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته نخست خرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش رئیس‌جمهوری تاجیکستان از وضعیت اقتصاد این کشور

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، درباره احیای اقتصاد این کشور پس از همه‌گیری بیماری کووید-19 اظهار خوشبینی کرد. امامعلی رحمان در روز 23 ماه مه 2022 با شرکت در هفتادوهشتمین نشست کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای کشورهای آسیا و اقیانوس آرام که به‌صورت مجازی و با حضور آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان ملل، برگزار شد، ضمن بیان گزارشی از تأثیر بیماری کووید-19 بر اقتصاد تاجیکستان، به تلاش‌های مشترک برای مبارزه با این بیماری و کاهش پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن اشاره کرد و گفت: «ما با سعی و تلاش مشترک توانستیم تهدیدهای ناشی از همه‌گیری کووید-19 را تا حدی کاهش دهیم. با اتخاذ تدابیر بهنگام ضدبحران که دولت برای جلوگیری از اثرگذاری بیماری بر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور اجرا کرد، اقتصاد تاجیکستان رو به بهبود است. رشد اقتصادی در سال 2021 به  9.2 درصد رسید که نسبت به سال پیش از آن 4.7 درصد بیشتر است.» رئیس‌جمهوری تاجیکستان عوامل مهم رشد اقتصادی این کشور را افزایش مصرف، سرمایه‌گذاری خارجی و احیای اقتصاد جهانی برشمرد.

برنامه‌ریزی تاجیکستان برای افزایش تولید روغن مایع

به گزارش یک خبرگزاری محلی، مقامات تاجیکستان اعلام کردند در 3 سال آینده تولید روغن مایع را از 27 هزار تن کنونی به 43 هزار تن افزایش خواهند داد. این کشور در سال 2021 نزدیک به 123 هزار تن روغن مایع به ارزش 148 میلیون دلار وارد کرد، اما در سه ماه نخست 2022 واردات روغن مایع 37 هزار تن به ارزش 42 میلیون دلار بوده است. در تاجیکستان سالانه حدود 400 هزار تن پنبه تولید می‌شود که در صورت فراوری در داخل این کشور، امکان تولید 60 هزار تن روغن پنبه وجود خواهد داشت.

هم‌اکنون بهای هر لیتر روغن پنبه‌دانه در تاجیکستان بین 23 تا 33 سامانی و بهای هر لیتر روغن آفتاب‌گردان 24 تا 35 سامانی است. این کشور روغن مایع مورد نیاز را از روسیه، جمهوری آذربایجان، اوکراین و ازبکستان وارد می‌کند. رییس‌جمهوری تاجیکستان اخیراً دستور داده است تولید و ذخیره آرد و روغن در این کشور افزایش یابد.

بازدید نخست‌وزیر تاجیکستان از روند ساخت نیروگاه راغون

نخست‌وزیر تاجیکستان از نیروگاه برق‌آبی در حال ساخت راغون بازدید کرد. قاهر رسول‌زاده از بخش‌های ایمن‌سازی سواحل سد 335 متری، آماده‌سازی محل نصب توربین‌ها و حفاری تونل‌ها دیدن نمود. وی بر اهمیت راه‌اندازی این نیروگاه در بخش انرژی تاجیکستان تأکید کرد.

پیش‌تر وزارت انرژی و ذخایر آب تاجیکستان از اختصاص بودجه 226 میلیون دلاری به ادامه ساخت این نیروگاه در سال 2022 خبر داده بود. از سال 2008 تاکنون برای ساخت این نیروگاه 37 میلیارد و 700 میلیون سامانی هزینه شده است. نیروگاه راغون با برخورداری از شش توربین و سد خاکی 335 متری و ظرفیت تولید 17 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال، بزرگ‌ترین طرح برق‌آبی منطقه است. پیش‌بینی می‌شود ساخت این نیروگاه در سال 2033 به پایان برسد.

بررسی اجرای قانون توسعه مناطق روستایی و گردشگری در نشست هیئت دولت تاجیکستان

در نشست هیئت دولت تاجیکستان، روند اجرای قانون توسعه مناطق روستایی و گردشگری بررسی و تأکید شد که این قانون زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگی و معرفی فرهنگ ملی و هنرهای مردمی را در سال‌های 2019 تا 2021 فراهم کرده است. همچنین خاطرنشان شد که ضروری است گردشگران خارجی برای سفر به جمهوری تاجیکستان تشویق شوند.

هتل تاجیکستان و ساختمان مرکزی بانک صادرات به فروش می‌رسد

مقامات تاجیکستانی اعلام کردند هتل تاجیکستان و ساختمان مرکزی بانک صادرات این کشور برای تسویه حساب مشتریان این بانک به فروش می‌رسد. قیمت اولیه هتل تاجیکستان 25 میلیون دلار و ارزش ساختمان مرکزی بانک صادرات 12 میلیون دلار اعلام شده است. پیش‌تر حاکم خالق‌زاده، رئیس بانک مرکزی تاجیکستان، در نشست پارلمان این کشور گفته بود بانک صادرات 70 درصد از بدهی خویش را به مشتریان بازپرداخته است.

برگزاری همایش بین‌المللی صادراتی «باخترفود 2022» در تاجیکستان

همایش بین المللی باخترفود با حضور مدیران شرکت‌های اقتصادی و تجاری کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران در روز چهارشنبه 4 خرداد 1401 در استان ختلان تاجیکستان آغاز به کار کرد. در این همایش که با حمایت دولت تاجیکستان برای دومین سال برگزار ‌شد، مهمانانی از جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، قزاقستان، ازبکستان، ترکیه و امارات متحده عربی گردهم آمدند. در نخستین روز همایش، شرکت‌کنندگان از یک مزرعه بذر در منطقه کوشانیان بازدید و با کشاورزان و باغداران دیدار کردند. استان ختلان هم‌اکنون با 38 کشور مختلف روابط تجاری و اقتصادی دارد. اندازه تجارت خارجی این استان در سال 2021 بالغ بر 562 میلیون دلار بود.

در چارچوب این همایش همچنین نمایشگاه دستاوردهای کشاورزی استان ختلان برگزار شد. به گزارش دفتر مطبوعاتی استانداری ختلان، انتظار می‌رود در این همایش بین تجار محلی و شرکای خارجی توافق‌هایی به ارزش 19 میلیون دلار به امضا برسد.

ایجاد 21 هزار فرصت شغلی در تاجیکستان

مقامات وزارت محنت و مهاجرت و شغل اهالی تاجیکستان از اشتغال 21 هزار نفر در سه ماه نخست 2022 خبر دادند. طاهر کریم‌زاده، مدیر اداره اشتغال این وزارت‌خانه، گفت: «این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 7 درصد بیشتر است.» به گفته وی، در سال 2021 نزدیک به 141 هزار نفر برای یافتن شغل به ادارات وزارت کار و مهاجرت تاجیکستان مراجعه کرده بودند که 58 هزار و 900 نفر از آنان همچنان بیکارند. شیرین امان‌زاده، رئیس این وزارت‌خانه، نیز اعلام کرده است  در سال 2021 در تاجیکستان 2 میلیون و 400 هزار نفر مشغول کار بوده‌اند.

نبود پایگاه اینترنتی، مانع جدی صادرات محصولات کشاورزی تاجیکستان

بهخ گفته معاون مدیر آژانس دولتی صادرات تاجیکستان، «نبود سامانه اینترنتی از موانع مهم صادرات محصولات کشاورزی تاجیکستان است.» بهادر رحیم‌زاده به یک خبرگزاری محلی گفت: «شمار زیادی از شرکت‌های تاجیکستانی فعال در فراوری و صادرات محصولات کشاورزی پایگاه اینترنتی ندارند تا محصولات خود را به مشتریان خارجی معرفی کنند. از این رو مشتریان نمی‌توانند درباره نوع و کیفیت محصولات کشاورزی تاجیکستان اطلاع‌رسانی کنند.» وی همچنین گفت برنامه‌ای برای تبلیغ و معرفی محصولات کشاورزی تاجیکستان در شبکه‌های اجتماعی نیز وجود ندارد.

واردات تاکسی‌های برقی به شهر دوشنبه

یک مقام دولتی در شهر دوشنبه از واردات 100 دستگاه تاکسی برقی تا پایان سال 2022 خبر داد. رستم سرباززاده گفت: «اکنون 20 دستگاه تاکسی‌ برقی در شهر دوشنبه تردد می‌کنند و 100 دستگاه دیگر نیز تا پایان سال 2022 وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری خواهد شد.» وی دل‌مشغولی‌های زیست‌محیطی و افزایش بی‌سابقه بهای بنزین و گازوییل را دلیل مهم واردات خودروهای برقی عنوان کرد. به گفته سرباززاده، تاکسی‌های برقی می‌توانند با یک مرتبه شارژ با هزینه 10 سامانی  تا 410 کیلومتر راه را طی کنند.

معرفی طرح‌های برق‌آبی تاجیکستان در همایش دوشنبه

در همایش ظرفیت انرژی برق‌آبی کشورهای حاشیه دریای خزر و آسیای مرکزی 2022 که با حضور 200 نفر از مدیران شرکت‌های پیشگام فعال در زمینه انرژی تجدیدپذیر و سرمایه‌گذارانی از جمهوری اسلامی ایران، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان، روسیه، قرقیزستان، آلمان، فرانسه، لهستان، بلژیک، چین، بریتانیا، لوکزامبورگ، ترکیه، صربستان، سوییس و کانادا در شهر دوشنبه برگزار شد، طرح‌های ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی تاجیکستان معرفی گردید. در این همایش مقامات جمهوری تاجیکستان اعلام کردند به دنبال جذب سرمایه خارجی برای تکمیل ساخت نیروگاه راغون هستند که با شش توربین و سد خاکی 335 متری و ظرفیت تولید 17 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال به بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌آبی منطقه تبدیل خواهد شد.

شمخانی: ایران آماده اتصال جمهوری تاجیکستان به بندر چابهار است

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نصرالله محمود‌زاده دبیر شورای امنیت ملی جمهوری تاجیکستان آمادگی کشور را برای اتصال تاجیکستان به آب‌های جنوبی خلیج فارس اعلام کرد. محمودزاده نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات تمدنی و ریشه‌های عمیق فرهنگی و زبانی مشترک دو کشور گفت: «رهبران ایران و تاجیکستان با اراده مستحکم در مسیر ایجاد فصل جدید در روابط دوجانبه گام‌های مستحکمی‌برداشته‌اند که مسئولیت ما را برای گسترش روابط دوچندان کرده است.» وی همچنین سفر سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به تاجیکستان را آغاز فصلی جدید در روابط دفاعی دو کشور برشمرد و از آمادگی کشورش برای اجرای هر چه سریع‌تر توافق‌های به‌دست‌آمده خبر داد.

گسترش همکاری‌های ایران و تاجیکستان در بخش کشاورزی

محمدتقی صابری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه، با سعدی کریم‌زاده وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، دو طرف بر علاقه‌مندی دو کشور به توسعه همکاری‌ها در زمینه کشاورزی تأکید و خاطرنشان کردند که تاجیکستان در زمینه محصولات کشاورزی، دامپروری، حفاظت از گیاهان در برابر بیماری‌ها و آفات، صادرات محصولات کشاورزی، ساخت مراکز پشتیبانی و ساخت سردخانه برای محصولات کشاورزی با جمهوری اسلامی ایران همکاری خواهد کرد.

خبرگزاری اوستا نیز از واردات 12 دستگاه تراکتور تاج‌ایران و 100 دستگاه گاوآهن در سه ماه نخست 2022 خبر داد و نوشت که این امر مرحله‌ای جدید در همکاری‌های دو کشور در بخش کشاورزی است. به گزارش این پایگاه خبری، تراکتورهای ساخت ایران به 30 کشور جهان از جمله کشورهای آسیای مرکزی صادر می‌شود. مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در سال 2021 نسبت به سال پیش از آن افزایش دو برابری داشته و به 121 میلیون دلار رسیده است. دو کشور قصد دارند اندازه تجارت دوجانبه را تا 500 میلیون دلار در سال افزایش دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما