معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته دوم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- لهستان قصد دارد مرکز پشتیبانی بازسازی اوکراین باشد. مقامات لهستانی تلاش دارند تا مرکز صندوق حمایت از بازسازی اوکراین در ورشو مستقر شود. یاتسک ساسین معاون نخست وزیر و وزیر دارایی‌های دولتی لهستان اعلام کرد در گفتگوهای داووس موضوع تامین اعتبار برای بازسازی اوکراین پس از جنگ مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و در چارچوب این گفتگوها، ملاقات ها با نمایندگان سازمان ملل متحد اهمیت بسیاری داشت. وی گفت: سازمان ملل متحد در حال ایجاد یک صندوق بین المللی برای حمایت و پشتیبانی از بازسازی اوکراین است و ما می خواهیم که مرکز این صندوق در لهستان و در ورشو باشد، ما می‌خواهیم نه‌تنها یک مرکز لجستیکی بلکه یک مرکز مالی نیز باشیم. ساسین تاکید کرد که گفتگو درباره آینده و سرنوشت اوکراین پس از جنگ بسیار مهم است. او گفت: ما برای بازسازی آنچه که ویران شده است به حمایت های زیادی احتیاج خواهیم داشت.

 

-برنامه توسعه سازمان ملل به بازسازی اوکراین کمک خواهد کرد. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین و آخیم اشتاینر مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در یک ملاقات آنلاین درباره بازسازی سریع زیرساختهای حیاتی و مسکونی، پشتیبانی از مردم عادی و ایجاد فرصت های شغلی در اوکراین گفتگو کردند. نخست وزیر اوکراین اعلام کرد این کشور هم اکنون به راه حل های سریع برای رفع بسیاری از مشکلات نیازد دارد. شمیگال گفت در یک ماه گذشته جمعیت بسیار بیشتری از پناهندگان اوکراینی به اوکراین بازگشته اند و تعداد افراد بازگشته به کشور در ماه گذشته بسیار بیشتر از  تعداد افرادی است که آن را ترک کرده اند. نخست وزیر اوکراین تاکید کرد که تمرکز اصلی اوکراین و سازمان‌های بین المللی باید بر روی پروژه‌های مربوط به بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، به خصوص در حوزه‌های آموزشی و بهداشت و همچنین بازسازی منازل و خانه‌های مسکونی باشد. وی در این ملاقات همچنین موضوع مین زدایی در اوکراین را مطرح نمود و گفت اوکراین به تجهیزات ضروری و کمک کارشناسان برای این امر احتیاج دارد.

 

-یک و نیم  میلیون تن غلات در بنادر اوکراین مسدود شده اند. میکولا سولسکی وزیر سیاستگذاری کشاورزی و خواربار اوکراین اعلام کرد نزدیک به 1.5 میلیون تن غلات در بنادر اوکراین مسدود شده اند و در مجموع نزدیک به 20 میلیون تن غلات محصول سال گذشته باید از کشور خارج و صادر شود. وی توضیح داد در حال حاضر صادرات غلات از اوکراین از طریق مرزهای غربی اوکراین انجام می‌شود و حجم صادرات هر ماه رو به افزایش می‌باشد. در همین حال او تاکید نمود این میزان صادرات کافی نمی‌باشد و در نتیجه رفع محاصره بنادر اوکراین در اولویت درجه نخست قرار دارد. وزیر کشاورزی اوکراین گفت: عملیات کاشت در این کشور در مراحل پایانی می‌باشد. عملیات کاشت ادامه دارد اما ما در مراحل پایانی قرار داریم و در حال کاشت گندم سیاه و سویا می‌باشیم. وی اظهار داشت بهار سال جاری بطور نسبی سرد بود و با توجه به محدودیت های جابجایی تجهیزات و کمبود کارگر، فصل کاشت به درازا کشیده شد.

 

-لهستان آمادگی خود را برای بازسازی پالایشگاه کرمنچوک اعلام داشت. هانا موسکووا وزیر اقلیم و محیط زیست لهستان اعلام کرد پس از خاتمه جنگ در اوکراین، لهستان آماده سرمایه‌گذاری در نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های نابود شده اوکراین می‌باشد. وی بخصوص به پالایشگاه نفت کرمنچوک اشاره و اعلام داشت موضوع سرمایه گذاری برای بازسازی اوکراین در همایش داووس مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و در آن همایش تعداد بسیاری از مقامات دولتی کشورهای مختلف مسائل مرتبط با بازسازی اوکراین بخصوص در حوزه انرژی را مطرح نمودند.

 

قانون بودجه دولتی اصلاح شد. شورای عالی اوکراین قانون اصلاح بودجه دولتی سال جاری را در جلسه 31 می سال جاری تصویب نمود. با تصویب این اصلاحیه هزینه‌های بودجه افزایش یافت. بیشترین افزایش هزینه‌ها مربوط به حوزه دفاع و همچنین کمک به آوارگان داخلی می‌باشد. در مجموع 247.8 میلیارد گریونا به هزینه‌های پیشین برای حوزه امنیت و دفاع کشور در نظر گرفته شد. 5.8 میلیارد گریونا نیز برای کمک به افرادی که شغل و کسب و کار خود را از دست داده اند تخصیص داده شده است. همچنین به منظور جبران بخشی از هزینه‌های زندگی آوارگان، کمک هزینه برای پرداخت هزینه‌های مربوط به خدمات شهری، و کمک هزینه‌های مسکن 12.5 میلیارد گریونا اضافه بر هزینه‌های قبلی تصویب شد. 20.1 میلیارد گریونا نیز افزایش هزینه برای تامین پرداخت حقوق های بازنشستگی و کمک هزینه به بازنشستگان به تصویب رسید.

 

-افزایش شدید ثبت اشخاص حقیقی کارآفرین در ماه می سال جاری. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط پرتال، روند ثبت اشخاص حقیقی کارآفرین رو به افزایش است اما آهنگ ثبت اشخاص حقیقی ثابت مانده است. این پرتال اعلام کرد: در آخرین هفته ماه می، تعداد 4454 مورد شخص حقیقی کارآفرین ثبت شد که بالاترین نرخ از زمان حمله روسیه به اوکراین می‌باشد. در همین دوره زمانی 632 شرکت حقوقی جدید ثبت شده است که برابر میانگین نرخ ثبت چنین شرکتهایی در ماه می می‌باشد در همین حال 10 برابر بیشتر از هفته نخست بازگشایی سامانه ثبت اشخاص حقیقی کارآفرین و اشخاص حقوقی می‌باشد. لازم به ذکر است که در چند هفته نخست آغاز جنگ، سامانه واحد ثبت دولتی شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی کار خود را متوقف کرده بود.

 

-شمیگال: اوکراین در طول سه ماه 7 میلیارد دلار کمک های بین المللی دریافت کرده است. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در جلسه هیات دولت گفت از آغاز حمله روسیه به اوکراین، شرکای غربی تا کنون 7 میلیارد دلار کمک های مالی به اوکراین اختصاص داده اند.

 

-تلاش اوکراین برای دریافت وام از بانک اروپایی برای خریداری گاز طبیعی. هیات وزیران اوکراین با طرح دریافت 300 میلیون یورو وام از بانک بازسازی و توسعه اروپا موافقت نمود و آن طرح را تایید کرد. دنیس شمیگال در این باره گفت: موعد بازپرداخت این وام تا 25 مارس سال 2024 خواهد بود. وی همچنین توضیح داد: تصمیم دریافت تا سقف 300 میلیون یورو وام از بانک بازسازی و توسعه اروپا برای شرکت «نفت و گاز اوکراین» در هیات دولت مورد موافقت قرار گرفت. وی افزود که وام مذکور برای خریداری گاز طبیعی با هدف تامین کامل نیازهای مصرف کنندگان اوکراینی می‌باشد. شمیگال همچنین گفت که دولت تصمیم گرفته است تا قرارداد ارایه اعتبار میان «اوشادبانک» و «نفت وگاز اوکراین» منعقده در سال 2009 تمدید شود. وی افزود: در راستای این قرارداد وامی‌با بهره 12 درصد به «نفت و گاز اوکراین» پرداخت خواهد شد که از فشار مالی بر شرکت مذکور می‌کاهد.

 

-دخالت بانک مرکزی اوکراین در بازار ارز برای حفظ ارزش گریونا. بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی بانک مرکزی اوکراین، این بانک در هفته گذشته – 23 می تا 27 می سال جاری- معادل 7.5 میلیون دلار ارز در بازار داخلی خریداری و 1 میلیارد و 432 میلیون دلار ارز فروخته است. لازم به ذکر است که بانک مرکزی در دوره زمانی 16 تا 20 می در بازار ارز معادل 7.4 میلیون دلار ارز  خریداری و 650.4 میلیون دلار ارز فروخته بود. این بانک همچنین در دوره زمانی 9 تا 13 می‌به ترتیب 5.5 میلیون دلار و 4 میلیون یورو ارز خارجی خریداری و 327.3 میلیون دلار و 33.7 میلیون یورو ارز در بازار داخلی فروخته بود. بدین ترتیب بانک مرکزی از آغاز سال جاری تا کنون 1.82 میلیارد دلار و 111 میلیون یورو ارزهای خارجی در بازار داخلی ارز اوکراین ابتیاع کرده و در همین مدت 8.57 میلیارد دلار و 1.79 میلیارد یورو در این بازار عرضه کرده است.

 

-بانک مرکزی اوکراین نرخ بهره محاسباتی را به 25 درصد افزایش داد. بانک مرکزی اوکراین به منظور حفظ جذابیت دارایی‌های گریونایی، کاهش فشار بر ذخایر بین المللی ارز اوکراین و همچنین کاهش رشد تورم اقتصادی، نرخ بهره محاسباتی را به 25 درصد افزایش داد. کیریل شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین در این باره اعلام داشت: بانک مرکزی انتظار دارد که دولت و بانکها با افزایش نرخ بهره محاسباتی واکنش متناسب نشان دهند و نرخ بهره اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی را افزایش دهند. به گفته وی سطح سودآوری مناسب و کافی برای چنین دارایی‌هایی امکان حفظ پس اندازها و درآمد شهروندان در مقابل تورم را می دهد و جذابیت ثروتهای گریونایی من جمله اوراق قرضه دولتی حفظ خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما